لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

ادامه افت بارگیری نفت ایران به خاطر تهدید اسرائیل


بارگیری نفت‌کشی در پایانه خارک در خلیج فارس
بارگیری نفت‌کشی در پایانه خارک در خلیج فارس

آمارهای شرکت‌های بین‌المللی مشاوره انرژی نشان می‌دهد ایران به خاطر تهدید حمله احتمالی اسرائیل به پایانه‌های نفتی، بارگیری نفت را به شدت کاهش داده است.

پیشتر آرمن عزیزیان، کارشناس ارشد شرکت تحلیل بازار انرژی، وُرتکسا، به رادیوفردا گفته بود که در ۱۰ روز ابتدایی ماه اکتبر، بارگیری نفت ایران به روزانه ۶۰۰ هزار بشکه سقوط کرده که یک‌سوم حجم بارگیری در ماه سپتامبر است.

همایون فلکشاهی، کارشناس شرکت اطلاعات کالا، کپلر، روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه در گفت‌وگو با رادیوفردا با تایید این آمار گفت که بعد از ۱۰ اکتبر، ایران مقداری به حجم بارگیری نفت خود اضافه کرده، اما هنوز بسیار پایین‌تر از وضعیت عادی است.

او در ادامه حجم کنونی بارگیری نفت ایران را حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز عنوان کرد و گفت ماه سپتامبر این رقم یک میلیون و ۹۹۰ هزار بشکه بود.

هر دو شرکت یاد شده خدمات ردیابی نفتکش‌ها و تحلیل بازار انرژی جهان را ارائه می‌دهند.

آمارهای شرکت کپلر نشان می‌دهد از ابتدای ماه اکتبر تا روز گذشته، حجم ذخایر نفت بی‌مشتری ایران نیز ۵۰ درصد جهش کرده و به بالای ۱۵ میلیون بشکه رسیده است.

آخرین بار اواخر ژوئیه ایران این حجم از نفت بی‌مشتری روی آب داشت.

افت قیمت نفت

در این میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، نیز در گزارش ماهانه جدید خود گفته است قیمت نفت سنگین ایران در ماه گذشته نسبت به ماه اوت بیش از ۴ دلار سقوط کرده و به ۷۳ دلار و ۵۹ سنت رسیده است.

این رقم شامل تخفیف‌های گسترده نفتی ایران به چین و هزینه دور زدن تحریم‌ها نمی‌شود و دقیقا مشخص نیست ایران چه میزان درآمد واقعی از فروش نفت دارد.

آمارهای وُرتکسا نشان می‌دهد ایران در ۹ ماه ابتدایی امسال روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی به همراه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه مازوت تحویل مشتریان چینی داده است.

اوپک می‌گوید به رغم افت روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اعضای این سازمان در ماه گذشته نسبت به ماه اوت، قیمت جهانی نفت نه تنها افزایش نیافته، بلکه حدود ۵ دلار سقوط کرده است. ماه گذشته تولید نفت عراق و لیبی با کاهش چشمگیر مواجه بود.

قیمت‌های جهانی نفت بعد از حمله گسترده موشکی ایران به اسرائیل در اول اکتبر رو به افزایش نهاد، اما در پی انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال قرار نگرفتن تاسیسات نفتی ایران در لیست اهداف حملات تلافی‌جویانه اسرائیل، قیمت‌های جهانی نفت روز سه‌شنبه ۴.۵ درصد کاهش یافت و نفت شاخص برنت به زیر ۷۴ دلار معامله شد که با سطح قیمت ماه گذشته برابری می‌کند.

طبق برآورد صندوق بین‌المللی پول، ایران برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز دارد که قیمت‌های جهانی نفت دست‌کم ۱۲۱ دلار باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد رشد مصرف روزانه نفت جهان در سال جاری یک میلیون بشکه خواهد بود، در حالی که تنها چهار کشور آمریکا، کانادا، برزیل و گویان به همین میزان رشد تولید نفت خواهند داشت.

این گزارش به احتمال مختل شدن صادرات نفت ایران در طرح حمله تلافی‌جویانه اسرائیل اشاره کرده و می‌افزاید حتی با چشم‌پوشی از روسیه و لیبی، دیگر اعضای اوپک و کشورهای هم‌پیمان ظرفیت مازاد تولید روزانه پنج میلیون بشکه نفت را دارا هستند. این رقم معادل سه برابر صادرات نفت ایران است.

XS
SM
MD
LG