لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۷

اعلام آمادگی ایران برای مذاکرات بیشتر با عربستان سعودی


ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهور ایران می‌گوید جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد به مذاکرات با عربستان تا حصول نتیجه ادامه دهد، به شرط آنکه سعودی‌ها هم در فضای «تفاهم و احترام متقابل» حاضر به ادامه مذاکرات باشند.

ابراهیم رئیسی روز شنبه ۱۶ بهمن در گفت‌وگویی تلفنی با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق که هم‌اکنون دبیر کل دوره‌ای سازمان همکاری اسلامی است، از تلاش‌های دولت بغداد برای مذاکرات ایران و عربستان تشکر کرده است.

دولت عراق از آغاز سال جاری شمسی تلاش‌هایی را برای کاهش تنش بین ایران و عربستان انجام داده است. رسانه‌های بین‌المللی در فروردین سال جاری گزارش دادند که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی، شش سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور، در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام دادند. تاکنون مقامات ایران و عربستان چهار دور مذاکرات در بغداد برگزار کرده‌اند.

ماه گذشته عربستان به سه دیپلمات ایرانی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا داد و وزرای خارجه دو کشور نیز دیدار داشتند.

شبکه خبری الجزیره روز پنج‌شنبه ۱۶ دی گزارش داد که وزیر خارجه ایران مذاکرات با عربستان سعودی را مثبت و سازنده خوانده و تاکید کرده که تهران آماده ازسرگیری روابط خود با ریاض در هر زمان است.

ایران و عربستان برای نفوذ در کشورهای منطقه، خصوصا یمن در حال رقابت هستند. ایران از شورشیان حوثی در یمن حمایت می‌کند؛ در حالی که عربستان رهبری ائتلاف نظامی علیه این گروه شیعه را در دست دارد.

آقای رئیسی در ادامه گفت‌وگو با آقای الکاظمی اظهار امیدواری کرد که دولت عراق در این زمینه هم بتواند پیشرو در ابتکار منطقه‌ای برای «رفع محاصره و استیفای حقوق یمنی‌ها» باشد.

این در حالی است که حوثی‌ها طی هفته‌های گذشته حملات موشکی و پهپادی به عربستان و امارات را افزایش داده و ائتلاف عربی نیز حملات گسترده‌ای به مواضع حوثی‌ها داشته است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا و سایت رادیو فردا؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG