لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

پولیتیکو: ایران برای توقف حمله سایبری به بانک‌ها میلیون‌ها دلار باج پرداخته است


یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران در تهران
یکی از شعبه‌های بانک ملی ایران در تهران

مجله آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش داد که نظام بانکی ایران در ماه اوت هدف یک حمله سایبری قرار گرفت که حکومت جمهوری اسلامی را مجبور کرد با پرداخت میلیون‌ها دلار باج موافقت کند.

پولیتیکو در گزارش روز چهارشنبه ۱۴ شهریور خود اظهارات متخصصان و مقامات مطلع غربی را بازتاب داده است که می‌گویند یک شرکت ایرانی در ماه گذشته دست‌کم سه میلیون دلار به یک گروه ناشناس از هکرها باج پرداخت کرد تا از انتشار اطلاعات حساب‌های شخصی در بیش از ۲۰ بانک داخلی ایران صرف‌نظر کند.

این گزارش تاکید می‌کند که به نظر می‌رسد این حمله، بدترین حمله سایبری رخ‌داده در ایران باشد.

به گفته «مقامات آگاه»، گروهی به نام «آی‌آر لیکس» که سابقه هک شرکت‌های ایرانی را در کارنامه خود دارد، احتمالاً پشت این نفوذ بوده است.

گفته می‌شود هکرها ابتدا تهدید کرده بودند که داده‌های به سرقت‌رفته را که شامل اطلاعات حساب شخصی و کارت اعتباری میلیون‌ها ایرانی می‌شود، در «وب تاریک» خواهند فروخت، مگر این‌که ۱۰ میلیون دلار ارز دیجیتال دریافت کنند، اما بعداً با دریافت مبلغ کمتری موافقت کردند.

بنابر این گزارش، حکومت ایران از ترس این‌که بحث «سرقت داده‌ها» سیستم مالی متزلزل کشور را که تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی است، بی‌ثبات‌تر کند، به این معامله تن دادند.

هیچ گزارشی از سوی ایران منتشر نشده که اعلام کند چه مشکلی در ماه اوت باعث شد که دستگاه‌های خودپرداز در سراسر کشور از کار بیفتد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پی این حمله، ایالات متحده و اسرائیل را به‌دلیل «اشاعه ترس در بین مردم ایران» مقصر دانست، بدون این‌که اذعان کند که بانک‌های کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند.

با وجود تنش‌ بین ایران، آمریکا و اسرائیل، افراد مطلع از این واقعه به پولتیکو گفتند که «آی آر لیکس» نه به ایالات متحده و نه به اسرائیل وابسته است، و ظاهراً این حمله باید کار هکرهای آزاد باشد که عمدتاً انگیزه‌های مالی دارند.

XS
SM
MD
LG