لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۱

واکنش تهران به نشست شورای امنیت درباره آزمایش موشکی ایران


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه شنبه ۱۳ آذرماه در واکنش به نشست شورای امنیت در خصوص آزمایش موشکی اخیر ایران گفته است که برنامه موشکی جمهوری اسلامی مغایرتی «با قطعنامه شورای امنیت» ندارد.

روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحدبه درخواست فرانسه و بریتانیا نشستی پشت درهای بسته برگزار و موضوع آزمایش موشک میان‌برد بالیستیک توسط ایران در روز شنبه را بررسی کرد.

آمریکا خواستار محکومیت این آزمایش موشکی ایران شده بود.

فرانسه و بریتانیا معتقدند این آزمایش موشکی مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است. این قطعنامه در سال ۱۳۹۴ در تایید توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با تهران موسوم به برجام صادر شد.

این قطعنامه از ایران خواسته است که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این نشست شورای امنیت در روز سه شنبه گفته است: «ما در برنامه دفاعی موشکی خود هیچگونه مغایرتی با هیچ قطعنامه شورای امنیت نمی‌بینیم و اگر کسانی چنین ادعایی دارند یا با قطعنامه ۲۲۳۱ آشنایی ندارند و یا اینکه بدون توجه به مفاد این قطعنامه، صرفاً قصد فضاسازی و ایجاد حساسیت و تنش علیه ایران را دارند که در هر دو حالت، جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را محکوم کرده و آن را غیرسازنده و ناکارآمد می‌داند.»

بهرام قاسمی در ادامه اضافه کرده است: «نیازی به تکرار مجدد نیست که ماهیت برنامه موشکی ایران کاملاً بازدارنده و بخشی از برنامه‌های غیرقابل توقف دفاعی کشور است و ما قطعاً برنامه‌های دفاعی خود را براساس ابراز نگرانی‌های بی‌اساس و مبتنی بر القائات بی‌بنیان و هدفمند برخی کشورهای دور از منطقه تنظیم نمی‌کنیم.»

این در حالی است که دیپلمات‌های اروپایی پس از این نشست شورای امنیت تصریح کرده‌اند که آزمایش اخیر ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ «ناسازگار» است.

روز شنبه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام خبر آزمایش موشکی اخیر ایران گفته بود این موشک آزمایش شده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشت و این «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

در همین حال، کارن پیرس، سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد پس از نشست شورای امنیت انجام آزمایش موشکی از سوی ایران را «بخشی از اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه» دانست.

سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد اضافه کرده است: این آزمایش موشکی «تحریک آمیز»، و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناسازگار است و تهدیدی برای این قطعنامه محسوب می‌شود. «حمایت ما از برجام به هیچ وجه نگرانی ما در مورد برنامه موشکی بی ثبات کننده ایران را کاهش نمی‌دهد» و این (برنامه) می بایست متوقف شود.

کارن و اوستروم، سفیر هلند در سازمان ملل متحد نیز آزمایش موشکی اخیر را مغایر با برجام دانسته است.

فرانسوا دلاتره، سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد نیز نسبت به آزمایش موشکی ایران ابزار نگرانی کرد و آن را در«ناسازگار» با قطعنامه۲۲۳۱ دانست.

سفیر فرانسه خواستار توقف فوری هرگونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالیستیک ایران شد.

این در حالی است که نیکی هیلی، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، در بیانیه ای گفته است: «آزمایش موشکی بالیستیک اخیر ایران خطرناک و نگران‌کننده است، ولی غافلگیرکننده نبود».

خانم هیلی افزود: «جامعه بین‌المللی نمی‌توانند هر وقت که ایران این چنین عیان قطعنامه‌های شورای امنیت را نادیده می‌گیرد چشم خود را ببندند».

وی از از شورای امنیت خواسته بود تا آزمایش اخیر موشکی بالستیک ایران را محکوم کند. خانم هیلی این آزمایش موشکی را «خطرناک و نگران‌کننده» و نقض قطعنامه سازمان ملل دانست.

آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالیستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست. واشینگتن پیرو این تصمیم، در ماه مرداد و آبان بار دیگر تحریم‌های معلق شده ایران را بازگرداند.

بقیه پنج عضو این توافق هسته‌ای شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین گفته‌اند مادامی که تهران به تعهداتش در برجام پایبند باشد از آن حمایت می‌کنند. .

با استفاده از گزارش رویترز، آسوشیتدپرس، و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG