لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۷

«بی‌اطلاعی» از دستور خامنه‌ای؛ سپاه:‌ فعالیت اقتصادی نداریم


محمدصالح جوکار، معاون پارلمانی سپاه پاسداران می‌گوید که کل فعالیت‌های اقتصادی سپاه عمرانی است
محمدصالح جوکار، معاون پارلمانی سپاه پاسداران می‌گوید که کل فعالیت‌های اقتصادی سپاه عمرانی است

معاون پارلمانی سپاه پاسداران ضمن انکار فعالیت‌های اقتصادی این نهاد نظامی گفت که از دستور رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر واگذاری بنگاه‌های اقتصادی سپاه بی‌اطلاع است.

محمدصالح جوکار روز پنجشنبه پنجم بهمن، به رسانه «اعتماد آنلاین» (وب‌سایت روزنامه اعتماد) گفت: «من نتوانستم به دستور رهبری دسترسی پیدا کنم و آن را ندیدم...[ اما] این خبر که می‌گوید سپاه و ارتش فعالیت اقتصادی دارند، جای سوال است».

در آخرین روز دی ماه سال جاری، امیر حاتمی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به روزنامه ایران گفت که آیت‌الله علی خامنه‌ای به ستاد کل نیروهای مسلح ایران مأموریت داده است تا واگذاری بنگاه‌های اقتصادی «غیرمرتبط» در سپاه پاسداران، ارتش و وزارت دفاع را پیگیری کند.

به گفته وی، فعالیت‌های نیروهای مسلح تنها در حوزه «سازندگی» از جمله فعالیت‌های قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران، بر اساس نیاز دولت ادامه پیدا خواهد کرد.

اما معاون پارلمانی سپاه با طرح این پرسش که منبع سخنان وزیر دفاع چیست، افزود: «سپاه اصلا فعالیت اقتصادی ندارد که انتفاعی برای آن داشه باشد».

به گفته وی، «کل فعالیت‌های سپاه، عمرانی است که در قالب قرارگاه خاتم الانبیاء انجام می‌شود. فعالیت‌های این قرارگاه هم به صورت عام و متعلق به کل کشور و نظام است و در حوزه‌های زیرساختی از جمله راه و آب است که در نهایت، مردم از خدمات آن بهره‌ می‌برند».

محمدصالح جوکار افزود که « قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در پروژه‌های دولتی شرکت می‌کند اما پولی از آن نمی‌گیرد و اساسا نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد [تومان] هم از دولت طلب دارد و با این حال پروژه‌ها را انجام می‌دهد».

این سخنان در شرایطی ابراز شده است که بسیاری از چهره‌های سیاسی از جمله احمد توکلی، نماینده سابق مجلس که از اصول‌گرایان محسوب می‌شود، و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، از فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی به شدت انتقاد کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در اوایل تیرماه سال جاری با انتقاد از حضور نهادهای نظامی در عرصه اقتصاد ایران گفته بود که «بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم».

این سخنان انتقادهای شدید فرماندهان سپاه پاسداران را به دنبال داشت.

با استفاده از گزارش اعتماد آنلاین و وبسایت رادیو فردا؛ س.ن/ب.ک.
XS
SM
MD
LG