لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۷

مرگ رئیس پیشین اطلاعات خارجی اطلاعات سپاه


خرداد ۱۴۰۲ وزارت خزانه داری ایالات متحده رضا سراج را در ارتباط با تروریسم برون‌مرزی سپاه تحریم کرد
خرداد ۱۴۰۲ وزارت خزانه داری ایالات متحده رضا سراج را در ارتباط با تروریسم برون‌مرزی سپاه تحریم کرد

برخی رسانه‌های ایران از درگذشت رضا سراج، سخنگو و معاون فرهنگ و ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در پی «عمل جراحی تومور مغزی» او خبر دادند.

حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران، هم روز شنبه ۳۱ شهریور ماه با انتشار پیام تسلیتی، این خبر را تایید کرد. در این پیام به علت مرگ او اشاره نشده و رضا سراج با درجه «سرتیپ پاسدار» معرفی شده است.

آقای سراج، پیشتر رئیس واحد عملیات ویژه سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بود و مسئولیت مجموعه‌ای از عملیات‌های‌ نافرجام علیه شهروندان اسرائیلی را بر عهده داشت.

او در سال‌های اخیر در رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و دیگر نهادهای حکومتی به عنوان «کارشناس سیاسی» معرفی می‌شد و زمانی نیز ریاست سازمان بسیج دانشجویی و معاونت سیاسی قرارگاه ثارالله را برعهده داشت.

خرداد ماه ۱۴۰۲ وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا چند شخص و یک شرکت مرتبط با سپاه پاسداران و سپاه قدس را به دلیل نقش داشتن در مجموعه‌ای از «توطئه‌های تروریستی» علیه مقام‌های آمریکایی و مخالفان حکومت ایران در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

یکی از این افراد رضا سراج بود. وزارت خزانه داری ایالات متحده او را رییس اطلاعات خارجی سپاه معرفی و اعلام کرد که او «در چندین عملیات شکست‌خورده سپاه در آسیا و عملیات‌های اطلاعاتی که شهروندان آمریکایی را هدف قرار می‌دهند، دست داشته است».

دی ماه ۱۴۰۲ اما او به سمت دیگری منصوب شد و رسانه‌ها اعلام کردند که رضا سراج سخنگو و معاون فرهنگ و ارتباطات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شده است.

به دنبال این انتصاب، علی افشاری، فعال سیاسی و عضو پیشین شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت، در توئیتی نوشت که رضا سراج «سر بازجوی» او در پرونده موسوم به «براندازی قانونی» بوده و کارگردانی «فیلم مصاحبه اجباری» او را نیز برعهده داشته است.

آقای افشاری یک بار نیز در سال ۱۳۹۵ در ویدئویی گفته بود که رضا سراج با نام مستعار «علوی» یکی از بازجویانی بوده که پس از حوادث ۱۸ تیر سال ۱۳۷۸ «پروژه تواب‌سازی» دانشجویان دستگیر شده را هدایت می‌کرده است.

با استفاده از گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG