لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

محمد مخبر بر ادامه حمایت حکومت ایران از جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد


محمد مخبر، سرپرست موقت ریاست‌جمهوری ایران
محمد مخبر، سرپرست موقت ریاست‌جمهوری ایران

سرپرست موقت ریاست‌جمهوری ایران اعلام کرد که راهبرد اساسی جمهوری اسلامی در پشتیبانی از جریان مقاومت، به‌خصوص گروه‌های مقاومت فلسطینی، «با تغییر افراد تغییر نخواهد کرد».

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی که در پی مرگ او تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روز هشتم تیر آینده سرپرستی این نهاد را در دست دارد، این مطلب را در گفت‌وگو با زیاد نخاله، دبیرکل سازمان جهاد اسلامی فلسطین، بیان کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت خود در منطقه با عنوان «جریان مقاومت» یاد می‌کنند.

آقای مخبر در این گفت‌وگو افزود که «پشتیبانی جدی از مقاومت و حمایت از حق مسلم مردم فلسطین» از دغدغه‌های رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشته‌شده ایران بود.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد مخبر شنبه شب، پنجم خرداد، با زیاد نخاله تلفنی گفت‌وگو می‌کرد.

آن چه ایران «محور مقاومت» به‌ویژه گروه‌های «مقاومت فلسطین» می‌نامد، شامل گروه‌های افراطی حماس، جهاد اسلامی فلسطین و سازمان‌های دیگری در اراضی فلسطینی و منطقه خاورمیانه است که هم‌راستا با اهداف جمهوری اسلامی ایران برای «نابودی اسرائیل» می‌جنگند.

گروه‌های یادشده از نظر اسرائیل، برخی از کشورهای منطقه و جهان و همچنین از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تشکل‌هایی با ماهیت تروریستی توصیف می‌شوند که از دهه‌ها قبل اهداف خود را از طریق حمله به اسرائیل، شهروندان و نظامیان و منافع اسرائیل در جهان دنبال کرده‌اند.

اسرائیل و غرب از دیرباز معتقد هستند که تهران تأمین‌کننده مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها است.

در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران در روز ۳۰ اردیبهشت، تهران تأکید کرده که این دو مقام از جنگ گروه افراطی حماس با اسرائیل حمایت می‌کردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله هوایی منتسب به اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، شامگاه شنبه و بامداد یک‌شنبه، ۲۶ فروردین، در عملیاتی با عنوان «وعده صادق» صدها موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرد که همگی رهگیری شدند.

به گزارش ایسنا، محمد مخبر در گفت‌وگوی تلفنی شنبه شب با زیاد نخاله این حمله موشکی را ستود و آن را «از نتایج جریان مقاومت» دانست.

هیتی از سران حماس در خارج از اراضی فلسطینی چهارشنبه گذشته در آیین برگزاری نماز میت و تشییع جنازه ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان در تهران شرکت کرده و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، سخنران اصلی برای مقامات ارشد نظامی و سیاسی ایران، هیئت‌های خارجی و سایر مشارکت‌کنندگان در مراسم بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چهارشنبه در دیداری جداگانه در اقامتگاه خود با سران حماس، به آن‌ها گفت وعده تشکیل کشور فلسطین از «بحر تا نهر» و نابودی اسرائیل «قابل تحقق است».

سران حماس و سایر گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه روز پنج‌شنبه نیز در نشستی در تهران با حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، شرکت کردند.

حسین امیرعبداللهیان از آغاز جنگ غزه بارها با اسماعیل هنیه و سران گروه‌های هم‌سو با تهران دیدار کرده بود و قرار بود سوم خرداد نیز برای دیداری دیگر با حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، به لبنان برود.

رسانه‌های اسرائیل پس از سانحه سقوط بالگرد حامل مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، به بررسی نقش «کلیدی» حسین امیرعبداللهیان در هماهنگی‌های جمهوری اسلامی ایران با گروه‌های نیابتی تهران در خاورمیانه پرداختند.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، خروج چنین فرد کارکشته‌ای که چند دهه مناسبات نزدیک با دبیرکل حزب‌الله، رهبران حوثی‌ها، شیعیان عراقی، بحرینی و سران سازمان‌های مسلح فلسطینی، به‌ویژه سازمان جهاد اسلامی فلسطین مانند رمضان عبدالله شلح و زیاد نخاله داشت، ضربه‌ای به این نوع همکاری‌های تهران خواهد بود.

مقامات نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در روزهای اخیر در رسانه‌های حکومتی گفتند رئیس‌جمهور تازه‌ای به روی کار خواهد آمد که مواضع مشابه ابراهیم رئیسی داشته باشد و دستگاه دولتی ایران نیز سیاست حمایت از فلسطینیان و مقابله با اسرائیل را در هر شرایطی دنبال خواهد کرد.

با استفاده از: ایسنا، رادیوفردا/ ف. ر. / پ. پ.
XS
SM
MD
LG