لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

مهدی صالحی، از بازداشتی‌های اعتراضات دی ۹۶، که در زندان به اغما رفته بود جان باخت


مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶
مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶

گزارش‌ها از ایران حاکی است که مهدی صالحی قلعه شاهرخی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام و از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۶ که «بر اثر تزریق داروی اشتباه» به اغما رفته بود، جان باخته است.

پایگاه خبری هرانا روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین از قول یک منبع نزدیک به خانواده آقای صالحی گزارش داد که برخی از هم‌بندان او دلیل جان باختن این زندانی سیاسی را «ناشی از عملکرد بهداری زندان» عنوان کرده‌اند.

این منبع مطلع افزوده است که با این حال، تا کنون «هیچ توضیح رسمی و شفافی در مورد دلیل فوت به خانواده داده نشده است».

مهدی صالحی در زندان خمینی‌شهر اصفهان دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد. او با اتهام‌های ادعایی چون «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به اعدام و پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

فعالان مدافع حقوق بشر دی‌ماه پارسال از سکته مغزی آقای صالحی «بر اثر تزریق داروی اشتباه و تاخیر در اعزام او به بیمارستان» خبر داده‌ بودند.

وب‌سایت حقوق بشری «جوانه‌ها» نیز همان زمان گزارش داده بود که آقای صالحی ابتدا به دلیل ناراحتی از ناحیه قلب و فشار به مغز به بهداری زندان مراجعه می‌کند و در آن‌جا به او دارویی تزریق می‌شود که موجب تشنج او شده و حالش رو به وخامت می‌گذارد.

تا کنون هیچ‌یک از مقام‌های جمهوری اسلامی درباره علت جان باختن آقای صالحی توضیحی ارائه نداده‌اند، اما سازمان عفو بین‌الملل در یک گزارش تحقیقیِ تازه که ۲۳ فروردین امسال منتشر شد، می‌گوید که «نزدیک به یک‌صد مورد از به مرگ کشاندن عمدی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران را مستند ساخته است».

در این گزارش تحقیقی با جزئیات بسیار توضیح داده شده است که چگونه مقام‌های زندان‌ها در ایران، با ممانعت از اعزام یا تاخیر در انتقال اورژانسی زندانیان به بیمارستان، در مرگ زندانیان نقش داشته یا مسبب اصلی آن هستند.

بر اساس این گزارش مستند، ۶۴ نفر از ۹۶ زندانی‌ای که عفو بین‌الملل گزارش‌های مربوط به آن‌ها را بررسی کرده، در داخل زندان جان باخته‌اند.

بنابر این گزارش، ۲۶ زندانی نیز به دنبال تاخیرهای عمدی و کشنده از سوی کارکنان پزشکی یا مسئولان زندان، در حین انتقال به بیمارستان یا اندکی پس از بستری شدن در آن جان باخته‌‌اند.

با استفاده از گزارش‌های عفو بین‌الملل، هرانا، کمپین دفاع از زندانیان و رادیو فردا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG