لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۲

گذرنامه و وسایل لیلی رشیدی، بازیگر، در فرودگاه «ضبط شد»


لیلی رشیدی یکی از بازیگران زن بود که در پی اعتراض‌های ۱۴۰۱ تصویر بدون حجاب اجباری خود را منتشر کرده بود
لیلی رشیدی یکی از بازیگران زن بود که در پی اعتراض‌های ۱۴۰۱ تصویر بدون حجاب اجباری خود را منتشر کرده بود

احترام برومند، مجری پیشین تلویزیون و بازیگر سینما و تئاتر، می‌گوید بعد از بازگشت دخترش، لیلی رشیدی، از سفری به خارج از کشور، گذرنامه و دیگر وسایل او در فرودگاه ضبط شده است.

خانم برومند روز دوشنبه ۲۵ تیر در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که لیلی رشیدی، بازیگر سینما و تئاتر، «ناچار به انزوا است» چون مأموران امنیتی صبح امروز در فرودگاه «پاسپورت و موبایل و لپ‌تاپ» او را ضبط کردند.

او توضیح داده که خانم رشیدی برای دیدار برادر و پسر برادرش به سفر رفته بود و در بازگشت به ایران با چنین برخوردی مواجه شده است.

او در ادامه نوشته است:‌ «کاش دزدان و غارتگران اینطور رصد شوند، کاش همه دشمنان ما به خطرناکی لیلی و امثال او باشند.»

احترام برومند همچنین با لحنی کنایه‌آمیز به صحبت‌های اخیر وزیر ارشاد دولت سیزدهم اشاره کرده و گفته است «ممنونیم از ایشان».

محمدمهدی اسماعیلی دو روز پیش در مصاحبه‌ای که روزنامه فرهیختگان منتشر کرد، مدعی شد هنرمندانی که بعد از اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ با برخورد حکومت ایران مواجه و دچار ممنوعیت شدند، به تعداد «انگشتان دو دست» نیستند.

وزیر ارشاد همچنین هنرمندان حامی اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» را «بیست سی نفر» خوانده که به گفتهٔ او با «هو و جنجال» قصد تعطیل کردن فرهنگ و هنر ایران را داشتند.

آقای اسماعیلی همچنین ادعا کرده است که خود برای رفع ممنوعیت فعالیت تعدادی از هنرمندان اقدام کرده است.

این در حالی است که مدیرکل نظارت بر نمایش و عرضه فیلم سازمان سینمایی وزارت ارشاد مرداد سال گذشته اعلام کرد بازیگرانی که در عرصه عمومی بدون حجاب اجباری ظاهر شده‌اند، یا از کشور «فرار» کرده‌اند، اجازه حضور در هیچ فیلمی را ندارند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز آبان ۱۴۰۲ گفت بازیگرانی که «کشف حجاب» کردند «به دلیل محدودیتی که برایشان وجود دارد نمی‌توانند در فیلم‌های سینمایی بازی کنند.»

همزمان رسانه‌های ایران گزارش دادند بازیگرانی ازجمله «باران کوثری، ویشکا آسایش، ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی، پانته‌آ بهرام، فاطمه معتمد آریا، گلاب آدینه، افسانه بایگان، هنگامه قاضیانی، پگاه آهنگرانی، مریم بوبانی و شقایق دهقان» از فعالیت هنری منع شده‌اند.

محمدمهدی اسماعیلی دو روز بعد «ممنوع‌الکار» شدن بیش از ۱۰ بازیگر زن را تأیید کرد و گفت که «حجاب قانون است و ما قانون را اجرا می‌کنیم».

در جریان اعتراض‌های ۱۴۰۱ و پس از آن تعداد قابل توجهی از هنرمندان عرصه‌های مختلف که حامی معترضان بودند، علاوه بر آن که از فعالیت منع شدند، با برخوردهای دیگری مانند بازداشت، ممنوع‌الخروجی، ممنوع‌المعامله شدن و احضار توسط دستگاه‌های امنیتی و قضائی مواجه شدند.

همچنین چند بازیگر زن که بدون حجاب اجباری در مراسم عمومی شرکت کرده بودند، در دادگاه محاکمه و به مجازات‌هایی محکوم شدند که با واکنش‌های بسیار مواجه شد.

بازیگران دیگری نیز تصاویر خود بدون حجاب اجباری را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند که لیلی رشیدی یکی از آنها است.

ضبط گذرنامه خانم رشیدی آخرین مورد از برخورد با هنرمندان است که حدود دو سال بعد از آغاز اعتراض‌ها در پی جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد پلیس علنی شده است.

XS
SM
MD
LG