لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

وعده‌های اجرانشده پرتاب ماهواره‌های ایرانی به فضا


ماهواره مصباح
ماهواره مصباح

خبرگزاری ایسنا در گزارشی از وضعیت «۹ ماهواره ساخت ایران» اعلام کرد که وعده‌های پیشین مقامات جمهوری اسلامی دربارهٔ پرتاب چهار ماهواره اجرا نشده و پنج ماهواره دیگر نیز قرار است در آینده به فضا پرتاب شوند.

براساس گزارش این خبرگزاری در روز جمعه ۱۳ بهمن، ماهواره ظفر که مقامات جمهوری اسلامی وعده پرتاب آن در سال ۹۱ را داده بودند، قرار است سال آینده به فضا پرتاب شود.

به گفته این خبرگزاری، همچنین با وجود اینکه رئیس سازمان فضایی، وزیر ارتباطات و رئیس مرکز ملی فضایی بارها از برنامه‌ریزی برای پرتاب ماهواره دانشگاه شریف با نام «دوستی» سخن گفته‌اند اما هنوز این ماهواره پرتاب نشده‌است.

این ماهواره در سال ۹۴ توسط رئیس‌جمهور ایران رونمایی شده بود و قرار بود که سال ۹۵ به فضا پرتاب شود.

براساس این گزارش، وعده مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر پرتاب ماهواره «پیام» ساخت دانشگاه امیرکبیر و ماهواره مخابراتی «ناهید۱» نیز هنوز اجرا نشده‌است. این دو ماهواره سال گذشته در مراسمی با حضور رئیس‌جمهوری ایران رونمایی شده بودند.

این خبرگزاری بدون اشاره به تاریخ پرتاب اشاره کرد که ماهواره سنجش از دور «پارس ۱» نیز در نوبت پرتاب قرار دارد.

ساخت این ماهواره که گفته می‌شود قرار است «کاملاً بومی» باشد و «تحت اختیار کامل ایران مدیریت شود»، سال گذشته آغاز شده بود.

براساس این گزارش ماهواره «ناهید ۲» نیز سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد.

این خبرگزاری بدون اشاره به زمان مشخصی اعلام کرد که ماهواره‌های «سها» و «مصباح ۲» نیز در «صف پرتاب» قرار دارند.

ایران روز پنج‌شنبه پنجم مرداد اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» را به صورت آزمایشی به فضا فرستاده که با این آزمایش، پایگاه ملی فضایی «امام خمینی» به‌طور رسمی افتتاح شده‌است.

این اقدام واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشت و آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان ۱۱ مرداد به سازمان ملل هشدار دادند که ایران با آزمایش یک موشک دارای توانایی حمل ماهواره برای قرار گرفتن در فضا، «گام تهدیدآمیز و تحریک‌کننده‌ای» برداشته است و خواستار رسیدگی دبیرکل سازمان ملل به این موضوع شدند.

ایران نخستین ماهواره خود به نام «امید» را که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی ماهیت «پژوهشی و مخابراتی» داشت، در بهمن سال ۸۷ سوار بر موشک ماهواره‌بر «سفیر» به فضا پرتاب کرد.

حدود یک سال پس از پرتاب ماهواره امید، مقام‌های ایران از پرتاب موفقیت‌آمیز موشک ماهواره‌بر «کاوشگر ۳» که مجهز به کپسولی حاوی مار و موش زنده بود، خبر دادند.

تهران در سال ۹۲ نیز از اعزام یک میمون به فضا خبر داد. با این حال، دولت روحانی اردیبهشت ماه گذشته طرح دولت محمود احمدی‌نژاد برای فرستادن انسان به فضا را به دلیل گران بودن این پروژه بایگانی کرد.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، مرداد سال ۸۹ اعلام کرده بود که ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اولین فضاپیمای حامل انسان را به کره ماه خواهد فرستاد.

سال گذشته، امیر علی حاجی زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران، دولت یازدهم را متهم کرده بود که به گفته او، از «ترس» آمریکا «موشک ماهواره‌بر آماده پرواز» را در انبار نگهداری می‌کند. امیرعلی حاجی‌زاده چنین اقدامی را «تحقیرآمیز» دانسته بود.

برنامه فضایی ایران زیر نظر وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود ولی این وزارتخانه استفاده از این برنامه به منظور پوشش برای گسترش تسلیحاتی را تکذیب کرده‌است.

XS
SM
MD
LG