لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۴

عراقچی: مذاکرات ایران و آمریکا با میانجی‌گری عمان متوقف شده است


دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در مسقط
دیدار وزرای خارجه ایران و عمان در مسقط

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به مسقط اعلام کرد تهران روند مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا با میانجی‌گری عمان را متوقف کرده است.

عباس عراقچی دوشنبه ۲۳ مهر گفت «روند مسقط» به دلیل «شرایط خاص منطقه متوقف شده و تهران اکنون زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بیند تا زمانی که بحران جاری را پشت سر بگذاریم».

اشاره وزیر خارجه در دولت مسعود پزشکیان ظاهراً به شرایط انتظار ایران برای پاسخ نظامی اسرائیل در واکنش به حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل در روز دهم مهر است.

آقای عراقچی گفت عمان «همواره نقش مثبتی در انتقال پیام‌های بین ایران و آمریکا ایفا کرده و در دولت گذشته هم این روند وجود داشت که با عنوان «روند مسقط» شناخته شده است».

او افزود بعد از پشت سر گذاشتن «شرایط خاص کنونی منطقه»، تهران تصمیم خواهد گرفت که «وارد کار جدیدی بشود یا نشود یا چگونه بشود».

او به موضوع‌های احتمالی برای «کار جدید» اشاره نکرد.

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه ایران در دولت قبلی ایران، روز ۲۶ تیر از آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات مربوط به احیای برجام با ایالات متحده خبر داده بود.

آقای باقری کنی چند روز پیش از آن هم از ادامهٔ گفت‌وگوهای غیرمستقیم درباره احیای توافق برجام به واسطه کشور عمان سخن گفته بود.

او در حالی چنین موضعی گرفت که ایالات متحده از انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران استقبال نکرده بود.

عمان از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی ایران در ختم بسیاری از پرونده‌های مربوط به بحران ایران و آمریکا نقش میانجی داشت؛ از جمله معاملات بین تهران و واشینگتن در دولت‌های مختلف در ایران و آمریکا که به آزاد کردن شمار زیادی از آمریکایی‌های بازداشت شده و زندانی در ایران منجر شد.

عمان با داشتن مناسبات نزدیک با آمریکا همچنین نقش واسطه‌گری در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و کمک به دستیابی به راهکارها برای برخی بحران‌های دیگر منطقه‌ای را که پای جمهوری اسلامی در آن‌ها در میان بود، هم در زمان حکومت سلطان قابوس و سپس جانشین او، سلطان هیثم بن طارق ادامه داد.

عباس عراقچی در سفر به مسقط گفت در این مأموریت سیاسی او حامل «پیامی برای کشورهای دیگر» نبوده زیرا در مشورت‌های جاری روزهای اخیر خود در منطقه مواضع ایران را «با قدرت» بیان کرده و خواسته که به اطلاع همه طرف‌ها برسد. او در روزهای گذشته به لبنان، سوریه، عربستان، قطر و عراق رفته بود.

از سوی دیگر، شبکه کان اسرائیل، همزمان با سفر عباس عراقچی به مسقط گزارش داد که دولت بنیامین نتانیاهو پیامی را که ایران از طریق یک کشور ثالث ارسال کرده، دریافت کرده که اگر پاسخ نظامی اسرائیل به ایران «محدود» باشد، تهران آن را پایان این دور از بحران بین دو کشور تلقی خواهد کرد.

روزنامه الشرق الاوسط نیز آخر هفته گزارش مشابهی منتشر کرده بود اما بعد از آن شبکه سی‌ان‌ان به نقل از مقامات ایران گزارش داد که تهران به هر حمله اسرائیل در هر سطحی که باشد، دوباره پاسخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG