لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

تداوم مسمومیت‌های مشکوک؛ ده‌ها دانش‌آموز دیگر دچار اختلالات تنفسی شدند


تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان مدارس در ایران روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت همچنان ادامه یافت و شماری از دانش‌آموزان به مراکز درمانی منتقل شدند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایرانیان چندین ویدیو از رخدادهای روز سه‌شنبه در شماری از مدارس شهرهای تهران، کرمانشاه و سنندج منتشر کرده است که نشان می‌دهد دانش‌آموزان دچار اختلالات تنفسی شده‌اند.

این شورا در گزارش‌های خود از هنرستان فنی و حرفه‌ای دخترانه آوینی در تهران، دبیرستان پسرانه محمدیان و مدرسه دخترانه قدوسی در کرمانشاه و همچنین دبیرستانهای دخترانه نیایش و مستوره اردلان در سنندج نام برده است که روز سه‌شنبه صحنه چنین رویدادی بوده‌اند.

تصاویر منتشرشده در کانال تلگرامی این شورا حاکی از حضور نیروهای امدادی در مدارس برای کمک به دانش‌آموزان و انتقال آنها به بیمارستان است.

کانال صنفی معلمان ایران نیز گزارش‌ها درباره مسمومیت‌های دانش‌آموزان مدارس یادشده در روز سه‌شنبه را تایید کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی تاکنون روایت‌های مختلف و گاه ضد و نقیضی از چگونگی این مسمومیت‌ها و عوامل احتمالی دخیل در آن به دست داده‌اند. اما گستره این رویداد و عدم معرفی عاملان آن به گمانه‌زنی‌ها درباره دست داشتن احتمالی برخی نیروهای حکومتی در آن دامن زده است.

با این حال علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسفند پارسال در اظهارنظر علنی در مورد مسموميت‌ها گفت اگر عامدانه بودن این حوادث اثبات شود عاملان و مقصران به‌دلیل ارتکاب «جرم نابخشودنی» باید به مجازات مرگ محکوم شوند.

این مسمومیت‌ها از اوایل آذر ماه در شهر قم آغاز شد و پس از مدتی به سراسر کشور گسترش یافت.

برخی مقامات جمهوری اسلامی از جمله بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، آن را ناشی از «شیطنت» دانش‌آموزان و یا «استرس» دانسته‌اند. آقای عین‌اللهی اما اسفند پارسال اذعان کرده بود که «نوعی سم خفیف» باعث بروز مسمومیت در دانش آموزان شده است.

با استفاده از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایرانیان و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر

XS
SM
MD
LG