لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۹

حجت‌الله صیدی رئیس سازمان بورس ایران شد


حجت‌الله صیدی (سمت چپ) در کنار عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد
حجت‌الله صیدی (سمت چپ) در کنار عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد

سه روز پس از استعفای رئیس سابق بورس در پی انتشار گزارش جنجالی «وام‌های میلیاردی»، حجت‌الله صیدی به عنوان عضو هیات مدیره و چهاردهمین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران معرفی شد.

رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که آقای صیدی با پیشنهاد عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد و تصویب اکثریت اعضای شورای عالی بورس در نشست فوق‌العاده روز سه شنبه ۲۰ شهریور ماه، برای تصدی این سمت انتخاب شده است.

تحصیلات دانشگاهی آقای صیدی در حوزه حسابرسی است و سابقه فعالیت در رده‌های مدیریتی نهادهای تحت نظر بیت رهبری مانند شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و بنیاد مستضعفان را دارد.

از دیگر سوابق او همچنین می‌توان به مدیرعاملی بانک صادرات و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی، همچنین نایب رئیسی هیأت‌مدیره شرکت ایران خودرو اشاره کرد.

در زمان تصدی‌گری مدیریت بورس توسط مجید عشقی که از مهر ۱۴۰۰ آغاز و ۱۷ شهریور پس از «افشای وام‌های میلیاردی» به پایان رسید، این بازار شاهد نوسانات شدیدی بود؛ بطوری که شاخص کل بورس از حدود ۱.۵ میلیون واحد در مهر ۱۴۰۰ به نزدیک ۲.۵ میلیون واحد در اردیبهشت پارسال رسید و از آن زمان تاکنون نیم میلیون واحد سقوط کرده است.

در روز جاری نیز شاخص کل بورس تهران شاهد افت هفت هزار و ۷۷۴ واحدی شد و حدود هفت میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

آقای همتی نیز روز سه‌شنبه در جریان معارفه آقای صیدی اعلام کرد: «حقیقت آن است که اعتماد مردم به بازار سرمایه، تا حدودی از دست رفته است و اولین و فوری‌ترین کار ما بازگرداندن اعتماد آنها به این بازار خواهد بود».

او در ادامه تصریح کرد سیاست‌گذاری‌ها، قیمت‌گذاری‌ها، دخالت‌های موردی، مسئله نرخ ارز و اختلاف نرخ آن در بازار آزاد با نیمایی و... از جمله مسایل مهمی هستند که صنایع کشور را دچار مشکل کرده و باعث شده است، سود شرکت‌های بورسی تقریباً ۵۰ درصد نسبت به دوره گذشته کاهش پیدا کند.

به رغم آشفتگی در وضعیت این بازار، آقای عشقی فروردین امسال دوباره در سمت خود ابقا شد و نهایتا افشای اعطای وام‌های کلان و کم‌بهره به هیئت‌مدیره سازمان بورس به مبلغ بیش از ۱۰ میلیارد تومان و در راس آن خود آقای عشقی با اخذ ۲.۷ میلیارد تومان وام، منجر به استعفای او شد.

انتخاب آقای صیدی به سمت ریاست بورس در حالی است که او پیشتر پیش‌بینی‌های اشتباهی از وضعیت بورس کرده بود؛ از جمله اظهارات آبان ۱۳۹۹ او که پیش‌بینی کرده بود ارزش هر سهم بانک‌های بزرگ کشور به دو تا سه دلار خواهد رسید.

این در حالی است که ارزش کنونی هر سهم بانک‌های بزرگ یک دهم رقم پیش‌بینی‌ شده توسط آقای صیدی نیز نیست.

XS
SM
MD
LG