لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

خروج هنگفت پول از بورس ایران و افت ارزش ریال


در پی کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس در تهران، شاخص کل بورس ایران با بازگشایی بازارها به شدت سقوط کرد و بیش از ۱٫۱ تریلیون تومان پول حقیقی از بازار بورس تهران خارج شد.

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول ترور اسماعیل هنیه معرفی می‌کنند و وعده پاسخ به این اقدام را می‌دهند، شاخص کل بورس تهران روز شنبه ۱۳ مرداد با ریزشی ۶۱ هزار و ۷۰۵ واحدی مواجه شد.

همچنین شاخص کل هم‌وزن با ریزشی ۲۰ هزار واحدی به ۶۳۷ هزار واحد رسید و در روز جاری یک تریلیون و ۱۵۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

با ریزش نزدیک به سه درصدی شاخص کل بازار بورس تهران، این رقم هم‌اکنون در محدوده دو میلیون واحد قرار گرفته است.

ادامه افت شاخص بورس در حالی است که محمدرضا عارف معاون اول ریاست‌جمهوری ایران از روز چهارشنبه دستور تزریق منابع عظیم مالی از صندوق توسعه ملی به این بازار را صادر کرده است و همان روز ۱۰۰ میلیارد تومان و روز شنبه ۵۰۰ میلیارد تومان توسط این نهاد مالی جمهوری اسلامی به بورس تزریق شد.

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند که برخی معامله‌گران تالار بورس تهران در روز شنبه به نشانه اعتراض به وضعیت بورس و مدیریت بازار، سیستم‌ها را خاموش کردند و معامله‌گران ارشد بورس در تالار معاملات بلوکی نیز دست از کار کشیدند.

کشته شدن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی گروه حماس در بامداد چهارشنبه هفته گذشته در محل اقامتش در هتل تحت نظارت سپاه پاسداران به موجی از تهدیدات مقامات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل دامن زده و رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند ایران و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در واکنش نظامی علیه اسرائیل مصمم هستند.

حماس از سوی اسرائیل، آمریکا و اتحادیه اروپا گروه تروریستی تلقی می‌شود.

از روز چهارشنبه تاکنون ریال ایران نیز به صورت متوالی ارزش خود را از دست داده و هر دلار آمریکا با رشدی ۱۵۰۰ تومانی، هم‌اکنون در بازار آزاد غیررسمی ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان معامله می‌شود.

در این میان قیمت انواع سکه نیز در بازارهای داخلی ایران در روز جاری روند صعودی گرفت. قیمت سکه بهار آزادی حدود ۸۵ صدم درصد، امامی ۱٫۶ درصد، نیم‌سکه ۱٫۳ درصد، ربع سکه بیش از ۱٫۹ درصد و سکه گرمی تقریباً ۲٫۵ درصد افزایش یافت.

قیمت سکه بهار آزادی هم‌اکنون بیش از ۴۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

XS
SM
MD
LG