لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

هشدار عفو بین‌الملل: حسین شهبازی، کودک-مجرم، در خطر اعدام قریب‌الوقوع است


سازمان عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه اول تیرماه نسبت به اعدام قریب‌الوقوع جوان ۲۰ ساله‌ای در ایران هشدار داد که هنگام ارتکاب قتل تنها ۱۷ سال داشته است.

این نهاد می‌گوید که مقامات ایران برنامه‌ریزی کرده‌اند حسین شهبازی در روز هفتم تیرماه اعدام شود، امری که ناقض تعهدات بین‌المللی ایران است.

گزارش عفو بین‌الملل عنوان می‌کند که بخشی از ادله محکومیت حسین شهبازی «شامل اعترافاتی می‌شود که از طریق شکنجه به دست آمده است». افزون بر این، استفاده از مجازات اعدام علیه فردی که در زمان وقوع جرم کودک بوده در قوانین بین‌المللی حقوق بشر ممنوع است و ایران نیز این قوانین را پذیرفته است.

این گزارش می‌گوید حسین شهبازی در ۹ دی ۱۳۹۷ دستگیر و در ۲۳ دی ۱۳۹۸ در پی «محاکمه‌ای شدیدا غیرمنصفانه» با رای شعبه ۳ دادگاه کیفری یک استان فارس به مرگ محکوم شد، حکمی که دیوان عالی نیز آن را در خرداد پارسال تایید کرد.

به گفته عفو بین‌الملل، «مقامات قضایی تصدیق کرده‌اند که حسین شهبازی هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته، اما اظهار کرده‌اند که وی، طبق ارزیابی سازمان پزشکی قانونی، از رشد و کمال عقلی برخوردار بوده است».

اعدام افرادی که هنگام وقوع جرم زیر ۱۸ سال داشته‌اند به مناقشه‌ای دامنه‌دار میان مدافعان حقوق بشر و حکومت ایران تبدیل شده است.

طبق آمار عفو بین‌الملل، مقامات ایران در سال میلادی ۲۰۲۰، حداقل سه نفر را که در زمان وقوع جرم کودک بودند اعدام کردند و ده‌ها فرد که در زمان وقوع جرم کودک بوده‌اند همچنان در صف اعدام به سر می‌برند.

ایران از حدود ۲۷ سال پیش به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است، اما اعدام کودک- مجرمان در کشور همچنان ادامه دارد. قوانین جمهوری اسلامی سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران تعیین کرده است.

بر اساس این قوانین، حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال تا زمان رسیدن به سن قانونی به صورت موقت متوقف می‌شود، اما لغو نمی‌شود و پس از رسیدن متهم به سن قانونی در صورت عدم گذشت اولیای دم، آن فرد به اعدام محکوم می‌شود.

با استفاده از اطلاعیه عفو بین‌الملل و گزارش‌ رادیو فردا/ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG