لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

احضار سفیر استرالیا به وزارت خارجه ایران با ادعای «هنجارشکنی»


یکی از تصاویر منتشر شده در حساب اینستاگرام سفارت استرالیا در ایران به مناسبت روز همبستگی با جوانان دگرباش جامعه ال‌جی‌بی‌تی
یکی از تصاویر منتشر شده در حساب اینستاگرام سفارت استرالیا در ایران به مناسبت روز همبستگی با جوانان دگرباش جامعه ال‌جی‌بی‌تی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران می‌گوید سفیر استرالیا را به دلیل آنچه که انتشار محتوای «هنجارشکن» در شبکه‌های اجتماعی خواند، احضار کرده است.

حساب سفارت استرالیا در اینستاگرام روز یکشنبه پستی را با عنوان «بنفش بپوش» به همراه سه عکس از سفیر و کارکنان دیپلماتیک، با لباس‌هایی به رنگ بنفش منتشر کرده و نوشته بود که «ما به دنبال ایجاد محیطی هستیم که حامی همگان باشد، جایی که به خصوص جوانان دگرباش، بتوانند به آنچه هستند افتخار کنند».

روز اول سپتامبر در استرالیا روز همبستگی با جوانان دگرباش جامعه ال‌جی‌بی‌تی است و طرفداران احترام به حقوق دگرباشان لباس بنفش می‌پوشند.

در پی انتشار این مطلب، وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد ایان مک‌کانویل به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار شده و رئیس اداره منطقه‌ای وزارت امور خارجه ایران انتشار پست اینستاگرام سفارت استرالیا را «توهین‌آمیز و مغایر عرف و آداب و فرهنگ ایرانی و اسلامی» دانسته و خواستار «جبران» و خودداری از تکرار چنین مواردی شده است.

وزارت خارجه ایران مدعی شده که افکار عمومی کشور به چنین «رفتارهای هنجارشکنانه» حساس است و به آن «واکنش» نشان می‌دهد.

این گزارش به نقل از سفیر استرالیا نوشته که این پست «قصد توهین به مردم ایران و ارزش‌های آن‌ها را نداشته و در آن به جمهوری اسلامی اشاره‌ای نشده است».

این پست همچنان در حساب اینستاگرام سفارت استرالیا باقی مانده و دولت این کشور واکنش رسمی به خبر احضار سفیر خود نداشته است.

اقلیت‌های جنسی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز در سال ۱۴۰۰ در یک سخنرانی، همجنس‌گرایی را به شکل تلویحی بخشی از «ابتذال اخلاقی» در تمدن غربی توصیف کرد.

سازمان عفو بین‌الملل پیش‌تر اعلام کرده که قوانین جمهوری اسلامی، ارتکاب جنایت علیه همجنس‌گرایان را «مجاز» کرده و «حملات خشونت آمیز و مرگبار علیه این افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا هویت جنسیتی آنها قانونی می‌داند».

XS
SM
MD
LG