لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۷

توسعه فرودگاه اصلی ایران؛ بلندپروازی دور از دسترس؟


در حالیکه فرودگاه «امام» در تهران چندین سال است با تعداد مسافران بیش از ظرفیت خود، در حال فعالیت است، وزیر راه ایران خبر از افزایش ظرفیت این فرودگاه تا ۱۰۰ میلیون نفر داده‌است؛ عددی که با توجه به ظرفیت کنونی و عملکرد وزارت راه ایران بسیار دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

وزیر راه ایران چند سالی است خبر از توسعه فرودگاه‌های ایران می‌دهد حال آنکه اکثر مسافران در ایران همچنان با وضعیت نابسمان اکثر فرودگاه‌ها در ایران به‌خصوص فرودگاه اصلی تهران، فرودگاه امام روبه‌رو هستند. این فرودگاه نه تنها ظرفیت مناسب برای پاسخگویی به مسافران را ندارد، بلکه از خدمات رفاهی ساده مانند دستشویی مناسب هم بی‌بهره ‌است. این فرودگاه تنها یک باند فعال دارد که سبب می‌شود در صورت کوچک‌ترین اشکالی در این باند، فرودگاه قفل کند.

با این وجود وزیر راه ایران خبر از توسعه این فرودگاه داده‌است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفته‌است: «افزون بر انتخاب ایده‌های برتر برای ساخت پایانه ۱۰۰ میلیون نفری «ایرانشهر» در شهر فرودگاهی امام خمینی، نظام تامین مالی بین‌المللی این طرح ملی در دستور کار است. اتصال این فرودگاه به شبکه ریلی و قطار سریع السیر تهران-قم–اصفهان، سبب سازماندهی نظام حمل و نقل در تهران می‌شود.»

با وجود این سخنان، فرودگاه امام هم اکنون حدود شش میلیون نفر ظرفیت دارد. این در حالی است که این فرودگاه در چند سال اخیر سالانه از بیش از ۱۰ میلیون نفر مسافر استقبال کرده‌است. این فرودگاه علاوه بر آن‌که ظرفیت لازم را برای حمل و نقل مناسب ندارد، همچنان پس از گذشت ۱۲ سال از افتتاح، دارای سیستم حمل و نقل عمومی مناسب به شهر تهران نیست و از نبود پارکینگ کافی و بسیاری از خدمات رفاهی دیگر و سالن‌های مناسب برای ترانزیت رنج می‌برد.

عباس آخوندی وعده داده‌است «ما در پایانه ایرانشهر به دنبال ایجاد ظرفیت ۱۰۰ میلیون نفری هستیم که در مرحله نخست ظرفیت آن ۲۵ میلیون نفر است و پیش‌بینی می‌کنیم اجرای این ترمینال ۴ تا ۵ سال زمان ببرد. با افتتاح ترمینال جدید سلام، ظرفیت فرودگاه امام خمینی به دو برابر افزایش می‌یابد و ترمینال سلام در تابستان امسال افتتاح می‌شود.»

خبرگزاری‌های ایران عکس‌هایی را منتشر کرده اند که ترمینال جدید به نام سلام در فرودگاه امام را همچنان در حال ساخت نشان می‌دهد. با ساخت این ترمینال ظرفیت این فرودگاه پنج میلیون نفر افزایش پیدا می‌کند و به عددی حدود ۱۱ میلیون مسافر در سال می‌رسد.

هم‌اکنون قطر و امارات متحده عربی با توسعه خطوط هوایی و توسعه زیرساخت‌های بسیار قوی به‌ویژه فرودگاه‌های مدرن به کانون پروازی و ترانزیتی در منطقه خاورمیانه تبدیل شده‌اند. فرودگاه بین‌المللی دبی به تنهایی در سال توان پذیرش ۷۰ میلیون مسافر را دارد. این در حالی است که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تنها می‌تواند سالی شش میلیون مسافر را پذیرش کند.

در سال ۱۳۹۵ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفته بود تا پاییز همان سال ترمینال سلام افتتاح خواهد شد. اما این ترمینال جدید افتتاح نشد و وعده راه اندازی آن به تابستان سال ۱۳۹۷ موکول شد.

در تهران پروازهای خارجی از طریق فرودگاه امام و پروازهای داخلی توسط فرودگاه مهرآباد صورت می‌گیرد. فرودگاه مهرآباد با وجود اینکه بسیار قدیمی تر از فرودگاه امام است، اما هم دارای باندهای بیشتری است و هم دسترسی مناسب‌تری برای مسافران دارد.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرده بود: «یک تفاهم‌نامه با فرودگاه میلان ایتالیا به‌عنوان یکی از فرودگاه‌های معتبر و مجهز اروپا برای سرمایه‌گذاری، طراحی و احداث یک ترمینال بزرگ مسافری در فرودگاه بین‌المللی مهرآباد به مساحت ۱۲۰ هزار مترمربع منعقد شده‌است.»

اما همچنان از سرنوشت این طرح گزارشی منتشر نشده‌است؛ آن‌هم در حالی‌که بسیاری از شرکت‌های اروپایی، در پی خروج آمریکا از برجام، در حال منصرف شدن از توافق‌های تجاری خود با ایران هستند.

سال ۱۳۹۵ اعلام شده بود تنها پنج فرودگاه در ایران «سودده» هستند اما بر اساس آخرین گزارش شرکت فرودگاه‌های کشور تنها یک فرودگاه، یعنی فرودگاه اصلی تهران «سودده»‌ است. آن‌هم در حالی که برخی فرودگاه‌های ایران طی دو سال اخیر با افزایش پروازهای خارجی روبه‌رو بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG