لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: باید حداقل ۳۰ هزار نیروی متخصص هسته‌ای تربیت کنیم


اسلامی می‌گوید در برخی شهرها از مقطع دبستان مدیران انرژی اتمی تشکیل می‌شود
اسلامی می‌گوید در برخی شهرها از مقطع دبستان مدیران انرژی اتمی تشکیل می‌شود

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد بر اساس سند توسعه این سازمان، باید تا ۲۰ سال آینده، «فقط در بخش نیروگاهی حداقل ۳۰ هزار نیروی متخصص» هسته‌ای تربیت شوند.

اسلامی شنبه ۲۹ مرداد در یک سخنرانی در اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور بر گسترش مدارس انرژی اتمی در ایران تأکید کرد و در این زمینه ادامه داد که امسال «تصمیم گرفتیم در شهرهایی که دارای تأسیسات هسته‌ای هستیم نیز از مقطع دبستان این مدارس را تأسیس کرده و گسترش دهیم».

اکنون فقط در تهران، دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه انرژی اتمی برای پایه‌های متوسطه اول و دوم مشغول فعالیت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از شهرهایی که قرار است مدارس هسته‌ای در آنها تأسیس شود نام نبرد، اما مراکز هسته‌ای معروف ایران در استان‌های بوشهر، اصفهان، مرکزی و قم قرار دارند.

در فروردین‌ماه امسال، اسلامی از تهیه سند توسعه راهبردی ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی ایران خبر داده بود.

پیشتر گزارش‌هایی از ممنوعیت تحصیل در رشته‌های مربوط به انرژی هسته‌ای در برخی از دانشگاه‌های جهان از بیم نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی منتشر شده است.

ايجاد محدوديت برای دانشجويان ايرانی در این رشته‌ها، از سال ۲۰۰۶ و با تصویب قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد آغاز شد.

در این قطعنامه، از همه کشورها خواسته شد که از آموزش شهروندان ایرانی در زمينه‌ها مرتبط به فن‌آوری هسته‌ای جلوگيری شود.

محمودرضا آقامیری عضو هیئت‌‌علمی دانشکده مهندسی هسته‌‌ای دانشگاه بهشتی تهران در سال ۱۳۹۷ بر تربیت پژوهشگران در حوزه هسته‌ای تأکید کرد و گفت: «در ۲۰ سال اخیر حدود ۸۰۰-۷۰۰ جوان وارد گود شدند و فعالیت‌‌های پژوهشی خود را در تکنولوژی هسته‌‌ای آغاز کردند».

او با اشاره به کشته شدن برخی از متخصصان هسته‌ای در ایران افزود: «این اتفاق باعث شد آنها دست به ترور بزنند و افراد را مورد هدف قرار دهند».

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر اسرائیل را به کشتن این متخصصان خود متهم کرده است.

همچنین اوایل تیرماه، معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی دولت و مقام‌های آمریکایی را بابت کشته‌ شدن «دانشمندان هسته‌ای و صدمات بدنی، روانی و مالی به خانواده‌های آنها» به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار خسارت محکوم کرده است.

تهران بارها گزارش‌ها و اظهارنظرها مبنی بر تلاش جمهوری اسلامی برای دستیابی به بمب اتمی را رد کرده، اما به تازگی مقام‌های این کشور گفته‌اند که به «توانایی فنی» ساخت بمب هسته‌ای دست یافته‌اند.

بر اساس گزارش‌های سازمان انرژی اتمی ایران، روزنامه فرهیختگان، و رادیوفردا؛ م.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG