لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

گمرک ایران: تاکنون بیش از ۷۹ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده است


آخرین گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۷۹ میلیون دُز واکسن کرونا وارد کشور شده که از این میزان، واردات حدود ۸۳ درصد از واکسن‌ها در سه ماه اخیر به ثبت رسیده است.

تاکنون بیشترین میزان واردات واکسن با ۶۹ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دُز متعلق به «سینوفارمِ» چین بوده که در ۳۶ مرحله انجام گرفته است. همچنین، از چین نزدیک به یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن آسترازنکا (کووکس) به ایران وارد شده است.

از کشورهایی همچون روسیه، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، اتریش و هند نیز مقادیری واکسن کرونا شامل اسپوتنیک، آسترازنکا و بهارات نیز وارد کشور شده است.

واردات واکسن کرونا به ایران از ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ آغاز شد، اما اکنون چند هفته‌ای است که روند واکسیناسیون در ایران سرعت گرفته است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش معاون فنی گمرک ایران، پارسال تنها یک درصد در اسفند و کمتر از یک درصد هم در بهمن‌ماه، واکسن کرونا وارد کشور شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی دست‌کم در هفته‌های آغازین شروع همه‌گیری کرونا بسیار تلاش کردند تا این بیماری را کم‌اهمیت جلوه دهند و ورود ویروس کرونا به کشور را کتمان کنند.

اقدام دیرهنگام برای واردات واکسن کرونا در پی منع واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی و تاکید بر تولید واکسن داخلی از سوی رهبر جمهوری اسلامی، منجر به تشدید بحران کرونا و افزایش آمار مبتلایان و جان‌باختگان این بیماری در ماه‌های اخیر شد.

اما به دنبال ناتوانی در تحقق وعده تولید واکسن داخلی، علی خامنه‌ای نهایتاً روز ۲۰ مرداد امسال مجبور شد از فرمان قبلی خود عقب بنشنید و اعلام کند که واکسن «به هر طریق ممکن» و هر چه سریع‌تر تأمین شود.

ایران بیش از ۸۳ میلیون جمعیت دارد. مقام‌های وزارت بهداشت ایران پیشتر گفته بودند که دست‌کم ۶۰ میلیون نفر از این جمعیت نیاز به تزریق واکسن کرونا دارند، که با احتساب میانگین دو دُز واکسن برای هر نفر، ایران حداقل به ۱۲۰ میلیون دُز تزریق واکسن نیاز دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز سوم مهر در مراسم آغاز سال تحصیلی در مدرسه‌ای در شهر ری بدون اشاره به جزئیات برنامه دولت وعده داده بود که تا چند روز آینده ۷۰ درصد جمعیت ایران در مقابل کرونا واکسینه خواهند شد.

در اظهارنظری متناقض اما بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، برای رسیدن به این رقم واکسیناسیون عمومی «دو هفته آینده» را وعده داده است. این در حالی است که واکسیناسیون کامل در برابر کرونا نیازمند دریافت دو دُز واکسن است.

با استفاده از رسانه‌های ایران و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG