لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

تاکید سفیر ایران در بغداد بر تمایل به حل اختلافات با عربستان و امارات در «اسرع وقت»


ایرح مسجدی می‌گوید، قاسم سلیمانی حامل پاسخ ایران به نامه عربستان سعودی بوده است
ایرح مسجدی می‌گوید، قاسم سلیمانی حامل پاسخ ایران به نامه عربستان سعودی بوده است

سفیر ایران در بغداد با تاکید بر اینکه قاسم سلیمانی حاوی پیام ایران برای عربستان بوده، گفت که جمهوری اسلامی تمایل دارد «در اسرع وقت» اختلافات خود با امارات و عربستان را حل کند.

ایرج مسجدی در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد که تهران از تلاش‌های عراق برای حل اختلافات میان ایران و عربستان سعودی و مسائل منطقه استقبال می‌کند.

وی همچنین گفت که قاسم سلیمانی حامل پاسخ ایران به نامه عربستان سعودی بوده تا این پاسخ به واسطه بغداد در اختیار مقامات عربستان قرار گیرد، موضوعی که پیش از این نیز توسط نخست وزیر عراق بیان شده بود.

مقامات ایران و عراق و همچنین عربستان سعودی درباره جزئیات این نامه سخن نگفته‌اند.

پیش از این نیز چندین بار موضوع میانجی‌گری عراق و دیگر کشورها از جمله پاکستان بین ایران و عربستان سعودی مطرح شده است.

روابط ایران و عربستان سعودی و متحدان این کشور از جمله امارات متحده عربی در سال‌های اخیر و به‌ دنبال درگیری‌ها در سوریه و یمن و افزایش رقابت‌های منطقه‌ای دو کشور تیره‌تر شده است. ریاض پس از حمله به اماکن دیپلماتیکش در تهران و مشهد در دی‌ماه ۹۴، روابط خود را با تهران قطع کرد.

پس از آن تنش‌ها بین ایران و عربستان با حمله پهپادی به تأسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، شدت بیشتری به خود گرفت.

عربستان سعودی این هفته به هیات جمهوری اسلامی برای شرکت در نشست سازمان همکاری اسلامی درباره «معامله قرن» روادید نداد.

پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، عربستان طرفین را به خویشتنداری دعوت کرده بود.

پیش از این نیز بارها مقامات ایران و عربستان از آمادگی برای حل اختلافات سخن گفته‌اند. از جمله فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان و محمدجواد ظریف، همتای ایرانی او، در هفته اول بهمن از تمایل برای مذاکره سخن گفته بودند.

با این حال به فاصله یک روز محمدجواد ظریف و عادل الجبیر، دو دیپلمات ارشد ایران و عربستان در انتقادهای تندی حکومت‌های متبوع یکدیگر را متهم به رفتارهای غیرعادی کردند.

XS
SM
MD
LG