لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در پی قول تحقق خواست‌هایشان پایان یافت


اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به «بدقولی‌های فراوان کارفرما و عمل نکردن به تعهداتش» برگزار شد.
اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به «بدقولی‌های فراوان کارفرما و عمل نکردن به تعهداتش» برگزار شد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران به نقل از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه خبر داد که اعتصاب سراسری در این واحد شهر روز یکشنبه پایان یافته است.

به گزارش این تشکل کارگری،‌ در پی اعتصاب و تجمع کارگران، قائم مقام جدید مدیر عامل شرکت نیشکر هفت‌تپه با حضور در میان کارگران معترض، آنان را به مسجد شرکت دعوت کرد و در مذاکره با آنان، نسبت به تحقق برخی از خواست‌های آنان تا پایان هفته جاری قول مساعد داد.

بر اساس این گزارش، ‌وی گفت: اختیارات تام برای رسیدگی به مطالبات کارگران را دارد و ضمن دادن تعهد در مورد به روز رسانی دستمزدهای معوقه کارگران، اعلام کرد که حقوق ماه‌های بهمن و اسفند سال ۹۴ آنان پرداخت خواهد شد.

حقوق معوقه این دو ماه مربوط به کارگران روزمزد شرکت نیشکر هفت‌تپه است که از سوی پیمانکار مربوطه در سال ۹۴ پرداخت نشده است و این کارگران بر اساس تبصره نخست ماده ۱۳ قانون کار خواستار پرداخت دستمزد معوقه خود از طرف کارفرما هستند.

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ در این مذاکرات مقرر شد نمایندگان کارگران برای تحقق دیگر خواست‌های خود،‌ از جمله قراردادی شدن «کارگران پیمانکاری اقبالی و روزمزد»، نشستی را با قائم مقام جدید مدیر عامل برگزار کنند.

بر اساس این گزارش، کارگران ضمن پایان دادن به اعتصاب خود در شهر روز یکشنبه اعلام کردند چنانچه خلف وعده‌ای صورت گیرد، بلافاصله اعتصاب خواهند کرد.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به «بدقولی‌های فراوان کارفرما و عمل نکردن به تعهداتش» برگزار شد.

این اعتصاب در شرایطی انجام شد که سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه روز ۲۳ آذر اعلام کرده بود که کارگران این واحد در پی تعهدات کارفرمای خصوصی شرکت «به طور مشروط» به اعتصاب خود پایان دادند.

کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه در پی اعتصاب بزرگ شش روزه کارگران این واحد در آذرماه،‌ کارفرمای خصوصی شرکت در جمع مسئولان فرمانداری شوش متعهد شده بود «علاوه بر به‌روز رسانی حقوق معوقه کارگران از طریق پرداخت یک ماه از دستمزد معوقه در چهاردهم هر ماه، نسبت به قراردادی کردن کارگران پیمانکاری و دیگر کارگران روز مرد و پرداخت حقوق بهمن و اسفند سال ۹۴ اقدام کند».

وی همچنین با خواست کارگران برای برکناری سیامک افشار، قائم مقام خود، موافقت کرده بود که پس از آن به نوشته خبرگزاری ایلنا، وی از سمت خود استعفا کرد.

شرکت نیشکر هفت‌تپه در اسفند سال ۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد و به گفته کارگران این واحد،‌ مشکلات اقتصادی‌اش افزایش یافت تا جایی که حقوق آنان با تاخیرهای فراوان پرداخت می‌شود.

در این ارتباط،‌ کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه دراعتراض‌های صنفی خود بارها خواستار بازگردانده شدن مالکیت این واحد به دولت شده‌اند. اما دولت حسن روحانی با درخواست این کارگران و نیز کارگران کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که خواستار بازگردانده شدن این واحدها به دولت هستند،‌ مخالفت کرده است.

XS
SM
MD
LG