لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۹

سخنگوی وزارت بهداشت: مشکلی در تامین و توزیع دارو نداریم


در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی درباره کمبود نایاب شدن شماری از داروها و یا افزایش قیمت آنها منتشر شده است
در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی درباره کمبود نایاب شدن شماری از داروها و یا افزایش قیمت آنها منتشر شده است

وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که کمبود دارو از ۳۰ به ۴۸ قلم رسیده است. همچنین سخنگوی این وزارتخانه کمبود دارویی در ایران در شرایط کنونی را «برابر با متوسط جهانی»‌ توصیف کرد و گفت مشکلی در تامین و توزیع دارو نداریم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،‌ متعلق به مجلس،حسن قاضی‌زاده هاشمی روز شنبه ۱۳ مرداد، با اعلام اینکه «کمبود دارو همیشه وجود دارد» گفت:‌ «در بهترین شرایط ۳۰ قلم کمبود دارو داشتیم که اکنون به حدود ۴۸ قلم رسیده است. بنابراین باید تلاش کرد این اقلام افزایش نیابد».

در هفته‌های اخیر، گزارش‌هایی درباره کمبود نایاب شدن شماری از داروها و یا افزایش قیمت آنها منتشر شده است.

به نوشته خانه ملت، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز شنبه کمبود یک تا یک و نیم درصدی دارو را در بهترین نظام‌های سلامت دنیا «طبیعی» ‌توصیف کرد و افزود: «در کشور ما نیز کمبود دارویی در شرایط کنونی، برابر با متوسط جهانی است».

این مقام دولتی همچنین اعلام کرد که «مشکلی در تامین و توزیع داروی مورد نیاز کشور»‌ نیست و «آمادگی مناسبی وجود دارد».

ایرج حریرچی درباره گزارش برخی از رسانه‌ها در مورد کمبود دارو در ایران گفت: «نباید در این شرایط، با تیتر کردن کمبودهای طبیعی، تعداد اقلام دارویی بدون اشاره به وضعیت طبیعی، شرایط را بحرانی نشان داد و به افزایش نگرانی‌های عمومی دامن زد».

سخنان مقام‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شرایطی ابراز شده اند که به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از سخنگوی سازمان غذا و دارو، قرار است محموله جدید داروی «وارفارین» به زودی از فنلاند وارد ایران شود تا «شرایط نامساعد تامین این دارو» به وضعیت عادی بازگردد.

بر اساس این گزارش، داروی وارفارین که کاربرد ضد انعقاد خون در بیماری‌های قلبی دارد اخیرا در میان داروهای کمیاب قرار گرفته و برخی نگرانی‌ها را برای بیماران ایجاد کرده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز روز جمعه ۱۲ مرداد،‌ به نقل از معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوشت:‌ «تلاش برای کاهش قیمت داروی بیماران تالاسمی ادامه دارد و رایزنی‌هایی با سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بازنگری در قیمت داروهای این بیماران صورت گرفته است».

حسین نیک نهاد اشاره کرد که «در روزهای اخیر، بیماران مبتلا به تالاسمی، نسبت به هزینه‌های تهیه داروی موردنیاز خود با توجه به افزایش قیمت ها و سقف تعیین شده از سوی سازمان های بیمه گر، اعلام نگرانی کرده بودند».

XS
SM
MD
LG