لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۱

انتقاد یک تشکل صنفی معلمان از «برخورد ناشایست» مسئولان در قبال بازنشستگان


صدها تن از بازنشستگان فرهنگی و دیگر ارگان‌های دولتی روز ۳۱ مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
صدها تن از بازنشستگان فرهنگی و دیگر ارگان‌های دولتی روز ۳۱ مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتقاد از مسئولان به دلیل برخورد «ناشایست» با بازنشستگان اعلام کرد که «رایزنی‌های مستمر» بازنشستگان با دولت و مجلس برای تحقق مطالبات خود٬ «نتیجه‌ای به جز وعده‌های امروز و فردا» نداشته است.

این شورا در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه هفتم شهریور در حمایت از مطالبات بازنشستگان فرهنگی منتشر کرد،‌ افزود:‌ «به دلیل بی‌توجهی به مطالبات این بازنشستگان٬ برای آنها «در جهت رساندن صدای حق‌طلبی، چاره‌ای جز تجمع قانونی در قالب اصل۲۷ قانون اساسی باقی نمانده است».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این بیانیه که در کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق کارگر‎ منتشر شده است، از اینکه «مسئولان نسبت به کسانی که جوانی خود را صرف آموزش و بالا بردن آگاهی جامعه کرده‌اند، برخورد شایسته نداشته‌اند و وعده‌های کاربدستان در حق این سرمایه‌های گرانقدر از حد شعارهایی زیبا، فراتر نرفته است»٬ اظهار تاسف کرد.

در این بیانیه آمده که بازنشستگان کشور سال‌هاست «پیگیر احقاق حقوق خود از طُرق مختلف٬ اعم از رایزنی، امضای طومار، تجمع هستند» و «انتظارِ برخورداری از یک زندگی آرام و به دور از دغدغه معیشتی...جزو ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی است».

این شورا٬ بازنشستگان امروز ایران را افرادی معرفی کرده که «بهترین روزهای عمر خویش را در راه خدمت به مردم و کشور صرف کرده‌اند» و انتظار دارند دوران سالخوردگی٬ «آرامشی نسبی» داشته باشند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این بیانیه خواسته‌هایی چون «افزایش حداقل حقوق بالاتر از خط فقر و پرداخت مطالبات مربوط به ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۱۳۸۶ تاکنون» را مطرح کرده است.

«پرداخت مطالبات رتبه‌بندی بازنشستگان بعد از سال ۱۳۸۸ که با دو رتبه پایین‌تر بازنشسته شده‌اند» و «گنجانیدن موادی روشن و صریح در اصلاحیه و قانون دائمی مدیریت خدمات کشوری برای تامین منافع بازنشستگان و رهایی آنان از تنگناهای معیشتی» از دیگر درخواست‌های مطرح‌شده در این بیانیه است.

گزارش رسانه‌ها از ایران حاکی از افزایش نارضایتی بازنشستگان از وضعیت رفاهی و معیشتی‌شان در سال‌های اخیر است. در این میان،‌ مقام‌های دولتی همواره قول‌هایی در مورد بهبود وضعیت آنها داده و در عین حال،‌ از افزایش مستمری بازنشستگان سخن گفته‌اند.

با این حال،‌ در پی تجمعی که فراخوان آن از سوی گروه موسوم به «گروه اتحاد بازنشستگان»‌در شبکه های اجتماعی انتشار یافت، صدها تن از بازنشستگان فرهنگی و دیگر ارگان‌های دولتی روز ۳۱ مرداد در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به اجرا نشدن مصوبه مجلس در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری با شاغلین برگزار شد.

به گفته تجمع‌کنندگان٬ «افزایش مستمری‌های بازنشستگی، اجرای قانون همسان‌سازی و ارتقای خدمات بیمه‌ای، مطالبات اصلی ما هستند و مسئولان باید از بازنشستگان و مستمری‌بگیران حمایت کنند».

بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته اند، تجمع کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آنها نوشته شده بود: «خط فقر چهار میلیون تومان – حقوق ما یک میلیون تومان»،‌ «مبارزه با فساد و اختلاس، امنیت حقوقی و رفاهی بازنشستگان را تامین می کند»، «تا زمانی که زیر خط فقریم مطالبه گر خواهیم ماند» و «نه به هر گونه مذاکره – تا رسیدن به حقوق واقعی».

به گفته اتحادیه آزاد کارگران ایران،‌ در این تجمع همچنین شعارهای «هرگز ندیده ملتی، این همه بی عدالتی»، «معلم زندانی آزاد باید گردد - اسماعیل عبدی آزاد باید گردد" سر داده شد. اسماعیل عبدی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان، به اتهام‌های امنیتی در زندان به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG