لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۹

ماموران امنیتی خانه نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، را «تفتیش و بازرسی کردند»


نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران
نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران

در حالی‌که نرگس محمدی، فعال مدنی و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، همچنان «در انفرادی و محروم از حق دسترسی به وکیل» است، منزل او «دو روز پیش» توسط ماموران امنیتی تفتیش و بازرسی شده است.

تقی رحمانی، فعال سیاسی مقیم پاریس و همسر نرگس محمدی، روز جمعه دهم دی‌ماه در توییتی نوشت که در جریان این بازرسی چند جلد کتاب از جمله «شکنجه سفید» تالیف نرگس محمدی ضبط شده است.

کتاب «شکنجه سفید» حاوی مجموعه گفت‌وگوهایی از نرگس محمدی با ۱۲ زن زندانی سیاسی نظیر آتنا دائمی، نازنین زاغری، ریحانه طباطبایی، هنگامه شهیدی، شکوفه یداللهی و دیگرانی است که حبس در زندان‌های ایران را تجربه کرده‌اند.

این کتاب که سال ۱۳۹۹ توسط نشر باران در سوئد منتشر شد با مقدمه‌ای از شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، آغاز می‌شود و روایت‌هایی دست اول را از وضعیت سلول انفرادی در زندان‌های جمهوری اسلامی - به عنوان یکی از مصاديق بارز شکنجه - ارائه می‌دهد.

سازمان گزارشگران بدون مرز روز جمعه در واکنش به توییت اخیر آقای رحمانی ضمن محکوم کردن «بازداشت خودسرانه» و «دادرسی ناعادلانه» در پرونده نرگس محمدی، خواستار آزادی این فعال مدنی شده است.

گزارشگران بدون مرز در بخش دیگری از بیانیه خود، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی را «فرمایشی» و «ابزارانگارانه» برای ساکت کردن صدای اعتراض دادخواهان خوانده است.

تقی رحمانی پیشتر روز هفتم دی‌ماه از اضافه شدن اتهام تازه «جاسوسی برای عربستان» به پرونده خانم محمدی خبر داده بود. به نوشته آقای رحمانی، بهانه طرح چنین اتهامی علیه نرگس محمدی این است که او از سوی نمایندگان پارلمان نروژ در کنار لُجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، به عنوان نامزد دریافت جایزه صلح نوبل معرفی شده‌ بود.

نرگس محمدی همچنین روز هفتم دی‌ماه در تماس تلفنی با خانواده خود گفته بود که از روز سوم آذر تا کنون «زیر بازجویی» است و در سلول انفرادی نگه‌داری می‌شود.

در توییت آقای رحمانی آمده است نرگس محمدی تاکید کرده که «در هیچ دادگاهی شرکت نمی‌کند».

نرگس محمدی روز ۲۵ آبان در جریان یورش نیروهای امنیتی به مراسم سوگواری در آرامگاه ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، بازداشت شد.

خانم محمدی در پرونده جدیدی که طی ماه‌های اخیر علیه او گشوده شد، به‌دلیل اتهام‌هایی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح به «۸۰ ضربه شلاق، ۳۰ ماه حبس تعزیری و دو فقره پرداخت مالی» محکوم شده است.

این فعال مدنی علاوه بر بازداشت‌های متعدد مدت‌هاست که از حق داشتن گذرنامه، خروج از کشور و دیدار با دو فرزندش که مقیم فرانسه هستند، محروم است.

در این مدت، سایر سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر این‌که نرگس محمدی صرفا به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود در راستای دفاع از حقوق بشر زندانی شده، خواستار آزادی فوری او شده‌اند.

با استفاده از توییتر و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/خ
XS
SM
MD
LG