لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۴

شروین حاجی‌پور، خواننده معترض، از تأیید حکم زندانش خبر داد


شروین حاجی‌پور، خواننده معترض
شروین حاجی‌پور، خواننده معترض

شروین حاجی‌پور، خوانندهٔ معترض که برای خواندن آهنگ «برای» به حبس و مجازات‌های تکمیلی محکوم شده بود، می‌گوید حکم ۳ سال و ۸ ماه حبسی که در دادگاه علیه او صادر شده بود، در دادگاه تجدید نظر تأیید شده است.

این خواننده معترض روز سه‌شنبه ۹ مرداد با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت باید تا چند روز دیگر خود را برای اجرای حکم به زندان معرفی کند.

او در ادامه با اشاره به این‌که ساخت قطعهٔ برای مسالمت‌آمیزترین راه او برای اعتراض و انتقاد بوده می‌گوید: «اتهام من تحریک مردم به کشتار و جنگ است. کجای قطعهٔ برای کدام بندش شما را تحریک می‌کند که بروید و کسی را بکشید؟»

آقای حاجی‌پور می‌گوید «ممنوع‌الخروج» بودن او از بین رفته اما قصد ندارد ایران را ترک کند. شروین حاجی‌پور سپس با گفتن این که دلش نمی‌خواهد به زندان برگردد و ناراحت است که با او مثل یک مجرم برخورد شده اضافه می‌کند: «می‌خواستم بگویم یک تکه از این خاک را دست‌کم بگذارید برای ما. من چیز دیگری از شما نمی‌خواهم».

تأیید حکم زندان این خوانندهٔ معترض در حالی است که وکیل او اخیراً در نامه‌ای به رئیس قوهٔ قضائیه از پخش این آهنگ در ستادهای انتخاباتی اعلام «شگفتی» کرد و «چگونه ممکن است یک آهنگ در مهرماه ۱۴۰۱ فعالیت تبلیغی علیه نظام و اغواکنندهٔ مردم برای جنگ و کشتار باشد اما ۲۱ ماه بعد همین آهنگ ترغیب‌کنندهٔ مردم به حضور حداکثری در پای صندوق رأی.»

شروین حاجی‌پور در آهنگ و ترانه «برای» با الهام از پست‌های کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی، به دغدغه‌های مردم ایران از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله طبقاتی، فشارهای اجتماعی و معضلات محیط زیستی پرداخته است.

او سال ۱۴۰۱ پس از انتشار این آهنگ، مدتی در بازداشت به‌سر برد و ۱۲ مهر همان سال به قید وثیقه آزاد شد.

آقای حاجی‌پور در دادگاه انقلاب برای اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام» و «اغوا و تحریک مردم به اغتشاشات به قصد برهم زدن امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

او همچنین بر اساس حکم دادگاه انقلاب به مجازات‌های دیگری نظیر «ساخت موسیقی علیه جنایات آمریکا» و «ممنوعیت خروج از کشور» نیز محکوم شد.

این در حالی بود که جایزه گِرَمی بهترین ترانه در بخش «آهنگ برای تغییرات اجتماعیِ» شصت و پنجمین دوره اهدای این جوایز به همین تک‌آهنگ شروین حاجی‌پور اهدا شد.

XS
SM
MD
LG