لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۳

نرگس محمدی از بیمارستان به زندان بازگردانده شد


نرگس محمدی تمام سه سال گذشته را در زندان از حق مرخصی محروم بوده است
نرگس محمدی تمام سه سال گذشته را در زندان از حق مرخصی محروم بوده است

خانواده نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، روز جمعه ۱۵ تیر از انتقال دوباره او به زندان اوین بلافاصله پس از عمل جراحی خبر دادند.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی که خود از چهره‌های اپوزیسیون حکومت ایران است و در پاریس به‌سرمی‌برد، در شبکه اجتماعی فیسبوک نوشت که «نرگس محمدی بعد از عمل به زندان منتقل شد».

نرگس محمدی روز ۹ تیر در پی درد شدید کلیه و مشکلات کیسه صفرا به بیمارستان منتقل شد و در نهایت روز چهارشنبه ۱۳ تیر نیز خبر تحت عمل جراحی او قرار گرفت. اما انتقال سریع وی از بیمارستان به زندان اعتراض خانواده این فعال مدافع حقوق بشر را به دنبال داشته است.

آقای رحمانی در ادامه نوشته خود در فیسبوک تاکید کرده که خانم محمدی باید «برای مداوای بهتر به مرخصی برود» و «مرخصی حق اوست».

وی اضافه کرده : «این حق را نباید از او دریغ کرد. او حق شهروندی خود و دیگران را طلب کرده است. اگر چه زندان حق او نبود و نیست.»

نرگس محمدی که سمت سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر را برعهده داشته است به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی کشور، فعالیت تبلیغی علیه نظام» و تشکیل کمپین لگام در مخالفت با قانون اعدام در کشور به تحمل ۱۶ سال زندان محکوم شده است.

تقی رحمانی در نوشته‌های پیشین خود در شبکه‌های اجتماعی یادآوری کرده که خانم محمدی تمام سه سال گذشته را در زندان از حق مرخصی محروم بوده است.

وی یک روز قبل از انتقال همسر خود به زندان نوشت: «نرگس محمدی عمل کیسه صفرا شده است. به مراقبت و معاینه برای دیگر بیماری‌هایش نیاز دارد. حتی بعد از بیمارستان او به ادامه درمان نیاز دارد. فضای درمان و مداوای بیمار باید مناسب باشد. نرگس حق شهروندی دارد و این حق را برای همه خواسته است. این حق خواهی شده است موضوع محکومیت او. سه سال است که مرخصی نیامده است. پس حق مرخصی دارد. این حق را باید طلب کرد.»

خانم محمدی سال گذشته برنده جایزه حقوق بشر ساخاروف شد که انجمن فیزیک آمریکا بانی آن است. این فعال حقوق بشر مدت‌ها در سلول انفرادی به سر برده و در زندان به بیماری‌های «آمبولی ریه» و «فلج عضلانی» مبتلا شده است.

منبع: شبکه اجتماعی فیسبوک، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG