لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

صدیقه وسمقی خواستار بلندتر شدن صدای جامعۀ مدنی و مردم ایران علیه جنگ شد


صدیقه وسمقی بدون حجاب اجباری در یکی از معابر عمومی شهر بابلسر، مازندران
صدیقه وسمقی بدون حجاب اجباری در یکی از معابر عمومی شهر بابلسر، مازندران

صدیقه وسمقی،‌ اسلام‌شناس و تحلیل‌گر منتقد جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با رادیوفردا خواستار خویشتن‌داری جمهوری اسلامی و تغییر سیاست‌های کلان منطقه‌ای ایران شد.

او همچنین خواستار بلندتر شدن صدای جامعۀ مدنی، نخبگان و مردم ایران علیه هرگونه جنگ احتمالی شد.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی گروه افراطی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران سفر کرده بود، نگرانی از گسترش دامنۀ جنگ در منطقه افزایش یافته است. حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

در پی کشته شدن فؤاد شکر، از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، در جنوب بیروت و ترور هنیه در تهران مقام‌های جمهوری اسلامی و دبیرکل حزب‌الله لبنان تهدید کرده‌اند که انتقام از اسرائیل قطعی است.

اسرائیل مسئولیت کشتن فؤاد شکر را برعهده گرفته و دست داشتن در کشتن اسماعیل هنیه را به طور رسمی تأیید یا تکذیب نکرده است.

خانم وسمقی که در ایران به‌سر می‌برد، در گفت‌وگو با فرشته قاضی از رادیوفردا نسبت به درگیر شدن ایران در هرگونه جنگی هشدار داد و تأکید کرد که اگر اسماعیل هنیه به دلیل ضعف اطلاعاتی-امنیتی جمهوری اسلامی، در تهران کشته شد، ‌تاوان آن را مردم نباید بدهند.

صدیقه وسمقی، اسلام‌شناس: «جنگ راه حل مشکل ایران و اسرائیل نیست»
please wait

No media source currently available

0:00 0:09:03 0:00
لینک مستقیم

به گفتۀ او، جبران کشته شدن اسماعیل هنیه در تهران با جنگ هم امکان‌پذیر نیست: «ضعف‌های اطلاعاتی و امنیتی در جنگ بیشتر به ضرر ملت ایران و حتی حکومت می‌تواند باشند. راه حل به‌هیچ‌وجه جنگ نیست و جمهوری اسلامی باید مشکلاتش را به شکل دیگری حل بکند.»

خانم وسمقی با اشاره به تجربۀ هشت سال جنگ ایران و عراق یادآور شد: «جنگ نه راه‌حل مشکل ایران و اسرائیل است و نه راه حل مشکل فلسطین و اسرائیل.»

او خواستار بلندتر شدن صدای جامعۀ مدنی شد و گفت: «صدای جامعۀ مدنی خیلی پیش از این باید بلند می‌شد. ملت ایران باید هشدار دهد که ما نمی‌خواهیم وارد جنگی شویم که حاکمان به طور یک‌جانبه و براساس تصمیمات خودشان بدون درنظر گرفتن خواست عمومی می‌خواهند وارد آن شوند.»

در حالی که بیم از حملۀ تلافی‌جویانۀ ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به اسرائیل در پاسخ به ترور هنیه در تهران افزایش یافته، تحرکات دیپلماتیک در منطقه برای جلوگیری از بروز جنگ نیز شتاب گرفته است.

در چنین شرایطی، خانم وسمقی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با رادیوفردا اظهار داشت: «ما به خاطر سیاست‌های منطقه ای جمهوری اسلامی که بسیاری از مردم با این سیاست‌ها مخالف هستند کم هزینه نداده‌ایم. ما ۴۵ سال این سیاست‌ها را تجربه کردیم و برای مردم و کشور ما هیچ سودی نداشته. با شواهد گوناگون می‌گویم که ملت ایران با سیاست‌های خرد و کلان حکومت مخالفند و از اینکه پول‌های مردم خارج از مرزها هزینه می‌شود در حالی‌که مردم با فقر و بیکاری دست به گریبان هستند، ناراضی‌اند.»

به گفتۀ این فعال مدنی منتقد حکومت در ایران، جنگ حاصلی جز ویرانی و بدبختی ندارد و جمهوری اسلامی باید با خویشتن‌داری، ‌از درانداختن کشور به دامن جنگ خودداری کند: «هر گامی ولو کوچک برای جنگ برداشتن می‌تواند برای کشور و ملت خطرآفرین باشد، چون قدم بعدی را طرف مقابل برمی‌دارد و ما نمی‌دانیم آن‌ها چه اهدافی را دنبال می‌کنند.»

  • 16x9 Image

    فرشته قاضی

    فرشته قاضی از پاییز ۹۹ به تحریریه رادیوفردا پیوست. او که بیش از دو دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد، در ایران به ویژه در حوزه سیاست داخلی، دولت و مجلس، فعالیت می‌کرد. در یک دهه گذشته نیز پس از خروج از ایران او با روزآنلاین، یورونیوز، و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کرد که محصول این دوره صدها گفت‌وگو و گزارش اختصاصی مرتبط با سیاست داخلی و حقوق بشر در ایران است.

XS
SM
MD
LG