لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۶

اسرائیل یک یهودی ایرانی را پس از «اعتراف به جاسوسی» برای جمهوری اسلامی از خاک خود اخراج کرد


«جاسوس مظنون» مورد اشاره اسرائیل بامداد جمعه هنگام ورود به فرودگاه بن‌گوریون بازداشت شد
«جاسوس مظنون» مورد اشاره اسرائیل بامداد جمعه هنگام ورود به فرودگاه بن‌گوریون بازداشت شد

سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شین بِت) اعلام کرد یک یهودی ایرانی را به ظن جاسوسی در هنگام ورود به اسرائیل بازداشت کرده و این فرد «پس از اعتراف به جاسوسی برای جمهوری اسلامی» از خاک این کشور اخراج شده است.

شین بِت بدون اشاره به نام این «جاسوس مظنون»، اعلام کرده که او در اسرائیل خویشاوندانی دارد و بامداد جمعه ۲۰ مرداد هنگام ورود به فرودگاه بن‌گوریون بازداشت شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، فرد مظنون اعتراف کرده که «برای جمع آوری اطلاعات و گرفتن عکس برای مقامات امنیتی ایران به اسرائیل آمده است».

در بیانیه شین بِت آمده که «این رویداد بخشی از تلاش گستردهٔ ایران برای ایجاد شبکه‌های جاسوسی و تروریستی در اسرائیل است».

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک به درخواست خبرگزاری رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است.

پیش از این دادگاهی در اورشلیم روز چهارشنبه هفته گذشته سه شهروند اسرائیلی را از اتهام «جاسوسی برای ایران» تبرئه کرد.

بر اساس کیفرخواست این افراد، یک عامل اطلاعاتی جمهوری اسلامی در فیسبوک، به متهمان نزدیک شده و «خود را یک مجرد مسلمان ثروتمند از تهران معرفی کرده بود که به دین یهود و آمدن به اسرائیل علاقه‌مند است».

بر اساس اعلام شین‌بِت، مظنونی که روز جمعه بازگردانده شد، ساکن ایران است.

به گفته آن، فرد مظنون همچنین اعتراف کرده که با مقامات امنیتی ایران ملاقات کرده است و قبل از ورودش در «یک جلسه توجیهی» تجهیزاتی برای تکمیل ماموریت خود دریافت کرده است.

این نهاد اطلاعاتی اسرائیل می‌گوید این ایرانی یهودی یک جعبه دستمال کاغذی به همراه داشته که می‌توانسته «دوربین، تلفن، شارژر و پول نقد» را در خود جای دهد.

یک مقام امنیتی اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفته که تصمیم به عدم بازداشت مظنون و اخراج او به ایران، بر این اساس گرفته شده که «این مرد تحت فشار دست به این عمل زده و انگیزه او منافع مالی بوده است».

این مقام امنیتی با اشاره به این‌که «مظنون شهروند اسرائیل نبوده» و قبل از انجام ماموریت بازداشت شده است، گفت که امکان اقدام قضایی علیه او «پایین» بود.

در یک دهه اخیر همزمان با تشدید خصومت میان ایران و اسرائیل، طرفین هرازگاهی از بازداشت شهروندان خود به اتهام جاسوسی برای حکومت مقابل خبر داده‌اند.

در ماجرای «جاسوسی» دکتر رونن سگو، وزیر اسبق اسرائیلی، که در سال ۱۳۹۸ به اتهام جاسوسی برای ایران در دادگاه اسرائیل به یازده سال حبس محکوم شد، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، با تایید تلویحی به کار گرفتن یک مهره ارشد اسرائیلی، آن را نشان «اشراف» و توان بالای جمهوری اسلامی دانسته بود.

با استفاده از گزارش جروزالم پست، رویترز، هاآرتص و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG