لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

سهم مدارس دولتی از صاحبان رتبه‌های برتر کنکور تنها «هفت درصد» است


استان تهران با بیش از ۲۷ درصد مانند هر سال بیشترین سهم را در برترین‌های کنکور سراسری به خود اختصاص داده است
استان تهران با بیش از ۲۷ درصد مانند هر سال بیشترین سهم را در برترین‌های کنکور سراسری به خود اختصاص داده است

نتایج کنکور سراسری دانشگاه‌های ایران در سه گروه آزمایشی نشان می‌دهد تنها «دو نفر از ۳۰ نفر رتبه برتر» این آزمون در مدارس دولتی درس خوانده‌اند که حدود «هفت درصد» این داوطلبان را شامل می‌شود.

روزنامه‌ فرهیختگان روز شنبه ۱۰ شهریور با اشاره به «بحث کیفیت پایین مدارس دولتی» در سال‌های اخیر در گزارشی نوشت با احتساب مدارس نیمه‌دولتی، سهم مدارس دولتی از برترین‌های کنکور امسال فقط به «ده درصد» می‌رسد.

در مقابل، به نوشته این روزنامه، دانش‌آموزانی که در مدارس استعدادهای درخشان و تیزهوشان، موسوم به سمپاد درس خوانده‌اند، «۷۳ درصد» از برترین‌های سه گروه آزمایشی کنکور را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این گزارش، در برترین‌های گروه علوم تجربی «حتی یک نفر هم از مدارس غیرسمپادی وجود ندارد».

مدارس سمپاد زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به تدریس «دانش‌آموزان مستعد و با بهره هوشی بالا» می‌پردازد و هزینهٔ آن‌ها ۵۰ درصد شهریه مدارس غیرانتفاعی در شهر محل زندگی دانش‌آموز را شامل می‌شود.

در خردادماه سال جاری، احمد محمودزاده، معاون آموزش و پرورش، درباره میزان شهریه مدارس غیردولتی گفت: «نزدیک به ۴۰ درصد شهریه‌های مدارس در کشور بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان برآورد شده و قریب به ۳۴ درصد شهریه‌های مدارس نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان تعیین شده است.»

روزنامهٔ فرهیختگان در گزارش خود در روز شنبه همچنین به سهم بیش از ۲۷ درصدی ساکنان تهران از کنکور امسال اشاره کرد و نوشت پس از آن استان‌های خراسان با ۱۵ درصد و آذربایجان شرقی و اصفهان با بیش از هفت درصد قرار دارند.

همچنین برترین‌های کنکور تنها از ۱۵ استان هستند و در این میان ۱۶ استان دیگر از جمله سیستان و بلوچستان، کردستان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان،‌ اردبیل و چهارمحال و بختیاری هیچ سهمی ندارند.

از سوی دیگر سهم داوطلبان زن از برترین‌های کنکور ۳۲.۵ درصد در برابر سهم ۶۷.۵ درصدی مردان است.

بحث کیفیت پایین مدارس دولتی در کنار بحث تقلب در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ایران در سال‌های اخیر با جنجال‌های زیادی همراه بوده است.

بسیاری از منتقدان کنکور از سال‌ها پیش به نحوه برگزاری این آزمون که موجب تضییع حقوق بسیاری از داوطلبان می‌شود، انتقاد کرده‌اند. به خصوص که اکثریت دانش‌آموزان ایرانی در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند.

در همین زمینه رئیس مرکز سنجش و ارزیابی کیفیت آموزش و پرورش روز ۳۱ مرداد سال جاری گفت میانگین معدل سه رشتهٔ علوم تجربی، ریاضی‌ و علوم انسانی ایران در پایهٔ دوازدهم، سال آخر دبیرستان، «۱۰.۸۹» است.

محسن زارعی در حالی نمرات امسال دانش‌آموزان دبیرستانی در ایران را «مطلوب» ارزیابی کرد که برخی از روزنامه‌نگاران و فعالان صنفی معلمان این نمرات را حاصل ضعف در «سیاست‌گذاری» این وزارتخانه دانسته‌اند.

با استفاده از گزارش‌های فرهیختگان، باشگاه خبرنگاران جوان و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG