لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

دستور روحانی برای «ادامه حضور» زنان در ورزشگاه‌ها


حضور استثنایی زنان در ورزشگاه آزادی تهران برای تماشای پخش تلویزیونی مسابقه ایران و اسپانیا
حضور استثنایی زنان در ورزشگاه آزادی تهران برای تماشای پخش تلویزیونی مسابقه ایران و اسپانیا

در حالی که مدیر ورزشگاه آزادی می‌گوید به خاطر حضور زنان در این ورزشگاه از مقامش برکنار شده است، رئیس جمهوری ایران خواستار ادامه حضور زنان در ورزشگاه‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی در پاسخ به نامه مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان که بازتاب اجتماعی حضور زنان در ورزشگاه برای تماشای پخش زنده مسابقات جام جهانی را «بسیار مناسب» خوانه بود نوشته است: که «این حضور به نحو مناسب و با همکاری وزارت کشور ادامه یابد».

دفتر ریاست جمهوری ایران و همچنین وزارت ورزش توضیحاتی درباره اجرای این دستور حسن روحانی نداده‌اند و مشخص نیست که این دستور مربوط به حضور زنان در مسابقات ورزشی است یا تنها برنامه‌هایی نظیر پخش زنده مسابقات فوتبال تیم ملی ایران را شامل می‌شود.

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این نیز وعده داده‌اند که مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات را حل می‌کنند اما تاکنون این وعده اجرا نشده است.

ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی پس از سال های ابتدایی انقلاب ۵۷ ممنوع شد و از حدود ۲۰ سال پیش تنها دربرخی مسابقات زنان موفق به تماشای مسابقات شده‌اند.

در جام جهانی امسال نیز پس از کشمکش‌های فراوان، زنان دو بار اجازه یافتند که پخش زنده مسابقات تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی را در ورزشگاه آزادی تماشا کنند.

با این حال این موضوع انتقاد شماری از مراجع تقلید و روحانیان را در پی داشت و دادستان کل کشور آن را «مایه شرم» خواند.

در همین حال ناصر محمودی‌فرد، مدیر پیشین مجموعه ورزشی آزادی، یک روز پس از برکناری از مقامش، روز یکشنبه ۲۴ تیر اعلام کرد که دلیل کنار گذاشتنش حضور زنان در این ورزشگاه بوده است.

آقای محمودی گفت که مقامات وزارت ورزش و جوانان تمایلی به حضور زنان در ورزشگاه نداشتند اما «وقتی شورای تأمین مجوزهای لازم را صادر کرد، دوستان مجبور به تمکین شدند».

با این حال حسن کریمی، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، دلیل برکنار آقای محمودی را اختلاف درباره یک موضوع اداری اعلام کرده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، در سال ۸۵ دستور ورود زنان به ورزشگاه‌ها را صادر کرد اما پس از مخالفت مراجع تقلید این دستور اجرا نشد.

در سال‌های اخیر شماری از کنشگران حقوق زنان و فعالان اجتماعی و دیگر چهره‌ها برای رفع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش کرده و از جمله با ارسال نامه ای به فیفا، خواستند که جمهوری اسلامی را وادار کند به ممنوعیت حضور زنان در استادیوم‌ها پایان دهد.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، اعتماد آنلاین و رادیو فردا؛ ا.م / ج.
XS
SM
MD
LG