لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

معترضان عراقی یک میدان نفتی را محاصره کردند


یکی از معترضان در منطقه شیعه‌نشین جنوب عراق
یکی از معترضان در منطقه شیعه‌نشین جنوب عراق

گزارش‌ها حاکی است معترضان عراقی یک میدان نفتی را در جنوب عراق محاصره کردند.

خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه ۸ دی‌ماه گزارش داد در حالی که سیاستمداران عراقی برای معرفی نامزد پست نخست‌وزیری دچار سردرگمی شده‌اند، اعتراضات مردمی در کشور ادامه دارد.

این گزارش حاکی است صدها معترض بیکار، دو روز است که میدان نفتی ناصریه در جنوب کشور را که روزانه ۸۲ هزار بشکه نفت تولید می‌کند، محاصره کرده و راه دسترسی به تأسیسات این میدان را بسته‌اند.

وزارت نفت عراق اعلام کرده با توقف تولید این میدان، کل تولید و صادرات کشور کاهش نخواهد داشت، چرا که تولید از دیگر میادین را برای جبران آن، افزایش می‌دهد.

معترضان عراقی نزدیک چهار ماه است که با درخواست توقف فساد دولتی، تغییر کل نظام، ایجاد اشتغال و پایان دادن به نفوذ و مداخلات ایران در کشور، دست به اعتراضات فراگیر زده‌اند که منجر به کشته شدن ۴۶۰ نفر و زخمی شدن ۲۵ هزار نفر شده است.

معترضان، سیاستمداران کنونی را فاسد و مدیریت آنها را ناکارآمد خوانده و می‌گویند «آنها تنها به دنبال ثروتمند کردن خود هستند.»

به دنبال گسترش اعتراضات و خشونت در عراق، عادل عبدالمهدی ماه گذشته از سمت نخست‌وزیری استعفا کرد و هنوز جانشین وی مشخص نشده است.

اعتراضات در جنوب عراق به بسته شدن ادارات و مدارس برای هفته‌ها انجامیده و معترضان روز یکشنبه اعلام کرده‌اند در شهر دیوانیه در جنوب کشور دست به اعتصاب عمومی خواهند زد.

اعتراضات شهرهای حله، عماره، کونت و نجف عراق به حالت فلج درآورده‌اند.

معترضان همچنین خواهان دادگاهی شدن کسانی هستند که دستور کشتار مردم را صادر کرده‌اند.

در این میان گزارش‌هایی از ربوده شدن برخی معترضان در مناطق روستایی اطراف بغداد منتشر شده‌است. سازمان ملل می‌گوید شبه‌نظامیان عراقی کارزار گسترده‌ای برای تهدید، ربودن و کشتن معترضان آغاز کرده‌اند.

کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل می‌گوید هنوز از سرنوشت ۵۶ فعال معترض مفقود، خبری نیست.

بر اساس گزارش‌ها، نیروهای شبه‌نظامی وابسته به ایران، به‌ویژه حشدالشعبی نقش گسترده‌ای در سرکوب اعتراضات داشته‌اند.

ائتلاف بزرگ البناء، شامل دو ائتلاف فتح و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست‌وزیر سابق عراق که با گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی مورد حمایت ایران نیز متحد هستند، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کردند نامزدی اسعد العیدانی، استاندار بصره را برای پست نخست‌وزیری به برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق پیشنهاد داده‌اند.

یک روز بعد آقای صالح اعلام کرد که برای جلوگیری از «خونریزی بیشتر و بازگرداندن صلح به کشور»، نامزدی العیدانی را رد کرد و خودش نیز تهدید به کناره‌گیری از قدرت کرده است.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG