لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

انتقاد دولت عراق از حملات آمریکا به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران؛ حشد الشعبی وعده انتقام داد


مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، با انتقاد از حمله بامداد دوشنبه هفتم تیرماه جنگنده‌های آمریکا به مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در مرز این کشور و سوریه، این حملات را «نقض آشکار و غیرقابل قبول» حاکمیت و امنیت ملی عراق دانست.

احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق، نیز در موضعی مشابه گفته است که عراق نباید محل درگیری برای «تسویه حساب» باشد و خواستار عدم تکرار چنین حملاتی باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز در واکنش به این حملات، آمریکا را به برهم زدن امنیت منطقه متهم کرد.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، گفته‌است این حملات اقدامی دفاعی در واکنش به حملات پهپادی اخیر به اماکن و پایگاه‌های ایالات متحده و کارکنان آن در عراق و با دستور مستقیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری این کشور انجام شد.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای با اشاره به «حملات مداوم گروه‌های مورد حمایت ایران علیه منافع آمریکا در عراق» گفته که عملیات نظامی اخیر ایالات متحده، «بازدارندگی» بوده است.

در آخرین حملات پهپادی، منطقه‌ای در نزدیکی شهر اربیل، جایی‌ که کنسولگری آمریکا قرار دارد، روز پنجم تیرماه با سه پهپاد انفجاری هدف حمله قرار گرفت.

در این حملات، دو پهپاد پس از اصابت به یک خانه خساراتی به بار آوردند ولی پهپاد سوم درست عمل نکرد.

بر اساس گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در حملات آمریکا دست‌کم هفت نفر از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران کشته شدند ولی در اطلاعیه گروه حشد الشعبی، مهم‌ترین گروه شبه‌نظامی فعال در عراق که تحت حمایت ایران قرار دارد، به کشته شدن چهار نفر در این حملات اشاره شده است.

گروه حشد الشعبی گفته است این حملات به نفع گروه‌های وابسته به داعش بوده است و حق واکنش به این حملات در داخل عراق را برای خود محفوظ می‌داند.

این گروه اشاره نکرده است که چه واکنشی به این حملات نشان می‌دهد ولی گروه «کتائب سیدالشهداء»، دیگر گروه شبه‌ نظامی تحت حمایت ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که در واکنش به این حملات، هواپیماهای آمریکا در آسمان عراق را هدف قرار خواهد داد.

«ابو آلاء الولائی»، دبیرکل این گروه نیز در بیانیه‌ای گفته است گروه‌های شبه‌ نظامی در عراق تاکنون سه بار پیشنهاد توقف حملات به مراکز نظامی وابسته به آمریکا را پذیرفته‌اند تا فرصت برای خروج نیروهای آمریکا از عراق فراهم شود ولی با حملات اخیر «تمام معادلات به هم ریخته است».

ائتلاف الفتح عراق به ریاست «هادی العامری» که مهم‌ترین گروه حامی ایران در پارلمان عراق محسوب می‌شود نیز خواستار تسریع در خروج نیروهای آمریکایی در عراق شده است.

دی‌ماه سال ۹۸، پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، از رهبران گروه‌های شبه نظامی شیعه در حمله پهپادی آمریکا، پارلمان عراق به پيشنهاد گروه‌های شیعه قطعنامه‌ای برای خروج تمامی نیروهای ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا تصویب کرد.

این قطعنامه لازم الاجرا نبود ولی در ۱۵ ماه گذشته، گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی که خواهان خروج تمام نیروهای آمریکایی از عراق هستند، دولت کاظمی را از این بابت تحت فشار گذاشته‌اند.

مقامات آمریکایی و عراقی در گذشته بارها تاکید کرده‌اند که دو کشور بر سر خروج برنامه‌ریزی شده نیروهای رزمی آمریکایی توافق دارند، ولی نکته اصلی که هنوز جای بحث دارد جدول زمانی برای این خروج و ارزیابی از خطر فعال شدن گروه داعش و تهدید آن برای امنیت عراق است.

ایالات متحده روز ۱۸ فروردین امسال متعهد شد تمامی نیروهای رزمی خود را از عراق خارج کند.

به گفته وزارت دفاع آمریکا، تعداد نیروهای رزمی این کشور در عراق طی ماه‌های اخیر به حدود دو هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته است ولی مشخص نیست که تمام نیروهای آمریکا دقیقا چه زمانی از عراق خارج خواهند شد.

منبع: خبرگزاری‌های فارس و العالم، خبرگزاری فرانسه، آرشیو رادیو فردا / ر.ح/ک.ر
XS
SM
MD
LG