لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

«ورود نیروهای عراقی» به آخرین پایگاه‌های داعش در عراق


پیشروی نیروهای عارقی به سوی القائم، در استان انبار
پیشروی نیروهای عارقی به سوی القائم، در استان انبار

فرماندهان نظامی عراقی از ورود نیروهای خود به شهر القائم، از جمله مناطق باقی‌مانده در دست گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) خبر می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه (۱۲ آبان) این خبر را منتشر کرده و نوشته است که ورود نظامیان عراقی به این شهر از اوایل صبح امروز آغاز شده‌است.

بر اساس این گزارش، ورود نیروهای عراقی به شهر القائم همراه با آتش توپخانه و نیز پشتیبانی هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا بوده‌است.

یکی از فرماندهان ارشد عراقی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، ورود آنها به این شهر و انجام عملیات نظامی در داخل آن را تأیید کرده‌است.

اندکی پس از آن نیز فرمانده دیگری که نخواسته نامش فاش شود، از پس‌گرفتن منطقه «غزه» از دست نیروهای داعش خبر داده‌است.

آن‌طور که وی گفته، نیروهای ویژه ضدتروریسم و عشایر عراق پس از درگیری‌های خونین، موفق به کنترل غزه شده‌اند.

این درگیری‌ها موجب کشته‌شدن شماری از نیروهای داعش شده و سایرین نیز به مناطق مرکزی القائم عقب‌نشینی کرده‌اند.

شبه‌نظامیان حشد الشعبی (بسیج مردمی) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که جنگجویان داعش خانه‌های غیرنظامیان را آتش زده‌اند تا رصد این مناطق برای هواپیماهای نظامی عراقی و ائتلاف دشوار شود.

نیروهای دولتی عراق عملیات بازپس‌گیری القائم و حومه آن را که در مرز عراق با سوریه قرار دارد، از هفته گذشته آغاز کرده بودند.

این منطقه که دارای حدود ۱۵۰ هزار سکنه اغلب سنی‌مذهب و عشایر است، آخرین سنگر خلافت خودخوانده اسلامی در عراق به‌شمار می‌رود.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام کرده‌اند که نزدیک به هزار و ۵۰۰ نفر از نیروهای داعش هنوز در این منطقه هستند.

نیروهای حکومت اسلامی همچنین در منطقه دیرالزور سوریه که در کرانه غربی رود فرات و در نزدیکی مرز عراق قرار دارد، به واسطه عملیات نیروهای دولتی سوری و نیز ائتلاف به رهبری ایالات متحده، تحت فشار قرار دارند.

آن‌طور که نیروهای حشد الشعبی گزارش کرده‌اند، شماری از جنگجویان داعش، روز جمعه و بدنبال ورود نیروهای عراقی به القائم، به سوریه گریخته‌اند.

اواخر مهرماه نیز، شهر رقه، پایتخت خودخوانده داعش در سوریه از دست نیروهای حکومت اسلامی آزاد شد.

همزمان با نزدیک شدن به آزادسازی همه مناطق اشغال‌شده از سوی نیروهای داعش در سوریه و عراق، کشورهای غربی نگران بازگشت جنگجویان خارجی هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله اخیر مرگبار نیویورک که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، اعلام کرد که آمریکا نباید اجازه بازگشت یا ورود اعضای حکومت اسلامی به این کشور را بدهد.

XS
SM
MD
LG