لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

آغاز تحقیقات ایرلند درباره استفاده از قطعات تولیدی این کشور در ساخت پهپادهای ایرانی


لاشه یک فروند پهپاد سرنگون‌شده در حمله روسیه به اودسا در اوکراین که مقام‌های محلی آن را بخشی از پهپاد شاهد ایرانی می‌دانند
لاشه یک فروند پهپاد سرنگون‌شده در حمله روسیه به اودسا در اوکراین که مقام‌های محلی آن را بخشی از پهپاد شاهد ایرانی می‌دانند

دولت ایرلند بعد از انتقاد اوکراین از استفاده جمهوری اسلامی از تجهیزات ساخت این کشور در تولید پهپادهای ارسال‌شده به روسیه، تحقیقات پیرامون این موضوع را آغاز کرد.

لیو وردکار، نخست‌وزیر ایرلند، روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه اعلام کرد بعد از انتشار تصاویری از قطعات ایرلندی استفاده‌شده در موتور پهپادهای انتحاری «شاهد» تولید ایران که ارتش روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین استفاده کرده، تحقیقات پیرامون این موضوع از روز گذشته آغاز شده است.

او بعد از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در یک نشست خبری گفت که از کاربرد قطعات ایرلندی در پهپادهای ایرانی مطلع شده، اما معتقد است که شرکت‌های ایرلندی هرگز تحریمها علیه ایران را نقض نمی‌کنند و احتمالا یک کشور ثالث این قطعات ساخت ایرلند را در اختیار تهران قرار داده است.

هم‌زمان، وزارت بازرگانی آمریکا نیز گفته است که این کشور درباره چگونگی تحویل قطعات ایرلندی به ایران تحقیق می‌کند.

روزنامه تایمز ایرلند نیز گزارش داد که طی روزهای گذشته یک پهپاد ایرانی ساقط‌شده در اوکراین، حاوی یک قطعه با برچسب «ساخت ایرلند» بوده و احتمالا تولید یکی از شعبات شرکت تیلوتسون آمریکا در ایرلند است.

اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا در پی استفاده گسترده روسیه از صدها پهپاد ایرانی برای هدف قرار دادن زیرساختهای غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین، چندین دور تحریم علیه افراد و شرکت‌های دخیل در تولید و انتقال پهپاد ایرانی به روسیه وضع کردند.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» دی‌ماه پارسال از کشف ۴۰ قطعه ساخت شرکت‌های آمریکایی در پهپاد ایرانی سرنگون‌شده توسط اوکراین خبر داده بود.

در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است که بر اساس ارزیابی اطلاعاتی اوکراین، از ۵۲ قطعه خارجی استفاده‌شده در پهپاد انتحاری شاهد-۱۳۶ ایران، ۴۰ قطعه توسط ۱۳ شرکت مختلف آمریکایی ساخته شده و ۱۲ قطعه نیز ساخت شرکت‌هایی از سوئیس، کانادا، ژاپن، تایوان و چین است.

ایران برای ماه‌ها ارسال پهپاد به روسیه برای هدف قرار دادن اوکراین را تکذیب می‌کرد، اما سرانجام با ارائه شواهد و مدارک معتبر از سوی نهادهای غربی، آبان‌ماه پارسال حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، این موضوع را تأیید کرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی اما مدعی شد که ارسال پهپادها به روسیه، «به تعداد محدود و قبل از جنگ اوکراین» صورت گرفته است.

اوکراین جمهوری اسلامی را به «دروغ‌گویی» متهم کرده است و می‌گوید که تاکنون صدها پهپاد ایرانی را ساقط کرده است.

طی ماه‌های گذشته و به‌ویژه پس از پشتیبانی اخیر روسیه از ارسال پرونده مناقشه مالکیت ایران و امارات به مجامع بین‌المللی، انتقادها در داخل ایران از ارسال گسترده پهپادهای جمهوری اسلامی به ارتش روسیه فزونی گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های خبری اینترفکس اوکراین، تایمز ایرلند و رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG