لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

سپاه پاسداران یک نفتکش تحت مدیریت امارات را «توقیف کرد»


تصویر آرشیوی از یک نفتکش در حال عبور از تنگه هرمز
تصویر آرشیوی از یک نفتکش در حال عبور از تنگه هرمز

شرکت امنیتی بریتانیایی امبری از توقیف یک نفتکش تحت مدیریت امارات متحده عربی توسط نیروهای سپاه پاسداران در آب‌های جنوب غربی بندر بوشهر خبر داد.

امبری روز دوشنبه اول مرداد گزارش داد که کشتی حامل فراورده‌های نفتی با پرچم توگو حامل هزار و ۵۰۰ تن نفت گاز دریایی است.

ساعتی بعد سپاه پاسداران تأیید کرد نفتکشی با پرچم توگو را به دلیل «قاچاق سوخت» توقیف و به بندر بوشهر منتقل کرده است.

در بیانیه منطقه دوم نیروی دریایی سپاه پاسداران ادعا شده این نفتکش حامل «بیش از ۱ میلیون و پانصد لیتر نفت قاچاق» بوده و همراه با ۱۲ خدمه آن که هندی و سریلانکایی هستند به «لنگرگاه بوشهر» منتقل شده است.

بر اساس گزارش شرکت امبری، این نفتکش محموله خود را در سواحل عراق بارگیری کرده و به مقصد شارجه در امارات متحده عربی در حرکت بود.

این گزارش می‌افزاید که توقیف کشتی در روز یکشنبه و در فاصله ۶۱ مایل دریایی جنوب غربی بندر بوشهر ایران رخ داد.

هنوز اطلاعات بیشتری در مورد سرنوشت نفتکش توقیف شده ارائه نشده است.

امبری افزود که بعید است این حادثه انگیزه سیاسی داشته باشد و به عنوان یک رویداد «جنگی» ارزیابی نمی‌شود.

بر اساس گزارش این شرکت، این رهگیری احتمالاً در چارچوب یک عملیات ضد قاچاق توسط سپاه پاسداران بوده، زیرا «رفتار تجاری کشتی با مشخصات اهداف قبلی سپاه مطابقت داشت.»

رسانه‌های ایران در سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی مبنی بر مبارزه مقامات جمهوری اسلامی با قاچاق سوخت به کشورهای همسایه منتشر کرده‌اند.

سوخت در ایران به دلیل سهمیه‌های دولتی نسبت به کشورهای منطقه ارزان‌تر است و جمهوری اسلامی خرید و فروش سوخت خارج از سیستم دولتی را قاچاق می‌داند و با آن برخورد می‌کند.

بهمن سال گذشته، سپاه پاسداران گزارش داد که یک شناور خارجی حامل دو میلیون لیتر گازوئیل «قاچاق» را در نزدیکی بندر بوشهر توقیف کرده است.

سپاه پاسداران ۱۵ آذر سال گذشته نیز اعلام کرده بود که دو شناور را که در مجموع ۳۴ خدمه خارجی داشته‌اند، به اتهام «قاچاق» بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر سوخت در خلیج فارس توقیف کرده است.

درباره ملیت ملوانان خارجی این دو کشتی و کشورهای مالک آنها اطلاعاتی منتشر نشد.

به دلیل افت ارزش پول ملی ایران، بهای نفت و مشتقات آن در ایران ارزان‌تر از کشورهای همسایه شده و این به افزایش قاچاق نفت ایران از طریق زمین و دریا به کشورهای دیگر دامن زده است.

با این حال، تامین سوخت با همین قیمت‌های فعلی برای مردم ایران دشوار است و هر نوع افزایش قیمت سوخت در ایران نارضایتی‌های عمومی را دامن می‌زند.

پیشتر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۸، اعتراض‌هایی را که با گران شدن سوخت به راه افتاد شدیداً سرکوب کرد و به گزارش رویترز، حدود هزار و پانصد معترض را کشت.

بر اساس گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ م.ت/ع.م
XS
SM
MD
LG