لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۳

اصرار مقام‌های قضایی برای بازگشت یک زندانی سیاسی به زندان به‌رغم بیماری


عیسی ابراهیم‌زاده در بیمارستان
عیسی ابراهیم‌زاده در بیمارستان

خانواده یک فعال کارگری و زندانی سیاسی می‌گویند مقام‌های امنیتی و قضایی شهرستان اشنویه در استان آذربایجان غربی با وجود وخامت حال او اصرار دارند که به زندان بازگردد.

عیسی ابراهیم‌زاده شامگاه جمعه ۲۹ تیرماه به دلیل مخالفت با ادامهٔ مرخصی پنج‌روزه اقدام به «خودکشی» کرد و پس از گذشت سه روز از بیمارستان مرخص شده و به خانه بازگشته است اما نه تنها با تمدید مرخصی او مخالفت شده‌ است بلکه خانواده و نزدیکان او از جمله دختر و برادرش نیز «تهدید به بازداشت» شده‌اند.

همچنین به گفته برادر این زندانی سیاسی، مقام‌های قضایی و امنیتی خانواده آقای ابراهیم زاده را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

بهنام ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی سابق و برادر عیسی، روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه در مصاحبه با رادیو فردا گفت از آنجایی که «آریز»، فرزند برادرش، «درگیر بیماری سخت قلبی است و نیاز به مراقبت پزشکی مداوم دارد»، عیسی ابراهیم‌زاده از مسئولان قضایی خواسته بود، «مرخصی پنج‌ روزهٔ او را تمدید کنند».

آقای ابراهیم‌زاده به رادیو فردا گفت عیسی ابراهیم‌زاده از ۱۵ بهمن در زندان نقده در حبس بود تا اینکه هفتهٔ گذشته با مرخصی پنج‌ روزهٔ او موافقت شد.

«پس از گذشت چهار روز» مأموران امنیتی برای بازگشت به زندان با او تماس گرفتند و با ادامهٔ این مرخصی مخالفت کردند.

این زندانی سیاسی سابق به تجربهٔ خود از ابتلای فرزندش نیما به سرطان که در انتها به درگذشت او منجر شد، اشاره می‌کند و می‌گوید او نیز در زمان بیماری فرزندش در زندان بود و مسئولان زندان به او اجازه ندادند وضعیت فرزندش را پیگیری کند.

بهنام ابراهیم‌زاده می‌گوید با وجود این تجربهٔ تلخ پس از آنکه عیسی از ادامهٔ مرخصی ناامید می‌شود به خانه بازگشته و اقدام به خودکشی می‌کند و پس از این اقدام به بیمارستان منتقل می‌شود.

سابقهٔ بازداشت و برخورد قضایی با عیسی ابراهیم‌زاده

عیسی ابراهیم‌زاده در زمان اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در تاریخ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ در مسیر بازگشت به روستای خود از اشنویه توسط نیروهای امنیتی «با توهین و تهدید» بازداشت شد، این در حالی بود که او در این سفر به همراه فرزند خردسالش «آسو» بود.

آقای ابراهیم‌زاده ابتدا به بازداشتگاه اشنویه و سپس به زندان ارومیه منتقل شد و ۵۵ روز را در انفرادی گذراند. او سپس با قید «وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی» به صورت موقت آزاد شد.

این فعال کارگری اسفند ۱۴۰۱ توسط «قاضی رضایی» محاکمه و بر اساس اتهاماتی از جمله «عضویت در گروه‌های معاند» به پنج سال زندان محکوم شد که «سه سال از این حکم قابل اجرا است».

بهنام ابراهیم‌زاده به رادیو فردا گفت که برادرش پس از آن «به صورت تلفنی» برای اجرای حکم احضار شد به دلیل بیماری «آریز» و «برخی از امور کاری مرتبط با کشاورزی‌اش»، از مأموران امنیتی و قضایی درخواست ابلاغیه رسمی برای اجرای حکم کرد و از رفتن به زندان سر باز زد.

پس از آن بود که «هشت مأمور امنیتی» در بامداد ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ زمانی که عیسی ابراهیم‌زاده از سفر بازگشته بود با ورود به خانهٔ او در روستای «ده شمس» در اشنویه در برابر چشمان همسر و فرزندانش، او را بازداشت کردند.

اعتراض خانوادهٔ ابراهیم‌زاده و «تهدید شدن به بازداشت»

عیسی ابراهیم‌زاده روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه پس از «شستشوی معده» و مراقبت از بیمارستان مرخص شده و به خانه بازگشته است.

بهنام ابراهیم‌زاده می‌گوید اما «مسئولان قضایی با وجود مناسب نبودن حال جسمی و روحی برادرش تأکید کرده‌اند که او باید به زندان بازگردد».

به همین دلیل خانوادهٔ آقای ابراهیم‌زاده، برخی از نزدیکان و شهروندان روز یک‌شنبه ۳۱ تیرماه در برابر دفتر وزارت اطلاعات در اشنویه تجمع کردند.

بهنام ابراهیم‌زاده به رادیو فردا گفت که مسئولان امنیتی این شهر خانواده و دیگر نزدیکان او از جمله برادرش موسی ابراهیم‌زاده و دختر بزرگ عیسی، آرزو، را تهدید به بازداشت کرده‌اند.

آقای ابراهیم‌زاده می‌گوید از سوی دیگر به دلیل انتشار تصاویر و ویدئوهایی از انتقال برادرش به بیمارستان و بستری شدن او، «مسئولان امنیتی بسیار خشمگین شده‌اند».

همچنین خانواده ابراهیم‌زاده «به صورت کتبی از دادستان ارومیه، بازپرس پرونده و دادیار زندان درخواست تمدید مرخصی را داشته‌اند».

مسئولان قضایی اما گفته‌اند که این مجوز را باید وزارت اطلاعات صادر کند و «همه‌چیز در دست آن‌هاست».

پس از پیگیری از وزارت اطلاعات آن‌ها به خانوادهٔ ابراهیم‌زاده گفته‌اند که این مسئله باید از سوی مسئولان قضایی انجام شود. برخوردی که بهنام ابراهیم‌زاده آن را «پاس‌کاری» توصیف می‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی بارها با وجود وخامت حال زندانیان عقیدتی و سیاسی بر اجرای حکم زندان آن‌ها تأکید کرده‌اند.

تاکنون شماری از زندانیان سیاسی و معترضان بازداشت شده از جمله بکتاش آبتین، شاعر، و نیز تعدادی از زندانیان جرایم عادی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به دلایلی چون «عدم رسیدگی پزشکی»، «ممانعت از اعزام به بیمارستان»، «عدم اعزام به مرخصی درمانی» جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG