لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

زن فرانسوی که مورد تجاوز پنجاه مرد قرار گرفت: «بدنم گرم است اما مرده‌ام»


خانم ژیزل پلیکو در کنار وکیلش در دادگاه
خانم ژیزل پلیکو در کنار وکیلش در دادگاه

ژیزل پلیکو، زن ۷۱ ساله‌ای که به مدت ده سال قربانی تجاوزهای جنسی برنامه‌ریزی‌شده شوهرش بود، در جریان دادگاهی که در جنوب فرانسه در حال برگزاری است، برای اولین بار لب به سخن گشود.

او در دادگاه توضیح داد که چگونه دنیا برای او، به تمامی فرو ریخته است.

تمام توجهات در جلسه روز پنجشنبه ۱۵ شهریور دادگاه کیفری ووکلوز در جنوب فرانسه، به اولین شهادت ژیزل پلیکو جلب شد.

او چند روز پس از آغاز دادگاه این پرونده که دارای ۵۱ متهم است، خطاب به رئیس دادگاه شرح داد که در روز دوم نوامبر ۲۰۲۰ چگونه متوجه شد که شوهرش به مدت ده سال با او چه می کرده است.

خانم پلیکو در دادگاه گفت که دنیای من در حال فروپاشی است، برای من همه چیز در حال فروپاشی است.

این زن گفت: ««در قربانگاه رذیلت قربانی شده‌ام. بدن گرم است، نه سرد، اما من روی تختم جان دادم.»

ژیزل پلیکو که از زمان افشای حقایق در پاییز ۲۰۲۰ در حال طلاق است، اکنون از نام خانوادگی همسر خود استفاده نمی‌کند
ژیزل پلیکو که از زمان افشای حقایق در پاییز ۲۰۲۰ در حال طلاق است، اکنون از نام خانوادگی همسر خود استفاده نمی‌کند

او پس از پایان جلسه دادگاه نیز مقابل دوربین خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم هرچه می‌توانم بگویم، گفته‌ام. قطعا آسان نیست، اما نوعی تمرین است که آسان نیست. همچنین فشاری از سوی همه افرادی که پشت من هستند، وجود دارد. احساس می‌کنم که از نظر سوالات هم، می‌خواهند من را به دام بیاندازند، بنابراین سعی می‌کنم به بهترین شکل ممکن پاسخ بدهم . باید تا آخر بجنگم، زیرا این محاکمه چهار ماه طول خواهد کشید.»

آن چه از سوی خانواده و وکلای حاضر در دادگاه تحسین شده، نوع برخورد این زن با این پرونده بوده است.

دختر ژیزل پلیکو که در جلسه حاضر بود، پس از پایان سخنان مادرش، این چنین او را توصیف کرد: او وقار و شهامتی را نشان می‌دهد که موجب احترام می‌شود. من به او افتخار می‌کنم. و این تنها چیزی است که امروز می‌توانم به شما بگویم.

جزئیاتی که در جریان این دادگاه بیان می‌شود بسیار تکان‌دهنده و دردناک است. بسیاری از حاضران به ویژه خانواده قربانی طاقت شنیدن بسیاری از مسائل مطرح‌شده را ندارند و هر از گاهی مجبور می‌شوند که جلسه دادگاه را ترک کنند.

بر اساس شواهد، اغلب مردانی که به این زن تجاوز کردند از کاندوم استفاده نمی‌کردند. خود ژیزل پلیکو گفت که «هر کدام از این صحنه‌ها از دیگری وحشیانه‌تر است.»

پس از پایان جلسه روز پنجشنبه، یکی از وکلای او تاکید کرد که این پرونده به یک پرونده جهانی تبدیل شده است.

او گفت: «در این مصیبت، او همراهی می‌شود، او توسط خانواده‌اش همراهی می‌شود. نشانه‌های زیادی از حمایت دریافت می‌کند. این موضوع اکنون بسیار فراتر از مرزهای ما است. ما پیام‌هایی را از استرالیا، آسیا و سراسر اروپا دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد این پرونده چقدر برای همه مهم است.»

اما موکل متهم اصلی یا همان شوهر ژیزل پلیکو پس از جلسه دادگاه گفت که به زودی موکلش در دادگاه سخن خواهد گفت. او گفت: «موکلم یک بار دیگر توضیح خواهد داد که چرا این کار را انجام داده است. توضیح خواهد داد و خودش را توجیه خواهد کرد، باز هم باید توجیهی برای این کار وجود داشته باشد، چون غیرقابل بخشش است. واضح بگویم: ما این‌جا نیستیم که اهمیت اتفاقات را به حداقل برسانیم. اما او باید در زمانی که رئیس دادگاه می‌خواهد، صحبت کند».

این وکیل دادگستری افزود: «مهم نیست که چقدر به من می‌گویند ما این اتفاقات را به عنوان تجاوز قبول نمی‌کنیم. مهم نیست که چقدر به من می‌گویند ما این صحنه‌ها را صحنه‌های جنسی می‌نامیم، نه صحنه‌های تجاوز. با توجه به اصل برائت که در مورد همه هست، ما کاملاً موافق هستیم، اما زمانی که ویدئوها قرار است پخش شوند، آن‌ها حقیقت را خواهند گفت. یعنی ما نمی‌توانیم قبول کنیم که این صحنه‌های تجاوز جنسی نیست.»

در مجموع نزدیک به چهار هزار عکس و فیلم در رایانه‌ها و حافظه‌های مختلف، درباره تجاوزها به ژیزل پلیکو وجود دارد.

این تصاویر حاکی از دست‌کم دویست بار تجاوز جنسی است که او طی ده سال و وقتی که توسط شوهرش با دارو بیهوش شده بود، متحمل شده است.

روند قضایی برای این پرونده جنجالی، به نمادی از موضوع «تسلیم شدن بر اثر خوردن یک ماده شیمیایی یا دارو» تبدیل شده است.

این مواد شیمیایی که اصطلاحا به آن «داروی تجاوز» گفته می‌شود، فرد را منفعل و مستعد قربانی تجاوز و آزار جنسی شدن، می‌کند.

فرزندان قربانی این پرونده روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه اطلاع دادند که اکنون می‌خواهند نام خانوادگی آن‌ها توسط مطبوعات منتشر شود، زیرا «اکنون آن‌ها بیش از هر زمان دیگری به مادر خود افتخار می‌کنند».

ژیزل پلیکو که از زمان افشای حقایق در پاییز ۲۰۲۰ در حال طلاق است، اکنون از نام خانوادگی همسر خود استفاده نمی‌کند.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/م.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG