لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

ارتش اسرائیل: جنگ غزه در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت


ارتش اسرائیل می‌گوید تاکنون ۱۷۲ پرسنل نظامی این کشور در عملیات زمینی در نوار غزه کشته شده‌اند
ارتش اسرائیل می‌گوید تاکنون ۱۷۲ پرسنل نظامی این کشور در عملیات زمینی در نوار غزه کشته شده‌اند

همزمان با تداوم حملات شدید به نوار غزه در روز دوشنبه، ۱۱ دی‌، ارتش اسرائیل هشدار داد که حملات به این باریکه در طول سال میلادی جدید ادامه خواهد یافت.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت بخشی از۳۰۰ هزار نیروی ذخیره این کشور جهت آمادگی برای «یک جنگ طولانی»، مدتی به مرخصی خواهند رفت.

او افزود: «ارتش اسرائیل باید برای الزامات و مأموریت‌های فوق برنامه و تداوم جنگ در طول امسال برنامه‌ریزی کند.»

از گزارش‌ها چنین برمی‌آید که روز دوشنبه سرتاسر نوار غزه هدف حملات هوایی و زمینی قرار گرفته است. مقامات بهداشت این باریکه گفتند بر اثر گلوله‌باران شدید چند نقطه دستکم ۲۴ نفر کشته شده‌اند.

به گفتهٔ اداره بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است، جنازه ۱۵ نفر از اعضای یک خانواده که در حمله هوایی به اردوگاه جبالیه، واقع در شمال نوار غزه، کشته شدند از زیر آوار بیرون کشیده شد.

حماس نیز در اولین روز سال نو به سوی نقاط مختلفی در اسرائیل راکت شلیک کرد و این اقدام را «واکنشی به قتل‌ عام غیرنظامیان در نوار غزه» توصیف کرد.

حماس از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی قلمداد می‌شود.

براساس آمارهایی که اداره بهداشت نوار غزه منتشر کرده است، از شروع حملات اسرائیل تاکنون ۲۱ هزار و ۹۷۸ فلسطینی که اکثر آن‌ها زن و کودک هستند، کشته شده و بیش از ۵۵ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده که تاکنون ۱۷۲ پرسنل نظامی این کشور در عملیات زمینی در نوار غزه کشته شده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز شنبه بار دیگر تأکید کرد که جنگ در غزه «تا نابودی کامل حماس» ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز دوشنبه افزود: «ارتش برنامه اعزام نیروهای ذخیره را با ادامهٔ عملیات در غزه انطباق داده و بخشی از نیروهای ذخیره در روزهای آینده به خانواده و محل کار خود بازمی گردند.»

او همچنین اعلام کرد که این چرخش در اعزام نیرو از فشار به اقتصاد کشور می‌کاهد و پرسنل ذخیره پس از استراحت، برای بازگشت به خدمت و مشارکت در نبرد که ادامه خواهد یافت، تجدید قوا خواهند کرد.

این در حالی است که سازمان ملل و نهادهای امدادگر درمورد وخیم‌تر شدن وضعیت بهداشت، تغذیه و سرپناه ساکنان نوار غزه که حدود دو میلیون نفر از آن‌ها آواره شده‌اند، هشدار می‌دهند.

به‌رغم وعده‌های جامعه بین المللی، حجم انتقال کمک‌های بشردوستانه به‌دلیل محدودیت شدیدی که اسرائیل اعمال می‌کند، بسیار کمتر از نیاز مردم است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در نشست خبری روز یکشنبه خود اعلام کرد که در جریان نبردهای زمینی و حملات هوایی به خان یونس و مناطق اطراف آن در جنوب نوار غزه تعدادی از شبه‌نظامیان حماس کشته شده‌اند.

همزمان، اقدامات دیپلماتیک برای کاهش یا توقف جنگ در نوار غزه و جلوگیری از گسترش آن در سطح منطقه ادامه دارد.

یک منبع نزدیک به گروه حماس به خبرگزاری‌ها گفت که هیئتی از مقامات این گروه روز جمعه برای مذاکره در مورد طرح پیشنهادی دولت مصر از دوحه به قاهره سفر کرده است.

گروه جهاد اسلامی نیز روز ۹ دی‌ اعلام کرد که گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی در حال بررسی این طرح هستند و «طی چند روز آینده» پاسخ خود را اعلام می‌کنند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یکشنبه شب «دو هواپیمای متخاصم» را که از سوریه به سمت شمال اسرائیل در پرواز بودند رهگیری کرده است. ارتش قبل از آن نیز خبر داده بود که تانک‌ها و هلی کوپترهای این کشور در مرز لبنان سه واحد از شبه‌نظامیان گروه حزب‌الله را زیر آتش گرفته‌اند.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌ فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG