لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

هشت سرباز اسرائیلی در عملیات زمینی در جنوب لبنان کشته شدند


حزب‌الله لبنان می‌گوید که شبه‌نظامیان این گروه با ارتش اسرائیل در خاک لبنان درگیر شده‌اند.

این اولین بار پس از شروع تهاجم زمینی اسرائیل به جنوب لبنان است که حزب‌الله درگیری شبه‌نظامیان خود با سربازان اسرائیلی را گزارش می‌دهد.

همزمان، ارتش اسرائیل اعلام کرد که واحدهای پیاده‌نظام و زرهی به عملیات این کشور در جنوب لبنان پیوسته‌اند.

این تحولات یک روز پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل روی می‌دهد که نگرانی‌ها در مورد گسترش جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است.

ارتش اسرائیل کشته شدن هفت سرباز و فرمانده یک واحد کماندویی کوچک خود در جریان درگیری‌های جنوب لبنان در روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه را تأیید کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، شش تن از این هشت نفر، کماندوهای واحد ۶۲۱ موسوم به «اگوز» بودند که در جریان تبادل آتش با حزب‌الله در دهکده‌ای در جنوب لبنان کشته شدند.

تصاویر ارتش اسرائیل از «تونل‌ها و زیرساخت‌های حزب‌الله»
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:25 0:00

ارتش اسرائیل می‌گوید یک افسر و چهار سرباز دیگر نیز در این درگیری زخمی شدند.

همچنین دو سرباز تیپ «گولانی» ارتش اسرائیل نیز در یک درگیری دیگر کشته و یک عضو امدادگر این واحد به‌شدت زخمی شد.

حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

ارتش لبنان نیز خبر داد که یک سرباز لبنانی در حمله پهپادی اسرائیل به جنوب این کشور مجروح شده است.

ایران روز چهارشنبه گفت حمله موشکی سه‌شنبه شب، بزرگترین حمله مستقیم آن به اسرائیل، با هدف جلوگیری از تحريکات بیشتر انجام شده است. اما اسرائیل و آمریکا تاکید کردند که به شدت به این حمله پاسخ خواهند داد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «اکثر موشک‌های ایران توسط اسرائیل و ائتلاف دفاعی به رهبری آمریکا رهگیری شدند».

اما درگیری‌ها در جنوب لبنان و نوار مرزی این کشور با اسرائیل ادامه دارد.

حزب‌الله لبنان گفت ارتش اسرائیل را در حوالی یکی از شهرهای کوچک در جنوب لبنان عقب رانده و در شهر مرزی مارون الراس با نیروهای اسرائیلی درگیر شده است.

این گروه افزود که به سوی پایگاه‌های نظامی در داخل اسرائیل نیز راکت شلیک کرده است.

محمد عفیف، مدیر بخش رسانه‌ای حزب‌الله لبنان، گفت این نبردها «فقط دور اول» هستند و این نیرو برای به عقب راندن ارتش اسرائیل نیرو و تسلیحات کافی دارد.

اعزام واحدهای پیاده و زرهی از لشکر ۳۶، از جمله تیپ گولانی، تیپ زرهی ۱۸۸ و تیپ پیاده ششم، به جنوب لبنان نشان می‌دهد که دامنه عملیات ارتش اسرائیل احتمالا از یک حمله کماندویی فراتر خواهد رفت.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که هدف این عملیات نابود کردن شبکه تونل‌ها و سایر استحکامات حزب‌الله در نواحی مرزی لبنان است و قصد ندارد دامنه حملات را به بیروت و یا سایر شهرهای بزرگ لبنان گسترش دهد.

با این همه، ارتش اسرائیل به ساکنان بیش از ده شهر دیگر هشدار داده که این مناطق را تخلیه کرده و به سوی شمال رودخانه لیتانی بروند که در حدود ۶۰ کیلومتری شمال مرز دو کشور از شرق به غرب امتداد دارد.

براساس آمارهای دولت لبنان در طول یک سالی که از آغاز درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل می‌گذرد حدود هزار و ۹۰۰ لبنانی کشته و بیش از ۹ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. بخش اعظم این تلفات نتیجه حملات هوایی اسرائیل در دو هفته اخیر است.

بیش از یک میلیون نفر نیز از مناطق جنوبی فرار کرده و آواره شده‌اند.

XS
SM
MD
LG