لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۹

مذاکرات وین؛ بنت: نگرانیم میلیاردها دلار پول بادآورده به ایران برسد اما ساخت بمب متوقف نشود


نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل
نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل

در آستانه شروع دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه، هفتم آذر، گفت اسرائیل نگران است که در صورت احیای برجام و لغو تحریم‌ها، «سودی بادآورده» نصیب جمهوری اسلامی ایران شود، اما روند ساخت بمب اتمی در تاسیسات هسته‌ای ایران متوقف نشود.

آقای بنت در نشستی با اعضای کابینه خود تصریح کرد اسرائیل از آمادگی آمریکا برای لغو تحریم‌ها و اعطای «مجوز سرازیر شدن» میلیاردها دلار به ایران در ازای پایبندی این کشور به «محدودیت‌های نامطلوب در حوزه هسته‌ای، بسیار نگران است».

او در این سخنرانی که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: «این پیامی است که ما به هر شکلی چه به آمریکایی‌ها و چه به دیگر کشورهای مذاکره‌کننده با ایران می‌دهیم».

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در هفته‌های گذشته بارها تکرار کرده است که در صورت بازگشت ایران به برجام، دولت جو بایدن آماده «لغو همه تحریم‌هایی است که با برجام مغایرت دارد».

مواضع آقای مالی از سوی مقام‌های اسرائيلی مورد استقبال قرار نگرفته است. پیش از این، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده بودند نفتالی بنت از دیدار با رابرت مالی در سفر اخیر او به اورشلیم خودداری کرد زیرا آقای مالی را مشوق بازگشت دولت جو بایدن به برجام می‌داند.

از سوی دیگر، کمتر از یک هفته پیش، نفتالی بنت در اظهاراتی مشابه برای تشدید رویارویی اسرائیل با ایران اعلام آمادگی کرده و گفته بود که کشورش به هیچ‌گونه توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی پایبند نخواهد بود.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانش تهدید صریحی به جنگ نظامی علیه ایران نکرد اما گفت که «فناوری‌های سایبری و مزایای اسرائیل به‌عنوان یک دموکراسی و برخورداری آن کشور از پشتیبانی بین‌المللی» می‌تواند در رویارویی با ایران مثمر ثمر واقع شود.

مقام‌های جمهوری اسلامی نیز در مقابل بارها به اسرائیل تاکید کرد‌ه‌اند که هر نوع حمله نظامی، تنها «نابودی قطعی رژیم صهیونیستی» را سرعت خواهد بخشید.

مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام، از فروردین امسال با حضور کشورهای حاضر در این توافق در وین، پایتخت اتریش، آغاز شد.

پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه و روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی، این گفت‌وگوها پس از شش دور مذاکره متوقف ماند. اکنون قرار است دور هفتم این مذاکرات از دوشنبه، هشتم آذر، در وین از سر گرفته شود.

اسرائیل اگرچه طرف معامله در برجام نیست، اما از همان ابتدا با توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ مخالف بود.

رهبران اسرائیل از مدت‌ها پیش تهدید کرده‌اند که در صورت شکست دیپلماسی در متوقف کردن دستیابی حکومت ایران به سلاح هسته‌ای، اسرائیل «به تنهایی» دست به اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی خواهد زد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ر.ح
XS
SM
MD
LG