لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

اسرائیل از منع سفر مسیحیان غزه به مراسم کریسمس منصرف شد


پیرباتیستا پیتزابلا، پاتریارک لاتین، در مراسم کریسمس در کرانه باختری
پیرباتیستا پیتزابلا، پاتریارک لاتین، در مراسم کریسمس در کرانه باختری

دولت اسرائیل از تصمیم پیشین خود در ممانعت از سفر شهروندان مسیحی ساکن باریکه غزه به مراسم کریسمس در اورشلیم/بیت‌القدس و کرانه باختری، صرف نظر کرد.

«هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولت در سرزمین‌های [فلسطینی]»، نهاد مسئول در امور غیرنظامیان فلسطینی در اسرائیل، اول دی ماه اعلام کرد «بر پایه ارزیابی‌های امنیتی و بدون در نظر گرفتن سن افراد» اجازه سفر به اورشلیم و کرانه باختری را صادر خواهد کرد.

اسرائیل به‌طور گسترده‌ای جلوی رفت‌وآمد از منطقه غزه که در کنترل حماس است را گرفته‌است. اسرائیل گروه حماس و برخی دیگر گروه‌های فعال در باریکه غزه را گروه‌های «تروریستی» می‌داند و بین دو طرف تا کنون درگیری‌های مرگباری نیز رخ داده‌است.

«هماهنگ‌کننده فعالیت‌های دولت در سرزمین‌های [فلسطینی]» پیشتر گفته بود مانع از سفر شهروندان به کشورهای خارجی نخواهد شد، اما اجازه نمی‌دهد آن‌ها به مناطق داخل اسرائیل و مناطق اشغال‌شده در کرانه باختری سفر کنند.

اما این نهاد روز یک‌شنبه تصمیم پیشین خود را تغییر داد و در حساب کاربری‌اش در توئیتر اعلام کرد «امکانات مسافرتی برای تعطیلات کریسمس در اختیار مسیحیان غزه قرار خواهد گرفت».

رهبران مسیحی در بیت‌المقدس/اورشلیم، تصمیم پیشین این نهاد را محکوم کرده بودند.

مراسم عشاء نیمه‌شب کریسمس در کلیسای مهد در بیت‌لحم
مراسم عشاء نیمه‌شب کریسمس در کلیسای مهد در بیت‌لحم

اورشلیم، بیت‌لحم، ناصره و برخی دیگر شهرها هر ساله میزبان هزاران زائر مسیحی هستند که برای گرامیداشت کریسمس روانه این مناطق می‌شوند.

«کلیسای مهد»، از مقدس‌ترین اماکن مسیحیان، جایی که به‌طور سنتی این باور وجود دارد که محل تولد عیسی است، در بخش قدیمی بیت‌لحم قرار دارد.

شماری در حدود هزار شهروند ساکن غزه باورمندان مسیحی هستند. بیشتر آن‌ها به کلیسای ارتدکس یونان باورد دارند و برخی نیز کاتولیک هستند. غزه در حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد.

بسیاری از شهروندان مسیحی ساکن غزه برای آن‌که هدف خشونت‌های افراطیون، و نیز درگیری‌ها و نبردها قرار نگیرند، راه مهاجرت را برگزیده و از این باریکه گریخته‌اند.

خبرگزاری آلمان، اسوشیتدپرس، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG