لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

سازمان جهانی بهداشت از وقفه در جنگ غزه برای واکسیناسیون فلج اطفال خبر داد


سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد طرف‌های درگیر در جنگ غزه با وقفه‌های کوتاه در جنگ به منظور اجرای واکسیناسیون فلج اطفال در سراسر نوار غزه موافقت کردند.

ریک پیپرکورن، مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در سرزمین‌های فلسطینی، روز پنج‌شنبه هشتم شهریور گفت ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان حماس با سه وقفه جداگانه، هر بار به مدت سه روز، برای اجرای واکسیناسیون فلج اطفال موافقت کردند.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا و اسرائیل گروهی تروریستی شناخته می‌شود.

به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت، برنامه مایه‌کوبی ۶۴۰ هزار کودک ابتدا روز یکشنبه ۱۱ شهریور در مرکز نوار غزه آغاز می‌شود و سپس در دو وقفه بعدی به ترتیب در جنوب و شمال این باریکه اجرا خواهد شد.

به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت، برنامه واکسیناسیون در در روزهای وقفه بین ساعت شش صبح تا ۱۵همان روز خواهد بود و توافق شده است که در صورت نیاز در هر منطقه، وقفه برای روز چهارم نیز ادامه پیدا کند.

هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت با اعلام مرگ یک نوزاد به دلیل ویروس فلج اطفال، آن را اولین مورد در غزه طی ۲۵ سال اخیر دانست.

در همین حال رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، اعلام کرد که واشینگتن از اسرائیل خواسته است تا از دستور تخلیه مناطق در این مدت خودداری کند.

اورن مارمورستاین، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، نیز در پیامی در شبکه ایکس تاکید کرد کشورش در همکاری با سازمان جهانی بهداشت و همچنین یونیسف، به «تلاش متمرکز و فشرده» برای رساندن کمک به غزه و هماهنگی برای واکسیناسیون فلج اطفال ادامه می‌دهد.

باسم نعیم، یک مقام گروه افراطی حماس، نیز به رویترز گفت این گروه آماده همکاری با سازمان‌های بین‌المللی در این زمینه است.

در همین حال تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، ضمن استقبال از توافق اخیر برای ایجاد وقفه و آغاز واکسیناسیون، نوشت: «اما تنها داروی ماندگار آرامش است. تنها راه حفاظت کامل از همه کودکان غزه آتش بس‌است».

«خطای ارتباطی» دلیل تیراندازی به خودروی سازمان ملل

روز پنج‌شنبه همچنین واشینگتن اعلام کرد که اسرائیل به آنها اطلاع داده است تیراندازی به خودروی حامل کمک‌های برنامه جهانی غذا ناشی از «خطای ارتباطی» بین واحدهای نظامی اسرائیلی بوده است.

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت سازمان ملل با اعلام این موضوع افزود: «ما از آنها خواسته‌ایم که هر چه سریع‌تر این مشکل مربوط به سیستم خود را اصلاح کنند. اسرائیل نه تنها باید مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرد، بلکه باید اقدامات مشخصی را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ارتش اسرائیل بار دیگر به سوی کارکنان سازمان ملل شلیک نخواهد کرد.»

تیراندازی به سوی خودروی برنامه جهانی غذا روز چهارشنبه روی داد و این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد در پی این رخداد به طور موقت فعالیت کارکنان خود را در سراسر غزه متوقف کرد.

بنابر اعلام این نهاد، دست‌کم ۱۰ گلوله به یکی از خودروهای حامل کمک‌ها در نزدیکی ایست بازرسی نظامی اسرائیل اصابت کرد اما به افرادی که در آن بود آسیبی نرسید.

بحران فعلی در غزه پس از یورش گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته که حدود ۱۲۰۰ کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان در برداشت آغاز شد.

در پاسخ به این یورش، اسرائیل عملیاتی نظامی را در سراسر نوار غزه آغاز کرده که به گفته مقام‌های زیر نظر حماس، تاکنون بیش از ۴۰ هزار کشته برجای گذاشته است.

XS
SM
MD
LG