لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۱
دود ناشی از حمله اسرائیل به ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان
دود ناشی از حمله اسرائیل به ضاحیه در حومه جنوبی بیروت، پایتخت لبنان

زنده ادامه حملات گسترده اسرائیل به لبنان و سوریه؛ یک «مستشار» سپاه در دمشق کشته شد

به‌روز شده

خلاصه رویدادها:

  • حملات ارتش اسرائیل به لبنان و درگیری نیروهای آن با شبه‌نظامیان حزب‌الله ادامه دارد
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی آمریکا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود
  • جو بایدن می‌گوید از حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی «نواتیم» اسرائیل بر اثر حملات موشکی ایران آسیب دیده است
  • یک مقام سیاسی اسرائیل در واکنش به حمله موشکی سپاه پاسداران، از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گاز ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که خاک ایران را ترک کنند
  • پروازهای فرودگاه مهرآباد تهران از سر گرفته شد

۰۹:۵۸ ۱۰.۷.۱۴۰۳

هشدار وزیر دفاع آمریکا به ایران

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه پس از آغاز «حملات زمینی هدفمند» اسرائیل به حزب‌الله، از یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، برای «تخریب زیرساخت‌های تهاجمی» حزب‌الله در مرز با لبنان حمایت کرد.

آقای آستین همچنین به ایران در مورد «پیامدهای جدی» در صورت حمله مستقیم به اسرائیل در پاسخ به حملات ارتش اسرائیل به گروه شبه‌نظامی مورد حمایت تهران، هشدار داد.

وی پس از گفت‌وگو با گالانت در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد، گفت: «ما در مورد ضرورت تخریب زیرساخت‌های حمله در امتداد مرز توافق کردیم تا اطمینان حاصل شود که حزب‌الله لبنان نمی‌تواند حملات مشابه ۷ اکتبر را علیه ساکنان شمال اسرائیل انجام دهد.»

لوید آستین موضع کاخ سفید را مبنی بر اینکه «یک راه حل دیپلماتیک برای اطمینان از ایمنی غیرنظامیان در هر دو طرف مرز لازم است» تکرار کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده گفت: «من پیامدهای جدی برای ایران در صورت تصمیم ایران برای حمله نظامی مستقیم علیه اسرائیل را مجدداً تأکید کردم.»

او تأکید کرد: «ایالات متحده برای دفاع از پرسنل، شرکا و متحدان آمریکایی در مواجهه با تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران، در موقعیت خوبی قرار دارد و مصمم است از سوءاستفاده هر بازیگری از تنش‌های به‌وجودآمده، یا گسترش درگیری جلوگیری کند.»

۰۸:۱۱ ۱۰.۷.۱۴۰۳

کاخ سفید: عملیات زمینی محدود اسرائیل در لبنان در راستای حق دفاع از خود است

شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای تصریح کرد که عملیات محدود اسرائیل برای نابودی زیرساخت‌های حزب‌الله در مناطق مرزی لبنان در راستای حق اسرائیل برای دفاع از خود و بازگرداندن ساکنان شمال این کشور به خانه‌هایشان است.

کاخ سفید در عین حال هشدار داده است که گسترش این عملیات یک «مخاطره» و ریسک است و «راه حل دیپلماتیک تنها راه دستیابی به ثبات پایدار در امتداد مرز اسرائیل با لبنان است».

در بیانیه سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید همچنین تاکید شده است که واشینگتن از حق اسرائیل برای دفاع از خود «در برابر حزب‌الله و همه گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران» حمایت می‌کند.

۰۶:۲۹ ۱۰.۷.۱۴۰۳

رئیس پنتاگون: برای مواجهه با تهدیدهای ایران و گروه‌های مورد حمایتش آمادگی داریم

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در تماس با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت تاکید کرد که واشینگتن از حق اسرائیل برای دفاع از خود «در برابر ایران، حزب‌الله لبنان، حماس، حوثی‌ها و دیگر سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران» حمایت می‌کند.

بنابر اعلام پنتاگون، وزیر دفاع ایالات متحده افزود که آمریکا برای دفاع از نیروهای خود و شرکا و متحدانش «در مواجهه با تهدیدات ایران و سازمان‌های تروریستی مورد حمایت ایران» از آمادگی خوبی برخوردار است.

۰۵:۲۹ ۱۰.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل می‌گوید چندین فروند راکت و پهپاد را رهگیری کرده است

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۰ فروند پرتابه را که از لبنان به سوی این کشور شلیک شده بود، رهگیری کرده است، رخدادی که منجر شد تا آژیرهای خطر در منطقه میرون، واقع در شمال اسرائیل، به صدا دربیاید.

بیانیه ارتش اسرائیل می‌گوید که برخی از پرتابه‌های شلیک شده از لبنان نیز «در نواحی خالی» فرود آمده‌اند.

گزارشی درباره تلفات یا مجروحان احتمالی این حملات هنوز منتشر نشده است.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از ارتش اسرائیل نوشته که نیروهای این کشور یک فروند پهپاد را بر فراز مدیترانه، به فاصله ده‌ها کیلومتری سواحل مرکزی اسرائیل، رهگیری و سرنگون کرده‌اند.

۰۴:۴۹ ۱۰.۷.۱۴۰۳

تحلیل آسوشیتدپرس از آغاز عملیات زمینی اسرائیل در جنوب لبنان

خبرگزاری آسوشیتدپرس از عملیات زمینی محدود و هدفمند اسرائیل در جنوب لبنان با عنوان «مرحله پر خطر درگیری» یاد کرد و نوشت: اسرائیل با جسارتی که به دلیل دستاوردهای اخیر خود در میدان نبرد با علیه حزب‌الله به دست آورده به نظر می‌رسد قصد دارد ضربه‌های مهلکی به دشمن اصلی خود وارد کند.

این خبرگزاری در عین حال یادآور شده است که عملیات زمینی اسرائیل می‌تواند به ویرانی‌های گسترده‌‌تری در لبنان، که هم‌اکنون نیز صدها هزار تن از شهروندان آن آواره شده‌اند، منجر شود.

۰۳:۳۲ ۱۰.۷.۱۴۰۳

سوریه می‌گوید حمله هوایی اسرائیل به دمشق سه کشته و ۹ زخمی برجای گذاشت

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، گزارش داده است که حملات هوایی اسرائیل به دمشق، پایتخت این کشور، به کشته شدن سه غیرنظامی و جراحت ۹ تن دیگر منجر شد و «خسارات قابل توجهی» برجای گذاشت.

به نوشته سانا، هواپیماهای اسرائیلی حدود ساعت دو بامداد سه‌شنبه از سمت جولان مناطقی را دمشق هدف قرار دادند.

این خبرگزاری پیشتر گزارش داده بود که پدافند هوایی این کشور سه بار به مقابله با حملات «متخاصم» پرداخته‌اند.

در همین حال تلویزیون دولتی سوریه اعلام کرد که یک مجری زن این تلویزیون، به نام صفا احمد، در این حملات کشته شد.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که این حملات هوایی علیه مناطقی در منطقه المزه، در نزدیکی فرودگاه دمشق، بوده است.

اسرائیل معمولا درباره حملات منتسب به این کشور در سوریه اظهار نظر رسمی نمی‌کند.

۰۲:۳۹ ۱۰.۷.۱۴۰۳

ارتش اسرائیل تایید کرد عملیات زمینی «محدود و هدفمند» را در جنوب لبنان آغاز کرده است

ارتش اسرائیل بامداد سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای این کشور از ساعاتی پیش عملیات زمینی «هدفمند و محدود» به جنوب لبنان را علیه مواضع و تاسیسات حزب‌الله آغاز کرده‌اند.

به نوشته بیانیه ارتش اسرائیل، این عملیات «بر اساس اطلاعات دقیق» و در تعدادی از روستاهای مرزی لبنان «که تهدیدی فوری برای شهرهای اسرائیل به شمار می‌روند» صورت گرفته است.

بنابر این بیانیه، نیروی هوایی و توپخانه ارتش اسرائیل در این عملیات از نیروهای زمینی این کشور پشتیبانی می‌کنند.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود با بیان اینکه این عملیات «با تصمیم و تصویب رده سیاسی» آغاز شد، بار دیگر بر هدف این کشور برای بازگرداندن ساکنان مناطق شمالی به خانه‌هایشان تاکید کرده است.

از شامگاه دوشنبه رسانه‌ها با اشاره به تجمع تانک‌ها و خودروهای زرهی اسرائیل در نزدیکی مرز لبنان و همچنین با استناد به اظهارات تلویحی برخی چهره‌های سیاسی، از حمله زمینی قریب‌الوقوع این کشور به جنوب لبنان خبر داده بودند.

۰۲:۰۳ ۱۰.۷.۱۴۰۳

شنیده شدن صدای انفجار در حومه جنوبی بیروت

ساعتی پس از هشدار اسرائیل درباره تخلیه فوری ساکنان چند ساختمان در ضاحیه، در حومه جنوبی بیروت، رسانه‌ها از شنیده شدن صدای انفجار در این منطقه خبر می‌دهند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام امنیتی لبنان از «شش یا هفت» حمله هوایی اسرائیل به این منطقه در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه گزارش داده است.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز از شعله‌های آتش در این منطقه و ستون‌های دود خبر داده است.

۰۱:۴۹ ۱۰.۷.۱۴۰۳

«رهگیری دو موشک شلیک شده» به سمت پایگاه نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد

خبرگزاری رویترز از حمله راکتی به سوی پایگاه نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بغداد در شامگاه دوشنبه خبر داده است.

این خبرگزاری به نقل از دو مقام نظامی عراق گزارش داد که دست‌کم دو موشک کاتیوشا به سوی این پایگاه شلیک شده بودند اما پدافند هوایی آنها را رهگیری کرد.

پیشتر برخی رسانه‌ها از حمله موشکی به «پایگاه ویکتوریا» در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد خبر داده بودند.

در همین حال وزارت حمل و نقل عراق برخی گزارش‌ها درباره اختلال در پروازهای فرودگاه بغداد را تکذیب کرد و به خبرگزاری دولتی این کشور گفت وضعیت در فرودگاه بغداد «بسیار عادی پیش می‌رود».

۰۰:۱۹ ۱۰.۷.۱۴۰۳

گزارش وال‌استریت جورنال از «حملات کوچک هدفمند» اسرائیل به جنوب لبنان

روزنامه وال‌استریت جورنال به نقل از یک مقام ارشد نظامی سابق اسرائیل، گزارش داد که حمله زمینی اسرائیل به لبنان قریب‌الوقوع است.

این روزنامه همچنین به نقل از منابع مطلع گزارش داد که نیروهای ویژه اسرائیل اخیرا در حال انجام «حملات کوچک و هدفمند» به جنوب لبنان و همچنین جمع‌آوری اطلاعات پیش از حمله زمینی گسترده‌تر بوده‌اند.

بیشتر

XS
SM
MD
LG