لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶
تصویری از حملات هوایی اسرائیل به بیروت
تصویری از حملات هوایی اسرائیل به بیروت

زنده اسرائیل مرکز بیروت را هدف قرار داد؛مخالفت بایدن با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران

خلاصه رویدادها:

  • ارتش اسرائیل: ایران ۱۸۰ موشک بالستیک شلیک کرد
  • جو بایدن می‌گوید از حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران حمایت نمی‌کند
  • نماینده اسرائیل در سازمان ملل: ایران منتظر «پاسخ شدید» باشد
  • مشاور امنیت ملی کاخ سفید: حمله موشکی ایران عواقبی وخیم خواهد داشت
  • یک مقام سیاسی اسرائیل از احتمال حمله به تأسیسات نفت و گار ایران سخن گفت
  • فرانسه و آلمان از شهروندان خود خواستند که ایران را ترک کنند
  • نخست وزیر اسرائیل می‌گوید: «جمهوری اسلامی مردم نجیب ایران را به پرتگاه نزدیک‌تر می‌کند»
  • حزب‌الله یک گروه شبه‌نظامی و در عین حال یک حزب سیاسی است که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد و از سوی ایالات متحده به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود

۰۰:۴۱ ۱۱.۷.۱۴۰۳

۰۰:۴۰ ۱۱.۷.۱۴۰۳

اتحادیه اروپا حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این اتحادیه «به شدیدترین وجه ممکن» حمله موشکی ایران به اسرائیل را محکوم می‌کند.

آقای بورل با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این چرخه خطرناک حمله و اقدام تلافی‌جویانه خطر این را دارد که شرایط از کنترل خارج شود و اکنون به «آتش‌بسی فوری در سراسر منطقه» نیاز است.

این مقام اروپایی در نهایت تاکید کرد که اتحادیه اروپا خود را کاملا متعهد به به همکاری برای ممانعت از وقوع جنگ منطقه‌ای می‌داند.

۰۰:۳۱ ۱۱.۷.۱۴۰۳

۰۰:۲۵ ۱۱.۷.۱۴۰۳

نتانیاهو: ایران اشتباه بزرگی مرتکب شد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، حمله موشکی ایران به این کشور را ناکام توصیف کرد و وعده تلافی داد.

آقای نتانیاهو در ابتدای یک نشست سیاسی – امنیتی گفت: «ایران امشب یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و تاوان آن را خواهد پرداخت. حکومت ایران عزم راسخ ما را در دفاع از خود درک نمی‌کند و قاطعیت ما را در انتقام از دشمنان‌مان نمی‌فهمد.» (یحیی) سنوار و (محمد) ضیف آن را نفهمیدند. (حسن) نصرالله و محسن (فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله) آن را نفهمیدند، و به نظر می‌رسد که در تهران نیز کسانی هستند که آن را نمی‌فهمند. آنها اما خواهند فهمید.»

وی افزود: «بر سر همان اصلی هستیم که تعیین کرده‌ایم، یعنی اگر کسی به ما حمله کند، ما به او حمله خواهیم کرد. این اصل در هر جایی که ما در آن با محور شر مبارزه می‌کنیم، مصداق دارد. در مورد کرانه باختری صادق است، در مورد غزه مصداق دارد، لبنان، یمن، سوریه، و همین اصل در مورد ایران نیز برقرار است.»

نخست وزیر اسرائیل در نهایت گفت: «امروز بیشتر از هر زمان دیگر، نیروهای نور در جهان باید متحد شوند و با یکدیگر علیه حکومت تاریک آیت‌الله‌ها که منشاء ترور و شرارت در منطقه هستند، اقدام کنند. نیروهای نور باید در کنار اسرائیل بایستند. انتخاب هیچ‌گاه به حد امروز روشن نبوده است؛ انتخاب میان خودکامگی و آزادی، میان برکت یا لعن.»

در واکنشی جداگانه نیز سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد گفت که ایران به زودی نتیجه اقدامات خود را خواهد داد و واکنش اسرائیل به ان دردناک خواهد بود.

۰۰:۱۶ ۱۱.۷.۱۴۰۳

شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه می‌دهد

سوئیس به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل اعلام کرد که این شورا روز چهارشنبه ۱۱ مهر برای بررسی تحولات اخیر خاورمیانه تشکیل جلسه خواهد داد.

۰۰:۰۹ ۱۱.۷.۱۴۰۳

بلینکن حمله ایران به اسرائیل را «کاملا غیرقابل قبول» خواند

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، حمله موشکی ایران به اسرائیل را اقدامی «کاملا غیرقابل قبول» خواند و تاکید کرد که «تمام جهانیان باید آن را محکوم کنند».

آقای بلینکن گفت که ایران در این حمله «حدود ۲۰۰ موشک بالستیک» به اسرائیل شلیک کرد.

وی افزود: اسرائیل «به طور موثری این حمله را دفع کرد».

اظهارات آنتونی بلینکن در وزارت خارجه ایالات متحده و پیش از دیدار با همتای هندی وی بیان شدها ست.

۲۳:۲۵ ۱۰.۷.۱۴۰۳

پنتاگون: ایران دو برابر حمله فروردین موشک بالستیک به سمت اسرائیل شلیک کرد

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید ایران در حمله سه‌شنبه حدود دو برابر تعداد موشک‌های بالستیکی که در حمله اواخر فروردین به سمت اسرائیل شلیک کرد، استفاده کرده است.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، این مطلب را ساعتی بعد از حمله به خبرنگاران گفت.

ایران در حمله روز ۲۶ فروردین، علاوه بر موشک‌های بالستیک از پهپادها و موشک‌های کروز نیز بهره برده بود.

آقای رایدر همچنین خبر داد دو ناوشکن آمریکایی بیش از ده موشک دفاعی برای رهگیری و منهدم کردن موشک‌های پرتاب‌شده از سمت ایران به کار برده است.

او گفت سایر نیروها و امکانات آمریکا در مقابله با این حمله موشکی ایران وارد عمل نشده است.

۲۳:۱۰ ۱۰.۷.۱۴۰۳

کشورهای غربی حمله ایران به اسرائیل را محکوم کردند

در ادامه واکنش‌ها به حمله ایران با موشک‌های بالستیک به اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا این حمله را «غیر قابل قبول» خواند و گفت همه جهان باید این اقدام را محکوم کند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، هم به شکل جداگانه این حمله را محکوم کرد و از ایران خواست از حملات بیشتر توسط خودش یا گروه‌های نیابتی‌اش خودداری کند.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، نیز گفته است حمله موشکی ایران به اسرائیل را «به شدیدترین وجه ممکن» محکوم می‌کند.

او در ادامه تصریح کرد ایران با حملات خود منطقه را بیشتر به ورطه نابودی می‌کشاند.

میشل بارنیه، نخست‌وزیر فرانسه، با محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل گفته است این کشور نگران افزایش تنش‌ها در خاورمیانه در پی حمله موشکی ایران است.

کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا نیز اقدام موشکی ایران علیه اسرائیل را «به شدیدترین وجه» محکوم کرده و بر «تعهد بی‌خدشه» بریتانیا از اسرائیل تاکید کرده است.

همچنین پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، حمله ایران به اسرائیل را محکوم و خواستار پایان دادن به «مارپیچ خشونت» در خاورمیانه شد.

خوزه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه این کشور، نیز گفته است دولت مادرید با همه بازیگران منطقه، بخصوص اسرائیل، برای تشویق آنها به خویشتن‌داری و احتراز از تشدید تنش‌ها تماس‌ها را آغاز کرده است.

۲۲:۵۳ ۱۰.۷.۱۴۰۳

پزشکیان خطاب به نتانیاهو: با ایران وارد درگیری نشوید

مسعود پزشکیان با انتشار پستی در شبکه ایکس حمله موشکی ایران به اسرائیل در شامگاه سه شنبه دهم مهر را «اقدام در دفاع از منافع و اتباع ایرانی» خواند.

رئیس‌جمهور ایران هدف از این حمله را «صلح و امنیت برای ایران و منطقه» توصیف کرد.

او خطاب به نخست‌وزیر اسرائیل نوشت: «ایران جنگ‌طلب نیست اما در برابر هر تهدیدی قاطعانه می‌ایستد. این تنها گوشه‌ای از توان ماست. با ایران وارد درگیری نشوید.»

۲۲:۴۰ ۱۰.۷.۱۴۰۳

بیشتر

XS
SM
MD
LG