لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۰

دادستان کل اسرائیل در سه پرونده علیه نتانیاهو کیفرخواست صادر می‌کند


پیش‌تر پلیس اسرائیل بر اساس نظر کارشناسی بازپرسان خود به دادستان توصیه کرده بود که نتانیاهو در هرسه پرونده به پای میز محاکمه آورده شود. (عکس از آرشیو)
پیش‌تر پلیس اسرائیل بر اساس نظر کارشناسی بازپرسان خود به دادستان توصیه کرده بود که نتانیاهو در هرسه پرونده به پای میز محاکمه آورده شود. (عکس از آرشیو)

در روزی که برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، مهم‌ترین مقطع سرنوشت سیاسی و شخصی او در بیش از ۴۵ سال حضورش در پهنه سیاست این کشور توصیف شده، آویخای مِندِلبلیت، دادستان کل اسرائیل، پنجشنبه نهم اسفند اعلام کرد که علیه رهبر دولت اسرائیل در سه پرونده تحقیقاتی کیفرخواست به دادگاه ارائه می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیل، دادستانی در هر سه پرونده‌ای که پلیس این کشور در دو سال گذشته از نتانیاهو بیش از ده بار بازجویی کرده بود، کیفرخواست صادر می‌کند.

پیش‌تر پلیس اسرائیل بر اساس نظر کارشناسی بازپرسان خود به دادستان توصیه کرده بود که نتانیاهو در هرسه پرونده به پای میز محاکمه آورده شود اما کشمکش‌های طولانی سیاسی و قضایی تا حال مانع از ارائه نظر نهایی دادستان شده بود.

نظر قطعی دادستان در قیاس با توصیه پلیس کمتر سخت‌گیرانه است و او را تنها در یک پرونده به اتهام وخیم رشوه متهم کرده و در دو پرونده دیگر، اتهام او تبانی و خیانت در امانت توصیف شد.

آقای مندلبلیت، کسی که از سوی خود نتانیاهو به مقام دادستانی کل و مشاور ارشد حقوقی دولت منصوب شده بود، نتانیاهو را در پرونده موسوم به «۴۰۰۰» به دریافت رشوه و «تضاد منافع» متهم کرد.

نخست وزیر اسرائیل در پرونده‌ موسوم به «۱۰۰۰» به فریبکاری و خیانت در امانت متهم شد؛ این پرونده دریافت هدایای غیرقانونی از میلیاردرهای خارجی دوست برای خود و همسرش بوده است.

دادستان پرونده «۲۰۰۰» را «خیانت در امانت» بر اساس تبانی نتانیاهو با مِنی موزِس، مالک یدیعوت آخرونوت برای کمک به رونق این روزنامه در اِزای پوشش خبری مثبت و فشار بر روزنامه رقیب، اسرائیل هیوم توصیف کرد؛ این درحالی است که اسرائیل هیوم به مالکیت شلدون ادلسون، کلان میلیاردر آمریکایی یهودی دوست نتانیاهو، در واقع بلندگوی نتانیاهو و حامی اول او در رسانه‌های این کشور بوده است.

در پرونده «۴۰۰۰»، دادستان کل تعیین کرده که نتانیاهو کمپانی مخابراتی دولتی و قدیمی بِزِک را که دهها سال تنها شرکت مخابراتی اسرائیل بود، به شائول آلوویچ، مالک پایگاه خبری والانیوز فروخت و با دادن تسهیلات به آلوویچ، وبسایت خبری والانیوز اخبار مثبتی از نتانیاهو ارائه می‌کرد.

بدین ترتیب، وخیم‌ترین اتهام، در خصوص دریافت رشوه در ارتباطبا پرونده بزک- والانیوز مطرح شده است.

شائول آلوویچ از دو سال پیش مورد اتهام قرار گرفته و بازداشت شده است.

دادستان اما نظر داده که منی مازوس، میلیاردر و مالک یدیعوت آخرونوت، که دهها سال مهم‌ترین روزنامه مردمی این کشور بود، نیز محاکمه شود.

دادستان در پرونده «۴۰۰۰» فعلا نامی از سارا نتانیاهو، همسر نخست وزیر نبرده، در حالی که از او نیز دراین پرونده بارها بازپرسی شد.

بنیامین نتانیاهو با آگاهی ازنظر دادستانی تاکید کرده که ارائه کیفرخواست، تسلیم شدن دادستان کل به فشارهای سیاسی رقیبان و «تلاش برای سو قصد سیاسی» علیه او بوده اما اتهامات در دادگاه رد و «بی گناهی‌اش» ثابت خواهد شد.

وی از دو سال قبل بارها تاکید کرده که «خطایی نکرده» و به حامیانش می‌گفت، از بازپرسی‌ها چیزی بیرون نخواهد آمد «چون از اساس چیزی در کار نبوده است».

رسانه‌های متعدد اسرائیل نشست اعلام نظر دادستان کل را نظر به اهمیت آن در کاریر شخصی و سیاسی نتانیاهو و عرصه سیاست اسرائیل زنده پخش می‌کردند. این رخداد نظر به عواقب احتمالی آن برای رهبری این کشور، یکی از مهم‌ترین وقایع یک دهه اخیر اسرائیل محسوب می‌شود.

سه شبکه اصلی تلویزیونی این کشور از یک شب پیش، احتمال قوی داده بودند که نظر نهایی دادستان، ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو باشد.

اهمیت این رخداد در این است که نتانیاهو دو ماه پیش پرونده عمر چهارمین دولت خود را حدود یکسال زودتر از موعد قانونی‌اش بست و انتخابات زودهنگام را برای 9 آوریل، 20 فروردین اعلام کرد.

این اولین بار در ۷۰ سال تاسیس اسرائیل است که یک نخست وزیر در حالی که در این مقام است، رسما مورد اتهام قرار می‌گیرد.

تحقیقات دو دهه پیش پلیس از آریئل شارون، نخست وزیر اسبق، هرگز به مرحله ارائه کیفرخواست نرسید.

اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین نیز بعد از پایان صدارتش به اتهام فساد به ۱۹ ماه محکوم و زندانی شد.

موشه کاتساو، رییس جمهوری اسبق، محاکمه، محکوم و زندانی شده اما رییس جمهوری یک مقام تشریفاتی است.

بنیامین نتانیاهو که ظهر چهارشنبه با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در خصوص «مقابله با تلاش‌های ایران برای تثبیت حضور در سوریه» گفت و گو کرد، بدلیل اهمیت اعلام نظر دادستان کل در خصوص پرونده‌های تحقیقاتی‌اش، ناچار شد دیدار از روسیه را کوتاه کند و بلافاصله به اورشلیم بازگردد.

حزب لیکود که بنیامین نتانیاهو از سال ۱۹۹۲ تا حال با یک وقفه کوتاه، رهبر آن بوده، در آخرین ساعات پیش از اعلام نظر دادستانی، با ارائه درخواست اضطراری به دیوان عالی، خواهان صدور حکم قضات ارشد دیوان برای جلوگیری از قصد دادستان تا پیش از انتخابات شد اما این درخواست رد شد.

نتانیاهو،۶۹ ساله، چهارمین دوره نخست وزیری خود را پشت سر گذاشته که سه دوره آن، از سال ۲۰۰۹ تا حال، پی در پی بوده است.

او در مقام رهبری لیکود همچنان نامزد احراز پست نخست وزیری در انتخابات یک ماه و نیم دیگر اسرائیل است.

احتمال کنار رفتن نتانیاهو از کارزار انتخابات در حالی که از امروز رسما یک متهم است، بعید است؛ در اسرائیل قانونی که یک نخست وزیر متهم را وادار به کناره‌گیری کند وجود ندارد زیرا چنین وضعی در گذشته سابقه نداشت.

با وجود سخت‌ترین روز زندگی سیاسی نتانیاهو، رسانه‌های اسرائیل همچنان احتمال می‌دهند که حزب او در انتخابات کرسی‌های بیشتری بدست آورد و بعید نیست که بیش از گذشته تقویت شود اما رقیبانش نظر به تنگنای ایجاد شده برای نتانیاهو، امیدوارند این امر به پایین کشیدن وی از مسند قدرت منجر شود.

ائتلاف سیاسی تازه تشکیل شده به نام آبی- سفید به رهبری بنی گانتز و یائیر لاپید، در پی اعلام نظر دادستانی، نسبت به پیروزی این حزب در انتخابات شش هفته دیگر ابراز اطمینان بیشتری کرد. اما حزب لیکود آن را خوش باوری زودهنگام نامید.

هر چند اسرائیل محاکمه مقامات خود را نشانی از دموکراسی و مساوی بودن همه شهروندان در برابر قانون می‌داند، اما نظر به محاکمه اهود اولمرت و موشه کاتساو، در برابر مقامات، سخت گیری بیشتری نشان می‌دهد زیرا رفتار آنها را خیانت به اعتماد به کسانی که الگو بوده‌اند، وخیم‌تر از شهروندان عادی می‌داند.

در ارتباط با سخت گیری بیشتر علیه نتانیاهو، قوه قضاییه در روزهای گذشته او را مجبور کرد که مبلغ ۳۰۰ هزار دلار را که پسرخاله‌اش برای کمک به پرداخت دستمزد وکلای نتانیاهو به او داده بود، پس بدهد و وی را که حدود ۱۵ میلیون دلار ثروت شخصی دارد، مجبور کرد که تنها از پول خودش در تیم وکلا استفاده کند.

در این میان، دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، که پنجشنبه نهم اسفند در پایان مذاکرات با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، در هانوی، پایتخت ویتنام، در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، در کنار اشاره به دردسرهای داخلی خود در پی شهادت یک روز پیش مایکل کوهن، وکیل قبلی‌اش، به گرفتار شدن نخست وزیر اسرائیل در مسائل قانونی و قضایی اسرائیل نیز واکنش نشان داد.

آقای ترامپ گفت، به جزییات دردسرهای بنیامین نتانیاهو آگاهی ندارد اما می‌داند که او «نخست وزیری فوق‌العاده، سرسخت، باهوش و قوی است، که کار خود را به خوبی انجام داده هر چند که آمریکا نیز سالانه شش میلیارد دلار کمک به دولت اسرائیل می‌دهد اما اسرائیل در اداره امورش لیاقت زیادی نشان می‌دهد».

XS
SM
MD
LG