لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

سفر نتانیاهو به «چهار کشور عربی بدون رابطه دیپلماتیک» در یک سال گذشته


به گفته نتانیاهو، «جبهه مهمی در مبارزه با تهران در حال شکل‌گیری است».
به گفته نتانیاهو، «جبهه مهمی در مبارزه با تهران در حال شکل‌گیری است».

نخست وزیر اسرائیل روز جمعه فاش کرد که در یک سال اخیر به چهار کشور عربی سفر کرده است که با اسرائیل مناسبات دیپلماتیک ندارند.

او همچنین چنین نظر داد که از نزدیکی اسرائیل و کشورهای عربی «جبهه مهمی در مبارزه با تهران در حال شکل‌گیری است».

به گزارش شبکه خبری «خاداشوت» و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، بنیامین نتانیاهو این خبر را جمعه شب، ۲۶ بهمن، برای آن دسته از خبرنگاران اسرائیلی فاش کرد که او را در سفر به ورشو برای شرکت در اجلاس آینده خاورمیانه همراهی می‌کردند.

از این میان تنها سفر پنج ماه پیش آقای نتانیاهو به مسقط به دعوت سلطان قابوس، حاکم عمان، آشکارا انجام شده بود.

نخست وزیر اسرائیل نام سه کشور عربی دیگر را که در یک سال اخیر به آن سفر کرده، فاش نکرد، اما افزود: «این رویا را دارم که دوباره با رسانه‌های اسرائیل به امیرنشین‌های خلیج فارس بروم.»

اسرائیل با مصر از ۴۰ سال پیش و با اردن از ۲۵ سال پیش مناسبات کامل سیاسی دارد؛ اشاره نتانیاهو به سفر او به کشورهایی غیر از مصر و اردن است.

آقای نتانیاهو یک روز پس از پایان اجلاس ورشو با میزبانی آمریکا و با شرکت ۶۰ کشور، در جمع‌بندی از این نشست گفت، این یک موفقیت در «شکستن تابوی مناسبات میان اسرائیل و اعراب بود... نشستن و مذاکره با هم در یک اتاق اهمیت دارد. کشورهای عرب می‌دانند دارند چکار می‌کنند».

وی افزود، کشورهای عرب خواهان ادامه تماس‌ها هستند و «پیشنهادهای معینی نیز مطرح شد، که اکنون جای افشای آن نیست».

نتانیاهو تایید کرد که دولت‌های عرب «(به خاطر نزدیکی به اسرائیل، از سوی مردم خود) مورد انتقاد هستند» اما به گفته او، «در برابر این انتقادها می‌ایستند و می‌کوشند افکار مردم‌شان را آماده کنند، (زیرا) به قدرت تهدید ایرانی آگاهی دارند و اقدام می‌کنند، تا توان هسته‌ای و موشکی ایران را بگیرند».

به گفته نخست وزیر اسرائیل، «جبهه مهمی در مبارزه با تهران در حال شکل‌گیری است؛ نمایندگان کشورهای عربی با قاطعیت و با بی‌پروایی علیه ایران (در کنفرانس ورشو) سخن گفتند».

وی افزود، برای کشورهای عرب، قضیه فلسطین دیگر «در درجه دوم یا سوم اهمیت است؛ آنها می‌دانند که آینده‌شان با یک ایرانِ اتمی بسیار سخت‌تر است و برای همین، می‌خواهند هم اکنون اقدام شود».

بنیامین نتانیاهو در مورد اقدام مورد نظر کشورهای عرب در ارتباط با ایران توضیح بیشتری نداد، اما چهارشنبه به خبرنگاران اسرائیلی گفته بود که مذاکرات ورشو حول «پیشبرد منافع مشترک با کشورهای پیشگام عربی برای جنگ با ایران» است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به سخنان «جنگ با ایران» از سوی نخست وزیر اسرائیل گفته بود: «ما از توهمات او باخبر بودیم و حالا همگان از آن آگاه شده‌اند.»

اما نتانیاهو جمعه شب افزود، کشورهای عرب در کنفرانس ورشو «با بیشترین شهامتی که می‌شد تصور کرد، از حق اسرائیل در دفاع از خود سخن گفتند».

اشاره او از جمله به سخنان عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات بود که در یکی از پانل‌های کنفرانس ورشو پشت درهای بسته، حملات هوایی اسرائیل به «اهداف ایرانی و هم‌پیمانان ایران در سوریه» را حق دفاع اسرائیل از خود نامید.

دفتر نخست وزیری اسرائیل پنج‌شنبه شب ویدئویی ۲۵ دقیقه‌ای از سخنان وزیران خارجه بحرین و امارات و وزیر مشاور امور خارجی سعودی را در پانل یاد شده در کنفرانس ورشو، در حالی که بنیامین نتانیاهو در میان مقامات کشورهای مخاطب در این پانل بود، در کانال رسمی وی در یوتیوب قرار داد اما بعد از زمانی کوتاه این ویدئو را پاک کرد.

سخنان هر سه مقام ارشد از امیرنشین‌ها شباهتی تام به مواضع دولت اسرائیل علیه سیاست‌ها و عملکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران داشت؛ وزیر خارجه امارات در این پانل در خصوص حملات اسرائیل به سوریه گفت: وقتی کشوری شما را به چالش می‌کشد، حق طبیعی شما است که از خود دفاع کنید.

بنیامین نتانیاهو برای دومین بار در این هفته تایید کرد که حمله یک‌شنبه شب گذشته به قنیطره در سوریه کار اسرائیل بود، اما در توضیحی دقیق‌تر گفت که «مواضع حزب‌الله و ایران درست در لب مرز» هدف حمله قرار گرفت.

ایران یا سوریه به گزارش ادعایی معارضین سوری در مورد کشته شدن دو افسر سپاه پاسداران و زخمی شدن شش تن دیگر از آنها در حمله یک‌شنبه شب اسرائیل واکنش نشان ندادند.

منابع: خاداشوت، شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG