لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۲

کناره‌گیری وزرای دولت نتانیاهو؛ ادعای اسرائیل درباره نجات سه گروگان از خانه روزنامه‌نگار فلسطینی


مردی در حال عبور از مقابل تصاویر گروگان‌های اسرائیلی در تل‌آویو، که توسط گروه افراطی حماس ربوده و به غزه منتقل شدند
مردی در حال عبور از مقابل تصاویر گروگان‌های اسرائیلی در تل‌آویو، که توسط گروه افراطی حماس ربوده و به غزه منتقل شدند

همزمان با دهمین سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل و هشتمین دیدار او از خاورمیانه در بیش از هشت ماه گذشته، کناره‌گیری وزیران ارشد میانه‌رو از ائتلاف دولت اسرائیل ادامه دارد و فرمانده ارتش این کشور در جنوب نیز از مقام خود کناره‌گیری کرد.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد سه گروگان مرد که کوماندوهای این کشور آن‌ها را روز شنبه همراه با یک گروگان زن از اردوگاه نصیرات در باریکه غزه نجات دادند، از سوی حماس در خانه عبدالله الجمال، روزنامه‌نگار فلسطینی پنهان شده بودند. الجزیره همکاری این روزنامه‌نگار با این شبکه را رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در حالی روز دوشنبه ۲۱ خرداد به اسرائیل و منطقه بازمی‌گردد که مصر و قطر هنوز خبری از دریافت پاسخ قطعی گروه افراطی حماس در خصوص پیشنهاد آتش‌بس منتشر نکرده‌اند.

حماس از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا سازمانی تروریستی شناخته می‌شود.

جو بایدن ۱۰ روز پیش طرح سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها را در کاخ سفید اعلام کرد و پس از آن نیز در سفر اروپایی خود ضمن درخواست مشترک با سران شماری از کشورهای متحد، از حماس خواست این طرح را بپذیرد تا به «رنج هر دو طرف» پایان داده شود.

آنتونی بلینکن همچنین در شرایطی به منطقه آمده که عملیات کوماندویی روز شنبه اسرائیل برای نجات چهار گروگان اسرائیلی در غزه به مرگ شمار زیادی از غیرنظامیان در اردوگاه نصیرات منجر شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای بلینکن روز دوشنبه غیر از دیدار با نخست‌وزیر و وزیران دفاع و خارجه اسرائیل با یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون این کشور نیز دیدار می‌کند.

حضور این بار آقای بلینکن در اورشلیم با تلاطم سیاسی در ائتلاف حاکم اسرائیل همزمان شده است.

کناره‌گیری دو وزیر دیگر اسرائیلی و یک فرمانده ارتش

پس از اقدام بنی گانتس، رهبر حزب اتحاد میهنی، در شامگاه یکشنبه مبنی بر کناره‌گیری از ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو، گادی آیزنکوت و هیلی تروپر، دو وزیر دیگر این حزب میانه‌رو نیز شامگاه یکشنبه نامه کناره‌گیری از دولت را برای نخست‌وزیر ارسال کردند.

ژنرال ذخیره آیزنکوت، که پیشتر نیز رئیس ستاد ارتش بوده، در نامه کناره‌گیری‌اش نوشت: «ورود ما به دولت به کسب دستاوردهای زیادی کمک کرد اما متاسفانه در دوره اخیر شاهد هستیم که تصمیمات دولت و شخص شما از روی منافع ملی کشور نیست و ملاحظات سیاسی تصمیم‌گیری‌ها را تحت تأثیر قرار داده است».

بنی گانتس در سخنرانی عمومی خود ضمن اعلام ترک دولت ائتلافی، از بنیامین نتانیاهو خواست تاریخی را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی تعیین کند.

بنی گانتس همچنین از یوآو گالانت، وزیر دفاع که عضو حزب حاکم لیکود است، خواست «کار درست» را انجام دهد. درخواست تلویحی او کناره‌گیری آقای گالانت از دولت بنیامین نتانیاهو بود.

آقای گانتس از خانواده‌های اسرائیلی که حماس آن‌ها را ربوده و حزب او در دوران ائتلاف با دولت نتوانست همه آن‌ها را به اسرائیل برگرداند، «پوزش خواست».

او گفت: «ما در این هدف ناکام بودیم. مسئولیت این ناکامی بر عهده من نیز هست».

تصاویر چهار گروگان اسرائیلی که ارتش این کشور روز شنبه آن‌ها را آزاد کرد
تصاویر چهار گروگان اسرائیلی که ارتش این کشور روز شنبه آن‌ها را آزاد کرد

سرهنگ آوی روزنفلد، فرمانده لشگر غزه در ارتش اسرائیل، نیز یکشنبه‌شب در نامه کناره‌گیری خود نوشت من مسئول شکست در دفاع از کشور در حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بودم و مأموریت زندگی‌ام که دفاع از جان مردم و خاک کشور بود، ناکام ماند».
این نظامی ارشد اسرائیل در نامه خود افزود «همه باید مسئولیت خود را بپذیرند».

از سوی دیگر، وزیران دست‌راستی متحد دولت بنیامین نتانیاهو که پس از خروج بنی گانتس و یارانش از ائتلاف کابنیه قوی‌تر شده‌اند، دوباره تهدید کردند که در صورت اجرای طرح آتش‌بس، دولت ائتلافی را ساقط خواهند کرد.

ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی و رهبر جنبش راستگرای «اقتدار یهودی»، یکشنبه‌شب از بنیامین نتانیاهو خواست او را به عضویت کابینه جنگ منصوب کند.

بنیامین نتانیاهو به این درخواست آقای بن‌گویر پاسخ نداده است.

سفر بلینکن به منطقه

مقامات آمریکایی به آسوشیتدپرس گفتند تحولات سیاسی داخلی دولت اسرائیل لزوما بر مأموریت دیپلماتیک آنتونی بلینکن تأثیری ندارد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت آقای بلینکن ازاین سفر برای بحث در زمینه نفع آتش‌بس برای اسرائیل و فلسطینیان استفاده خواهد کرد.

آقای میلر افزود چنین توافقی نه تنها بحران انسانی در غزه را کاهش می‌دهد بلکه زمینه را برای کاهش تنش در امتداد مرز اسرائیل و لبنان فراهم می‌کند و شرایطی را برای یک ادغام گسترده در منطقه فراهم می‌کند که اسرائیل با همسایگان عرب خود رابطه داشته و امنیت خود را در درازمدت تضمین کند.

وزیر خارجه آمریکا با سفر به قاهره و دوحه، با سران مصر و قطر نیز که کشورشان دو میانجی اصلی در مذاکرات غیر مستقیم اسرائیل و حماس است، در خصوص طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس رایزنی خواهد کرد.

آقای بلینکن در اردن نیز در یک کنفرانس بین‌المللی اضطراری برای بهبود راه‌های کمک‌رسانی به غزه نیز شرکت خواهد کرد.

همزمان با حضور وزیر خارجه آمریکا در منطقه، قرار است شورای امنیت نیز دوشنبه پیشنهادی را به رأی‌گیری بگذارد که دولت واشینگتن برای حمایت از طرح «آتش‌بس فوری با آزادی گروگان‌ها» به این شورا ارائه کرد.

به گزارش وال استریت جورنال، یحیی سنوار، رهبر حماس که در تونل‌های غزه پنهان شده، گفته است طرحی که گروه او را وادار به خلع سلاح یا دور شدن از حاکمیت غزه کند، امضا نخواهد کرد.

حماس از سوی آمریکا، اروپا، کانادا و بریتانیا گروهی با ماهیت تروریستی شناخته شده که حمله آن به اسرائیل در روز ۱۵ مهر پارسال جنگ ارتش اسرائیل در غزه را کلید زد. این جنگ با تلفات و مجروحان زیاد و ویرانی گسترده آن وارد نهمین ماه خود شده است.

حمله پهپادی حزب‌الله به دورترین مسافت در خاک اسرائیل

ارتش اسرائیل بامداد دوشنبه اعلام کرد هواپیماهایش به باندی از «عوامل حزب‌الله در بندر صور» در لبنان حمله کردند که عامل شلیک موشک‌های ضد هوایی به سوی جت‌های اسرائیلی در منطقه بودند.

ارتش افزود شلیک موشک‌ها خطری برای جنگنده‌ها ایجاد نکرده بود.

بیانیه ارتش همچنین حاکی است جنگنده‌ها بامداد دوشنبه به اهداف حزب‌الله در مناطق عیترون، مرکابا، التیری و حولا حمله کردند.

حزب‌الله ساعاتی پیش از آن به سوی بندر عکا و شهر کریات بیالیک پهپاد انتحاری فرستاده بود که یک زن را هنگام دویدن به سوی پناهگاه زخمی کرده بود.

به گفته رادیوی ارتش اسرائیل، این دورترین مسافت از مرز شمال اسرائیل است که حزب‌الله از آغاز جنگ به سوی آن پهپاد گسیل کرده است.

ادعا درباره حضور سه گروگان اسرائیلی در خانه روزنامه‌نگار فلسطینی

نحوه عملیات کوماندویی اسرائیل دو روز پس از رهایی چهار گروگان از میان شهروندان اسرائیلی که اعضای حماس آن‌ها را در حمله غافلگیرانه خود به اسرائیل ربودند و همچنین اظهاراتی که چهار گروگان نجات یافته پس از آزادی بیان کرده‌اند، رسانه‌های اسرائیل را به خود مشغول کرده است.

ارتش اسرائیل یکشنبه شب اعلام کرد حماس سه مرد گروگان، آلموگ مئیر جان، آندره کوزولوف و شلومی زیو، را در خانه عبدالله الجمال، یک روزنامه‌نگار فلسطینی در اردوگاه نصیرات پنهان کرده بود.

با این حال ارتش اسرائیل سندی درباره این ادعا منتشر نکرده است.

ارتش اسرائیل افزود عبدالله الجمال از جمله برای سایت «فلسطین کرونیکل» هم کار می‌کرد. اما شبکه الجزیره گزارش‌ رسانه‌های اسرائیل در خصوص همکاری با عبدالله الجمال را رد و اعلام کرد «ما او را نمی‌شناسیم».

ادعای ارتش اسرائیل یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که دولت این کشور فعالیت شبکه الجزیره را ممنوع و دفتر آن را تعطیل کرد.

رسانه‌های اسرائیل نوشتند عبدالله الجمال در گزارش‌های خود «رنج فلسطینیان» از جنگ غزه را از جمله به زبان انگلیسی بازتاب می‌داد.

عبدالله الجمال در عملیات اسرائیل کشته شد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس، رادیوی ارتش اسرائیل، شبکه کان، هاآرتص/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG