لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۳

اسرائیل: هکرهای جمهوری اسلامی ایران پشت حمله به دانشگاه حیفا بوده‌اند


یک محقق در حال چیدن روبات‌ها در آزمایشگاه دانشگاه تکنیون حیفا است
یک محقق در حال چیدن روبات‌ها در آزمایشگاه دانشگاه تکنیون حیفا است

سازمان ملی امنیت سایبری اسرائیل روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند هکرهای «وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» را مسئول حمله سایبری باج‌خواهی ماه فوریه به دانشگاه مهندسی حیفا دانست.

این گزارش می‌افزاید گروهی موسوم به «آب گل‌آلود» پشت حمله هکری ماه فوریه به دانشگاه مهندسی حیفا موسوم به «تکنیون» بوده‌ است.

پیشتر، آمریکا و بریتانیا نیز این گروه هکری را وابسته به جمهوری اسلامی معرفی کرده بودند؛ موضوعی که سازمان ملی امنیت سایبری اسرائیل نیز به آن اشاره کرده و مانند نهادهای امنیتی آمریکا و بریتانیا تصریح کرده است این گروه تاکنون مسئول حملات سایبری به نهادهای مختلفی از آسیا، آفریقا تا شمال آمریکا بوده است.

این گزارش اعلام کرده که گروه یاد شده «مرتبط با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی» با استفاده از باج‌افزارها و رمزگذاری اطلاعات و سیستم‌ها، درخواست باج از دانشگاه تکنیون کرده است.

یک گروه هکری در ماه فوریه با رمزگذاری اطلاعات و سیستم‌های دانشگاه مهندسی حیفا، درخواست ۸۰ بیت‌کوین، معادل تقریبا ۱.۸ میلیون دلار برای آزادسازی اطلاعات کرده و هشدار داده بود که در صورت عدم تکمین دانشگاه در پرداخت این مبلغ، رقم باج درخواستی را افزایش خواهد داد.

حدود ۱۰ روز بعد از این حمله باج‌افزاری، پایگاه خبری «وای‌نت» اسرائیل گزارش داد که هدف اصلی این حمله دریافت باج نبوده و در واقع اهداف سیاسی دارد.

یک منبع دانشگاه مهندسی حیفا به «تایمز اسرائیل» گفته است که انتخاب ما به عنوان هدف تصادفی نبوده است، در واقع تلاشی برای آسیب رساندن به یک نماد ملی بود.

سازمان ملی امنیت سایبری اسرائیل با اشاره به تلاش این نهاد برای پر کردن حفره‌های امنیت سایبری، از سازمان‌های این کشور نیز خواسته است تا سطح امنیتی خود را بالا ببرند.

این نهاد امنیتی سایبری همچنین هشدار داده است که در هفته‌های پیش‌رو و با آغاز ماه رمضان، انتظار می‌رود حملات سایبری به کشور افزایش یابد.

اسرائیل می‌گوید طی سال گذشته ۵۳ حمله سایبری به نهادهای علمی و دانشگاهی این کشور انجام شده که اکثر آن‌ها خنثی شده‌اند.

ایران و اسرائیل طی سال‌های گذشته به شدت درگیر عملیات سایبری علیه یکدیگر بوده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل ۲۳ اسفند پارسال اعلام کردند در «بزرگ‌ترین حمله سایبری که تا کنون علیه این کشور انجام شده»، وبسایت‌های وزارت‌خانه‌ها و نهادهای دولتی این کشور هک شدند.

اسرائیل همان زمان نیز جمهوری اسلامی را به هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی این کشور متهم کرد.

گروه‌های هکری «سایه سیاه» و «گربه‌های ملوس» از جمله مشهورترین گروه‌هایی بوده‌اند که در سال‌های اخیر در پروژه‌هایی مانند سرقت اطلاعات شخصی افراد در شرکت دارویی «ماچون مور» و سایت دوست‌یابی همجنس‌گرایان، حمله به شرکت اینترنتی اسرائیلی «سایبرسرو»، شرکت بزرگ بیمه اسرائیلی «شیربیت» و شرکت امور مالی کی‌ال‌اس دست داشته‌اند.

حمله بزرگ به سامانه سوخت در ایران که موجب اختلال در ۴۳۰۰ سامانه سوخت ایران و حمله سایبری به سامانه‌های شرکت راه‌آهن در تیرماه ۱۴۰۰ نیز از جمله مواردی بوده که به اسرائیل نسبت داده شده‌اند.

با استفاده از گزارش تایمز اسرائیل، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG