لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۲

تانک‌های اسرائیلی به مناطق بیشتری از رفح وارد شدند


تصویر مربوط به ورود تانک‌های اسرائیلی به گذرگاه رفح، در مرز مشترک غزه و مصر است
تصویر مربوط به ورود تانک‌های اسرائیلی به گذرگاه رفح، در مرز مشترک غزه و مصر است

همزمان با فرارسیدن روزی که در اسرائیل به عنوان سالروز «استقلال» و در میان فلسطینی‌ها به عنوان روز «نکبه» از آن یاد می‌شود، گزارش‌ها حاکی از ورود تانک‌های اسرائیلی به به مناطق تازه‌ای از شهر رفح است.

خبرگزاری رویترز بامداد سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت به نقل از منابع فلسطینی از ورود تانک‌های ارتش اسرائیل به محله‌هایی مانند جنینه و برزیل در بخش شرقی رفح خبر داد.

ارتش اسرائیل از هفته گذشته بر گذرگاه رفح در مرز این شهر جنوبی غزه با مصر مسلط شد و در یک هفته اخیر به مردم در بخش شرقی رفح هشدار پیاپی برای ترک محل زندگی خود داده بود.

وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه سه‌شنبه اعلام کرد شمار کلی تلفات جنگ تا بامداد این روز به ۳۵ هزار و ۱۷۳ تن رسیده بود.

فلسطینیان از آغاز جنگ غزه، جابه‌جایی گسترده خود را تکرار گریز اجدادشان در سالی که «نکبه» یا فاجعه به زبان عربی می‌نامند، عنوان کرده‌اند.

اسرائیل و فلسطینیان هر دو در ماه مه، آیین‌های ویژه این ماه را بر برگزار می‌کنند.

فلسطینیان کرانه باختری برای روز سه‌شنبه در سالروز «نکبه» با عنوان «استقلال آن‌ها فاجعه ماست»، از منطقه شفرعام در حومه اورشلیم/ بیت‌المقدس راهپیمایی سنتی عوده (بازگشت) را تدارک دیده‌اند تا با بیش از یک میلیون تن از فلسطینیان جابه‌جا شده غزه در نتیجه جنگ جاری نیز ابراز همبستگی کنند.

مقبوله نصار، یک عضو سازمان غیردولتی حمایت از مردم فلسطین گفت بدون شک راهپیمایی امسال با همه آیین‌های سال‌های گذشته «متفاوت است». به گفته او، امسال کسانی در غزه آواره شدند که بازماندگان دو نسل آوارگی در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ بودند.

از بهار ۷۶ سال پیش که بنیانگذاران اسرائیل، «استقلال» آن را همزمان با پایان قیمومیت بریتانیا بر این سرزمین اعلام کردند، تا چند سال بعد از آن حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی محل زندگی خود را ترک کردند.

چند نسل از فلسطینیان آن دوره کلید خانه‌ اجدادی خود را به امید بازگشت به آن حفظ کرده‌اند.

اسرائیل روایت آوارگی اجباری فلسطینیان در اوان «استقلال» خود را رد کرده و تأکید دارد که آن‌ها «فریب» رهبران وقت کشورهای عربی را خوردند که معتقد بودند کشور نوپای اسرائیل را به سرعت نابود کرده و یهودیان باقی مانده در آن را به دریا خواهند ریخت.

با گذشت هفت ماه از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل که منجر به جنگ غزه شد، آیین‌های هفتاد و ششمین سالروز «استقلال» در این کشور از شامگاه دوشنبه، ۲۴ اردیبهشت آغاز شده است.

دولت اسرائیل اعلام کرده امسال آیین‌ «استقلال» را مناسبتی برای جشن و پایکوبی نمی‌داند بلکه مراسم ملی را صرفاً یادآوری می‌کند.

آیین‌های سالروز «استقلال» در پایان یک شبانه‌روز مراسم یادبود سربازان و نیروهای امنیتی کشته شده در راه دفاع از مردم این کشور آغاز شد.

به گزارش وزارت دفاع اسرائیل، در فاصله آیین «استقلال» سال گذشته تا امسال، ۷۶۰ سرباز و نیروی امنیتی اسرائیلی کشته شدند، که تقریباً تمامی آن‌ها آمار تلفات نظامیان پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر سال گذشته است.

۲۷۳ تن از ۷۶۰ نیروی نظامی و امنیتی کشته شده، در جریان جنگ غزه جان خود را از دست دادند. حدود ۱۵ نفر آن‌ها سربازانی بودند که در مرز شمالی در حملات حزب‌الله کشته شدند.

گزارش رسمی دیگر دولت اسرائیل به این مناسبت حاکی است در یک سال گذشته ۸۳۴ شهروند غیرنظامی اسرائیلی کشته شدند که ۱۲ نفر آن‌ها قربانیان عملیات مسلحانه گروه‌های فلسطینی در کرانه باختری، اورشلیم و سایر نقاط اسرائیل تا پیش از ۱۵ مهر پارسال بودند و ۸۲۲ تن شهروندانی هستند که در جریان حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل کشته شدند. ۴۰ تن از این قربانیان کودکان بودند.

حمله غافلگیرانه حماس، گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا نیز تروریستی شناخته شده، بر اسرائیل، فلسطینیان، کشورهای همجوار و منطقه تأثیرات عمیقی گذاشته و روابط خارجی اسرائیل را نیز از جمله با بزرگ‌ترین متحد راهبردی خود با چالش روبه‌رو کرده است.

نخست‌وزیر اسرائیل دوشنبه در آیین گرامیداشت کشته‌شدگان در تپه هرتصل در اورشلیم گفت «جنگ استقلال ما هنوز به پایان نرسیده» است.

دولت اسرائیل شماری از گروه‌ها و افرادی را که در جریان حمله حماس به این کشورو در جریان جنگ فداکاری کرده‌اند، برای روشن کردن مشعل‌های ۱۲ گانه «استقلال» انتخاب کرده بود. مشعل‌های ۱۲ گانه یادی از ۱۲ سبط و قوم بنی‌اسرائیل است.

گروه مدیران صنایع دفاعی و هوایی اسرائیل که سامانه‌های ساخت آن‌ها حمله نظامی بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل در شب ۲۵ فروردین امسال را خنثی کرد، در میان اسرائیلی‌هایی بودند که امسال به عنوان قهرمانان دفاع از امنیت مردم اسرائیل برای روشن کردن مشعل برگزیده شده بودند.

یک مشعل از مشعل‌های ۱۲ گانه به یاد شهروندان اسرائیلی که هنوز در دست گروه حماس در تونل‌های غزه پنهان شده‌اند، روشن نشد.

با این حال، خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی و شماری از افکار عمومی حامی آن‌ها مراسم ملی سالروز «استقلال» را تحریم کرده و آیین متفاوتی را برگزار کردند.

هزاران اسرائیلی نیز شامگاه دوشنبه همزمان با آغاز مراسم رسمی «استقلال»، در برابر «بیت هیستدروت» در تل‌آویو، مکانی که داوید بن‌گوریون در بهار ۱۹۴۸ «استقلال» اسرائیل را اعلام کرده بود، راه‌پیمایی کرده و گفتند دولت کنونی لایق حکومت نیست.

با استفاده از یدیعوت آحرونوت، شبکه کان، شبکه ۱۴ تلویزیون اسرائیل، مکور ریشون و رویترز؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG