لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

اسرائیل مرگ چهار گروگان دیگر اسیر حماس در غزه را تأیید کرد


بستگان و دوستان اسرائیلی‌هایی که توسط گروه افراطی حماس در نوار غزه به گروگان گرفته شده‌اند
بستگان و دوستان اسرائیلی‌هایی که توسط گروه افراطی حماس در نوار غزه به گروگان گرفته شده‌اند

ارتش اسرائیل از کشته شدن چهار گروگان دیگر این کشور خبر داد که روز ۱۵ مهرماه به دست نیروهای افراطی حماس ربوده شده بودند.

اسرائیل می‌گوید اجساد این چهار تن هنوز در غزه و در اختیار حماس است؛ گروهی که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، چهار گروگان کشته شده از جمله سه مرد، به نام‌های امیرام کوپر، یورام متزگر و خائم گرشون پری، بودند که سن همگی آنها ۸۰ سال یا بیشتر بوده است.

حماس اسفند گذشته خبر کشته شدن این سه گروگان را اعلام کرده بود.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۴ خرداد اعلام کرد در ویدیویی که گروه افراطی حماس از این سه نفر دو ماه پس از اسارت منتشر کرد، آنها ضعیف به نظر می‌رسند و می‌گویند «نگذارید عمر ما اینجا به سر برسد».

گروگان چهارم نیز ناداو پاپلول نام داشت.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفته است که این چهار مرد با هم در شهر خان یونس در جنوب غزه و زمانی که اسرائیل در این منطقه مشغول عملیات بود، کشته شدند وعلت مرگ هم بلافاصله مشخص نشد.

او افزود: « سوالات زیادی در این باره وجود دارد و ما در حال بررسی تمام گزینه‌های موجود هستیم».

اوایل سال جاری میلادی اسرائیل حمله بزرگ نظامی را به خان یونس، از مقرهای اصلی گروه حماس انجام داد.

حماس پیشتر بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرده بود که گروگان چهارم، ناداو پاپلول پس از مجروح شدن در جریان حمله هوایی اسرائیل کشته شده‌ است.

امیرام کوپر، یورام متزگر و خائم گرشون پری، سه گروگان دیگر نیز در یک ویدئوی تبلیغاتی حماس حضور داشتند و آقای پری ، تحت فشار به نظر می‌رسید.

حماس در این ویدئو ادعا کرد که هر سه آنها بیماری‌های مزمن دارند و اسرائیل را متهم کرد که آنها را به حال خود رها کرده است.

مرگ این چهار گروگان حالا به فهرست روبه افزایش گروگان‌هایی افزوده شد که اسرائیل می‌گوید در جریان اسارت به دست نیروهای حماس جان خود را از دست داده‌اند.

در جریان حمله حماس در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۳، این گروه علاوه بر کشتن هزار و ۲۰۰ نفر، حدود ۲۴۰ تن را از اسرائیل به گروگان گرفت و به داخل نوار غزه برد.

تقریبا نیمی از این گروگان‌ها در دوره کوتاه آتش‌بس در ماه نوامبر آزاد شدند و برآورد می‌شود از حدود ۱۳۰ گروگان باقی مانده در غزه حدود ۸۵ نفر هنوز زنده‌اند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت غزه در جریان بمباران‌ها و عملیات زمینی اسرائیل در غزه بعد از حمله ۱۵ مهر حماس، بیش از ۳۶ هزار نظامی و غیرنظامی فلسطینی در غزه کشته شده‌اند.

اسرائیل در حال گسترش حملات خود به شهر جنوبی رفح است؛ جایی که زمانی مسیر اصلی ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه بود. حملات اسرائیل اما حد زیادی جریان ارسال غذا، دارو و دیگر آذوقه‌ها را برای فلسطینیانی که با گرسنگی گسترده مواجه‌اند، قطع کرده است.

هفته گذشته، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از یک طرح سه مرحله‌ای خبر داد که توسط اسرائیل به شبه‌نظامیان حماس پیشنهاد شده بود.

این طرح که شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای زندانیان فلسطینی خواهد بود، به گفته آقای بایدن می‌تواند به جنگ طاقت‌فرسا و حدود هشت ماهه در باریکه غزه پایان دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفته است که تا «از بین رفتن» توان حکومت‌د‌اری و حکمرانی حماس٬ جنگ در غزه ادامه خواهد یافت.

توطئه علیه اسرائیل «از داخل خاک ترکیه»

از سوی دیگر،‌ سازمان امنیت داخلی اسرائیل، شین‌بت، روز دوشنبه از خنثی‌کردن طرح «بمب‌گذاری» گروه افراطی حماس علیه اسرائیل از داخل خاک ترکیه خبر داد.

بنابر گزارش تایمز اسرائیل، اعضای حماس در ترکیه طراحی این توطئه را بر عهده‌داشته‌اند.

«شین‌بت» همچنین اعلام کرد که یک بمب به وزن ۱۲ کیلوگرم به همراه دستورات مربوط به نحوه انجام این حمله را در نزدیکی چشمه‌ای در کرانه باختری یافته ‌است.

در اواسط ماه مارس، نیروهای «شین بت» و نیروهای «یمام»، یک فلسطینی ساکن اردن، به نام «اَنَس شورمان» را به ظن دست داشتن در طرحی برای انجام یک حمله تروریستی در اسرائیل دستگیر کردند.

در پی تحقیقاتی که از شورمان توسط این نهاد امنیتی اسرائیل صورت گرفت، مشخص شد که او توسط یکی از مقامات حماس در ترکیه، به نام «عماد عبید» که اصالتاً اهل کرانه باختری است، به عضویت حماس درآمده و این حمله را هدایت کرده‌است.

۲۶ اردیبهشت ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه ادعا کرد اگر اسرائیل بتواند گروه افراطی حماس را در نوار غزه شکست دهد، سپس به ترکیه «چشم طمع خواهد دوخت.»

او با اشاره به حمایت از گروه حماس در دفاع از سرزمین خود گفت: «بیش از هزار عضو حماس در جریان جنگ غزه در بیمارستان‌های ترکیه درمان شدند.»

حمایت رجب طیب اردوغان از حماس در حالی صورت گرفته است که نشریه تایمز لندن اردیبهشت ماه در گزارشی ادعا کرده‌ بود که حماس قصد دارد با ایجاد «پایگاهی مخفیانه» در ترکیه، همراه با دیگر گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی، حملات به اسرائیل را «هماهنگ» کند.

این در حالی است که روز اول اردیبهشت و همزمان با سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، به ترکیه برای دیدار با مقام‌های ارشد آنکارا، روزنامه وال استریت جورنال نوشت رهبران این گروه به دنبال یافتن جایگزینی برای قطر به عنوان میزبان خود هستند.

XS
SM
MD
LG